Belcar is klaar voor Donington - 35-tal wagens aan de start

Zoals de traditie het wil, trekt de Mediagroep Van Dyck Belcar, of het Belgische kampioenschap voor GT-wagens, ook dit seizoen weer de grens over, op zoek naar een nieuw circuit. Na uitstappen richting de Nürburgring, Dijon, Assen, Brands-Hatch en de Lausitzring staat ditmaal Donington, een goede 200 kilometer ten noorden van Londen, op het programma.

Twintig wagens tekenen paraat in Divisie 1 voor de overzeese uitstap van de Mediagroep van Dyck Belcar. Aan de start verschijnen volgens de laatste versie van de entrylist van SRO: 1 Corvette Z06, 1 Aston Martin DBRS-9, 7 Dodge Viper Competition Coupé, 8 Porsche 997 GT3 Cup en 3 Mosler MT900 GT3. Divisie 2 is in Groot-Brittannië goed vertegenwoordigd met 9 bolides. Voorlopig staan er 7 auto's ingeschreven in Divisie 3. Belangrijkste afwezige in Div. 3 is de Porsche 996 Biturbo van MSE, die derde eindigde in de First Race. In totaal staan er dus 36 entries op de voorlopige deelnemerlijst.

Afgelopen weekend stond de Corvette C5 van Xero Competition nog op de entrylist voor de tweede manche in Donington. Gisterenavond verdween de 'Vette van de voorlopige deelnemerslijst. Verder raakte bekend dat Jan Heylen zijn opwachting maakt in de Porsche 997 GT3 van AD Sport. Belgijan vervangt Patrick Schreurs en deelt de cockpit van de Div. 1 Porsche met AD-Sport teambaas Albert Vanierschot.

Goed veertien jaar geleden vond op dit circuit de Grote Prijs van Europa F1 plaats, toen met een legendarische Ayrton Senna in de regen, en vandaag maakt de 2,5 miles (4 km) lange omloop nog steeds deel van de rijke Britse autosporttraditie uit. Het circuit ligt midden de heuvels en de fans zullen ongetwijfeld massaal present tekenen voor een weekend met twee wedstrijden om het Britse F3-kampioenschap, de Heritage GT Car Challenge, Britse Formule Ford en natuurlijk het Britse én Belgische GT-kampioenschap.

"Onze voornaamste drijfveer bij het samenstellen van de kalender was zonder twijfel om onze Britse vrienden ons nieuwe Belcar-kampioenschap te tonen", legt Patricia Indekeu, verantwoordelijke voor het Belcar-gebeuren bij SRO Belgium uit. "Beide competities staan zeker hun mannetje in vergelijking met de FIA GT3 en we hopen bovendien enkele buren aan te trekken voor de race in Donington en waarom ook niet enkele Belgen op goede ideeën te brengen."

De nationale troepen, die met een goede dertig zullen zijn, hebben, drie weken na het startschot van het kampioenschap in Zolder, maar één ambitie: de Corvette Z06 GT3 van PK Carsport verslaan. Zonder twijfel wordt dit een moeilijke opdracht; zeker op onbekend terrein waar de internationale ervaring van zowel het team PK als van de rijdertandem Longin-Kumpen een ontegensprekelijk voordeel zal zijn. Maar niets is onmogelijk. Deze spreuk speelt zonder enige twijfel in het achterhoofd van de zes teams die een Dodge Viper inzetten. Inderdaad, want naast de vijf Amerikaanse bolides die we in Zolder al zagen, komt er nog één bij. De bijkomende Viper GT3 is die van Signa Motorsport, het team dat afgelopen jaar de Groep 3 in de 24 uur van Spa won, en hier vinden we als rijders Patrick Chaillet en Laurent Nef.

Na een moeilijk debuut voor de beide Mosler-Chevrolet MT900 van Gravity International Racing in Zolder, hoopt het team dat de problemen met de koeling tot het verleden zullen behoren en dat een race over 125 minuten geen probleem meer zal vormen. In ieder geval spelen Stéphane Lémeret en Vincent Radermecker - die overigens de omloop zeer goed kent gezien zijn verleden in Britse Formule Ford, F3 en BTCC - met de in Engeland gebouwde Mosler ook een soort thuiswedstrijd.

MK/SRO press


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in Belgian GT op dinsdag 17 april 2007 om 09:43


Andere publicaties op Racingworld.be...