Het publiek in de tribunes van Francorchamps zal zeker niet ontgoocheld terug naar huis keren, na het geboden spektakel van de Belgian GT Mediagroep Van Dyck wedstrijd. Poleman Jeffrey Van Hooydonk reed in de beginfase van de race vrij makkelijk een voorsprong bijeen en enkel Vincent Radermecker leek bij machte om de gele Viper van A+ Racing te volgen. Maar de Gravity Racing International Mosler moest al snel naar de box met een onoplosbaar remprobleem.
Achter de leider vochten de Ferrari van Bouvy en Vosse en de Porsche van Couwberghs en Soulet ondertussen een knap gevecht uit. Het was de Sport Garage Ferrari die overigens als eerste van het koppeloton de box indook voor een wissel, iets wat later in de race zeer belangrijk zou zijn. Rondelang kregen we dan een heel intens gevecht tussen de leiders in het kampioenschap, de Porsche van GPR en de Ferrari van Delahaye Racing.
Ondertussen moest ook de tweede Mosler Gravity van Bert Longin en Anthony Kumpen, met een stukke motor, de handdoek in de ring gooien. Hun seizoen lijkt stilaan op een kalvarietocht uit te draaien.
Na de eerste ronde pitstops nam GPR de leiding over, voor de A+ Viper van Van Hooydonk en Menno Kuus, de vervanger van Robert Dierick. Op de derde positie kwam de Ferrari van Delahaye – Francorchamps Motors in de handen van Damien Coens langs start-finish.
Twee race-incidenten zouden vervolgens tot een vrije lange neutralisatie leiden, eerst verloren we de Porsche van Robin Maes en vervolgens ging de Ferrari van Frank Thiers er hard af, gelukkig zonder erg voor de beide rijders.
Het reglement bepaalt voor de races over twee uur dat iedere rijder minstens 35 minuten onafgebroken dient te rijden en deze regel zou vooral Eddy Renard en Vincent Vosse goed uitkomen. Vincent Vosse kon onder safety-car het stuur van de Ferrari weer overnemen, wat meteen de basis voor hun eerst zege in het Belgian GT Championship was.
Achter hen reden Bart Couwberghs en Ruben Maes naar een knappe tweede plaats, wat hen meteen ook in de race om het kampioenschap houdt.
Jeffrey Van Hooydonk kon aan het stuur van de A+ Viper in extremis nog een derde plaats uit de brand slepen, gevolgd door de leiders in het kampioenschap, Bouvy en Coens. Zij doen in hun Ferrari een bijzonder goede zaak in het kampioenschap, want hun dichtste belagers Soulet-Franchi kwamen slechts als zesde over de eindmeet. Tussen de beide protagonisten vonden we de Mosler van G&A. Deze wagen leek tot enkele ronden voor het einde als winnaar uit de bus te komen, maar een late splash & dash van Guino Kenis zorgde voor een vijfde plek. G&A koos voor een zeer vroege pitstop, gezien de verplaatsing van Michael De Keesmaecker naar de rallycross, maar uiteindelijk was de Mosler iets dorstiger dan voorzien.
In het rijderkampioenschap hebben Bouvy-Coens nu acht punten meer dan Franchi-Soulet en twaalf meer dan Couwberghs-Maes. De finales, met twee races van één uur, tijdens het weekend van de FIA GT op 19 oktober op Circuit Zolder, kondigen zich zeer bevochten aan.
Ondanks hun opgave is de Porsche 996 Powercars van Robin Maes en Olivier Van Oost kampioen in Division 2 en Niels Lagrange en Pascal Nelissen-Grade, in de Porsche 997 van First Motorsport, stelden met een zege hun titel in Division 3 veilig.
Vincent Vosse : "We wilden een podium voor het einde van het seizoen en deze zege is dus een stap hoger, al moeten we wel toegeven dat deze zege mede aan het verloop van de race te danken is."
Bart Couwberghs : "We hadden opnieuw een sterke strategie en ik wist op een gegeven ogenblik zelfs niet hoeveelste ik was. Maar goed met een tweede plaats kunnen we tevreden zijn en wij blijven in de running voor de titel bij de rijders en teams."
Jeffrey Van Hooydonk : "Ik ben wat ontgoocheld want wij waren de snelste op de piste, de race-omstandigheden draaiden echter niet in ons voordeel uit."
SRO press
Vosse-Renard winnen na tactisch steekspel en behalen eerste succes voor Ferrari
Dit artikel werd gepubliceerd op zondag 21 september 2008 om 23:49