A+Racing blikt vooruit op Donington

Amper drie weken na de seizoensopener op Circuit Zolder slaat de Belcar-karavaan zijn tenten op in Engeland. Méér bepaald in Donington Park waar de Mediagroep Van Dyck Belcar de tweede wedstrijd van het seizoen zal afhaspelen in het kader van het Brits F3- en GT-kampioenschap. Tom Van de Plas en Wim Lumbeeck tekenden afgelopen donderdag paraat op Circuit Zolder om de Dodge Viper verder naar hun hand te zetten. Er werd vooral werk gemaakt aan de verdere evolutie en de set up van de Amerikaan. Vooral de stand van de pedalen kreeg ruime aandacht. Niet onbelangrijk bij het geven van tussengas. Wim Lumbeeck heeft deze techniek onder de knie omdat hij deze destijds ook met de BMW Z3 Coupé moest toepassen. Voor Tom is het nog even wennen en vooral véél oefenen.

"Voor de eerste wedstrijd hebben we amper met de wagen kunnen trainen". Verduidelijkt Van de Plas. "De techniek om de drie pedalen op hetzelfde moment met twee voeten te bedienen is niet eenvoudig. Bij de eerste wedstrijd had ik daar amper op kunnen trainen. Het gevolg was dat ik het rempedaal teveel ging belasten en de remmen daardoor zéér snel oververhit werden. Door vooral te werken aan de pedalenrij gaat het reeds een stuk beter. De algemene set up van de wagen is goed, maar zal samen met Wim en de crew in de loop van het seizoen nog verbeteren. Ook de uitstap die ik maakte tijdens de trainingen van de Belcar First Race had tijdens de wedstrijd wat gevolgen voor mij. Misschien iets te voorzichtig gereden. De psychologische knop is nu terug omgedraaid. Een 1'37" op Circuit Zolder is in zicht. Maar afgelopen donderdag was het te druk op de piste om daar werk van te maken. We gaan nu vol vertrouwen richting Donington en mikken terug op een plaats binnen de top 10."

Wim Lumbeeck gaf afgelopen donderdag een vrij ontspannen indruk: "We zijn hier niet om te hengelen naar scherpe chrono's. De Dodge Viper moet nog worden verlost van een paar kleine kinderziektes. En daaraan zijn we nu hard aan het werken. We boeken vooruitgang en dat is momenteel primordiaal. Ik denk dat we momenteel op 80 à 90% van de ideale set up zitten en dat stemt me gerust. Vergeet niet dat we alles zelf moeten ontdekken en oplossingen vinden. Ook voor de technische crew is dit een nieuw concept. We zitten op schema. Wat Donington betreft moeten we met de Viper méér voordeel halen uit het hoge vermogen en koppel dan op Circuit Zolder. Ook ik gok daarom op een plaats binnen de top 10. Enig groot nadeel is dat we maar tweemaal 30 minuten vrije training krijgen om het circuit te ontdekken. Dit is te weining. Niet alleen voor ons, maar ook voor de rest van het veld. Weinig piloten hebben ooit in Donington gereden. Dit komt uiteraard de veiligheid niet ten goede. Vooral omdat de overgrote meerderheid daarenboven ook hun wagen nog niet 100% kennen. Het wordt in ieder geval een zware opgave. Maar ik heb er het volste vertrouwen in. Donington moet de Viper in theorie goed liggen. En daarna gaat het richting Francorchamps. Onze prestaties moeten crescendo gaan."

A+ press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op maandag 16 april 2007 om 17:52


Andere publicaties op Racingworld.be...