Wim Lumbeeck - A+ Racing: "Ik kende een goede start en bleef hangen in de achtervolgende groep waarin ook ondermeer de GPR-Porsche en de Ferrari's toefden. Ik was in gevecht met de Viper van Derdaele toen ik plots bij het aansnijden van de Raidillon een klapband kreeg. Een bangelijk moment waardoor ik een ronde verloor. Want net toen ik de pitlane wou binnenrijden reed ook Derdaele achter mij de pitlane binnen. Zonder die platvoet denk ik dat we ergens rond de 7de of 8ste plaats waren uitgekomen. Verder reden Tom en ikzelf een goede en constante wedstrijd en flirtten met chrono's rond de 2'30". Tijdens het eerste halfuur zelfs steeds eronder waardoor ik mijn kwalificatiechrono verbeterde. Spijtige zaak, want een plaats binnen de top 8 is steeds onze doelstelling en daar horen we ook thuis. Tijdens de laatste twee manches op Circuit Zolder over telkens één uur hopen we het seizoen in schoonheid af te sluiten. Al heeft onze podiumplaats tijdens de 24 Hours of Zolder ons reeds een mooi seizoen bezorgd."
Jeffrey Van Hooydonk - A+ Racing: "De weersomstandigheden waren dan ook ideaal. De koude lucht geeft de motor niet alleen meer vermogen, het bevordert ook de downforce van de wagen. We hadden op vrijdag wat problemen met de remmen, maar die waren voor de rest van het weekend van de baan. De volledige crew van A+ verdient trouwens een dikke pluim door de wagen op een korte tijdspanne na de crash tijdens de 24 Hours of Zolder terug in optimale omstandigheden op de startgrid te zetten. We vonden snel een ideale set up. Zowat de beste van het seizoen. Ik nam een uitstekende start en was tijdens de eerste ronde wat op mijn hoede omdat nogal wat wagens met volle tanks benzine buiten gooien. Nadien heb ik er een goed tempo op nagehouden en in die omstandigheden toch nog de remmen een beetje gespaard. Ook Menno Kuus heeft me aangenaam verrast. Als persoon en als piloot. Menno kreeg de wagen in handen met banden en remmen die hun beste tijd achter de rug hadden. Maar toen ik de Viper terug kreeg bleek die nog in blakende gezondheid. Wat de uitslag betreft heb ik wat gemengde gevoelens. Ik was gekomen voor een podiumplaats en dat hebben we uiteindelijk ook behaald. Maar de safety car heeft onze kansen op een overwinning gehypothekeerd. De Ferrari van Vosse en in mindere mate de Porsche van NGT hebben daaruit profijt kunnen trekken. Zij waren dan ook de enigen die voor ons eindigden. Het gat dat ik had gemaakt met de concurrentie verdween zodoende ook als sneeuw voor de zon. We waren de snelste wagen op de piste en een overwinning zat er dan ook duidelijk in. De verwachtingen voor de laatste meeting in Zolder liggen dan ook hoog. Het seizoen afsluiten met een podiumplaats zou mooi zijn. Een overwinning zou dan weer fantastisch zijn voor het ganse team met het oog op 2009".
Marc Maton - Team manager NGT Racing: "We waren verrast door de superchrono's die reeds tijdens de kwalificaties werden gereden", verduidelijkt een tevreden teammanager Marc Maton. "We waren tevreden met de vijfde chrono op een fractie van de GPR-Porsche. We planden de twee verplichte pitstops na 40 en 90 minuten. Bart nam de start en beide piloten reden voortreffelijke stints. Toen Ruben, met nog 30 minuten te gaan het stuur terug aan Bart liet hebben we achteraan nieuwe rubbers gelegd. Een normale pilotenwissel, inclusief tanken duurt 20 seconden. Tijdens de tweede pilotenwissel moest er minder worden getankt (10 seconden), terwijl het monteren van verse banden gebeurde in amper 10 seconden. Het team deed een prima job en opnieuw stonden we maar 20 seconden stil. En met het vers schoeisel heeft Bart nog fantastische chrono's uit zijn mouw geschud. Het was een perfect weekend, waarin alleen de komst van de safety car onze kans op de overwinning deed kantelen in het voordeel van Vosse/Renard. Elke piloot moet minimaal 35 minuten aan een stuk achter het stuur zitten. En net toen Ruben aan zijn verplichte 35 minuten kwam, verliet de safety car de piste. Ons enig voordeel was dat we de piste opkwamen tijdens de eerste ronde na de safety car. Dan zijn de chrono's van de concurrentie nog niet scherp en kon Bart recht op het gas met verse en opgewarmde banden."
Niels Lagrange - First Motorsport: "Geweldig! Kampioen, met nog twee races te gaan, gewoon fantastisch! Het was een goede wedstrijd, maar op het einde moest ik toch voorzichtig zijn. De versnellingsbak toonde tekenen van vermoeidheid, maar we hebben de opgave tot een goed einde kunnen brengen. Een pluim voor het hele team, want iedereen heeft keihard voor dit resultaat gewerkt."
Francorchampagne: reacties na de race (deel 2)
Dit artikel werd gepubliceerd door
in Belgian GT op maandag 22 september 2008 om 22:03