'Jeff' maakt zijn reputatie waar. De A+ Racing-rijder neemt een perfecte start en verdwijnt met de noorderzon. De ex-Midland-testrijder neemt meteen een voorsprong van een vijftal seconden, terwijl achter hem enkele leuke duels worden uitgevochten door Longin (Gravity Mosler), Soulet (GPR Porsche) en Bouvy (Francorchamps Ferrari). Vincent Radermecker valt voorin al snel weg. 'Rader' duikt de pits in met een sputterende motor. Ook Jürgen van Hover (Speedlover Porsche) en Phil Keen (Chad BMW) krijgen in de beginfase met problemen af te rekenen.
De Ferrari's waren niet snel onderweg in de kwalificaties, maar tijdens de wedstrijd staan de Italiaanse wagens garant voor een strak tempo. Achter Jeffrey Van Hooydonk valt een gat van vijftien seconden met Bert Longin, die op zijn beurt een bonus van tien seconden heeft op Fred Bouvy en Vincent Vosse. Bouvy snelde in enkele ronden van de zevende naar de derde stek, terwijl Vosse van zes naar vier klom.
Na 35 minuten wedstrijd noteren we de eerste pitstops. Zowel Kris Wauters (KRK Viper) als Vincent Vosse (Sport Garage Ferrari) maken hun eerste van twee verplichte passages aan de standen. Een kleine tien minuten later komt ook leider Van Hooydonk binnen voor zijn eerste stop, waar Menno Kuus instapt. Gravity Racing speelt handig in op de strategie van A+ Racing en roept Longin binnen, die het stuur laat aan Anthony Kumpen. Op hetzelfde moment neemt Damien Coens over van Fred Bouvy.
Maxime Soulet blijft buiten en neemt in de 19de ronde de leiding over, met een bonus van een halve minuut op... Laurent van Moerkerke. De Dodge Viper Competition Coupé van Belgium Racing heeft echter nog geen pitstop gemaakt, net Nigel Greensall, onderweg in de Ferrari F430 GT3 van Chad Racing. Het strategisch steekspel tussen de teams houdt de spanning erin, want een safety-car fase kan omgooien! Verder noteren we ook de opgaves van de Gravity Mosler van Radermecker-Marchal, de BMW Z3 van Chad Racing en de Porsche 996 GT2-R
Wanneer iedereen zijn eerste verplichte pitstop achter de rug heeft, komt de GPR Porsche plots als leider bovendrijven. De zuinige 997 GT3 Cup S heeft 30 seconden minder lang stilgestaan in de pits en daardoor komt Franchi de baan op met één seconde voorsprong op Menno Kuus. De Nederlander laat zich echter niet uit zijn lood slaan en heeft amper één ronde nodig om Franchi te passeren. De gele A+ Viper komt dus opnieuw als leider door, voor de GPR Pino Porsche en de Francorchamps Ferrari.
Anthony Kumpen en Bert Longin zijn uit de top vijf weggevallen. De Gravity Mosler krijgt net voor het uur af te rekenen met een olielek. Longin komt binnen om het stuur over te geven aan Kumpen, maar het mag niet baten. De Limburger duikt opnieuw de pits in en moet de handdoek werpen. Even later wordt de wedstrijd onderbroken met een safety-car procedure. Robin Maes (Powercars Porsche) gaan van de baan maar kan zijn weg vervoegen. De Porsche 996 GT3 Cup verliest echter koelvloeistof, waarop Frank Thiers (Scuderia Monza Ferrari) slipt en de vangrail ingaat. De derde grote crash voor het West-Vlaams Ferrari-team.
Na goed 20 minuten safety-car wordt plots duidelijk dat maar twee teams op de juiste "strategie" zitten: G&A Racing en Sport Garage. Bij G&A Racing heeft het meer met geluk te maken. Kenis en de Keersmaecker vatten de wedstrijd met een halve ronde achterstand aan nadat Kenis in de eerste ronde binnenkomt met een klein defect. Bij Sport Garage komt Vosse vroeg binnen voor een eerste geplande pitstop, perfect voor een tweede stop tijdens de safety-car fase.
Grote verliezer is A+ Racing, dat Kuus lang buitenlaat en hierdoor alle voorsprong verliest. Van Hooydonk komt als zevende de baan op. Vooraan blijft het spannend, met Kenis die het veld aanvoert. Vincent Vosse heeft inmiddels 20 seconden verloren op de G&A Mosler, maar vijf minuten voor tijd keert het tij. De Mosler kan de wedstrijd niet volmaken zonder binnen te komen voor een korte splash en dash; weg overwinning voor Kenis en de Keersmaecker. Vincent Vosse neemt de leiding over en na 44 ronden komt de Ferrari F430 GT3 van Sport Garage als winnaar over de streep. Een schitterende overwinning voor Vosse, maar evenzeer voor zijn ploegmaat Eddy Renard, die in het Belgian GT Championship nog steeds aan zijn debuutseizoen bezig is!
Op een halve minuut van Vosse-Renard eindigen de winnaars van de Menzo 24 Hours of Zolder; Bart Couwberghs en Ruben Maes, met de NGT Racing Porsche 997 GT3 Cup S. Na een schitterende eindsprint duikt Jeffrey Van Hooydonk als derde over de streep. De A+-rijder heeft een indrukwekkend half uur afgewerkt en schenkt het team uit Lint opnieuw een podium.
Frederic Bouvy en Damien Coens vergroten hun voorsprong in het kampioenschap met hun vierde plaats, net voor de G&A Mosler van Kenis-de Keermaecker, die ondanks drie pitstops nog net in de top-vijf finishen. De strijd om de titel zal pas beslist worden in Zolder, want Maxime Soulet en Greg Franchi weten nog een zesde plaats uit de brand te slepen, maar zien daarmee hun naaste concurrenten in de strijd om de kroon uitlopen. Wauters-Scheurs (KRK Racing) en Vanmoerke-Derdaele (Belgium Racing Viper) sluiten de top-acht af.
In Divisie 2 zien we geen wagen aan de finish, terwijl First Motorsport-rijders Lagrange en Nelissen-Grade de overwinning pakken in Divisie 3. Ondanks het niet finishen is Powercars Racing kampioen in Divisie 2, terwijl First Motorsport niet meer bij te halen is in Divisie 3.
Foto's: Martijn Wouters
Francorchampagne: Vosse-Renard schenken Ferrari (Sport Garage) eerste overwinning!
Dit artikel werd gepubliceerd door
in Belgian GT op zondag 21 september 2008 om 15:59