Spanning tot op de meet: strijd voor de titel tussen Francorchamps, GPR en NGT!

In het Belgian GT Championship staan rijders en teams voor de finale ontknoping. Tijdens de laatste Europese manche van het FIA GT Championship zal ook het verdict in de BGTC vallen. Op Circuit Zolder zal nu zaterdag en zondag uitgemaakt worden wie zich kampioen van de Belgian GT Championship Mediagroep Van Dyck, bij de rijders en bij de teams, mag noemen. Twee wedstrijden van één uur, waarvan één voor en één na de FIA GT, zijn het strijdtoneel van de finales van 2008.

In het Drivers Championship, is de regelmaat van de Ferrari 430 van Francorchamps Motors – Delahaye zonder twijfel een enorme troef. De wagen gaf nog nooit op en Frédéric Bouvy en Damien Coens leiden dan ook de dans met 110 punten tegen 102 voor Franchi-Soulet in de GPR Porsche 911 GT3 Cup S. Franchi en Soulet tellen al wel drie zeges, maar hun opgave tijdens de eerste meeting en de Menzo 24 Hours of Zolder kan hen in de afrekening duur te staan komen. Op plaats drie, en nog verre van uitgeteld, vinden we het duo Bart Couwberghs – Ruben Maes (Porsche NGT) die vier eenheden (98) achter de merkgenoten van GPR volgen. Couwberghs en Maes deden tijdens de Menzo 24 Hours of Zolder met hun winst een gouden zaak. Met een onderling verschil van twaalf punten en nog veertig eenheden te verdelen, is het laatste woord in het titeldebat nog verre van gezegd.

Er zal in de strijd om het kampioenschap ook rekening met andere partijen dienen gehouden te worden. De beide Mosler van Gravity International Racing krijgen in Zolder een allerlaatste kans om hun seizoen recht te zetten en opnieuw met de zege aan te knopen. Jeffrey Van Hooydonk zal er ongetwijfeld alles doen om een eerste overwinning voor Dodge en A+ Racing binnen te halen en er zijn nog een rits outsiders, zoals de G&A Mosler G& van Guino Kenis en Europees rallycross kampioen Michael De Keersmaecker, de beide Viper van KRK Racing en de Ferrari van Sport Garage met de winnaars van de voorlaatste race in Spa, Vincent Vosse en Eddy Renard.

In de titelstrijd bij de teams is de onderlinge strijd nog intenser. NGT leidt er de dans met 49,5 punten, voor GPR en Francorchamps Motors – Delahaye die beide 46 eenheden tellen. NGT kan dus exact één jaar na de titel in Division 2 en de winst in de Driver Challenge voor Bart Couwberghs opnieuw een bekroning aan zijn palmares toevoegen.

"De onderlinge verschillen zijn bijzonder klein, zowel op de piste als in de tussenstand, dat details over de uitkomst van het kampioenschap gaan beslissen", blikt Ruben Maes van NGT vooruit. "Onze tactiek zal zeker niet identiek zijn aan die van de 24 uur, want zondag gaat het over twee gebalde sprints van 60 minuten..."

Maar ook de concurrentie zal van zich laten spreken. "Wij moeten in Zolder gewoonweg trachten voor de concurrentie te eindigen", weet Fred Bouvy. "Damien Coens en ik voelen ons goed op de Limburgse omloop en wij gaan ervoor. We zullen zeker niet beginnen te rekenen voor de tweede wedstrijd. We zullen ook geen gebruik van de nieuwe type banden, die breder zijn, maken. Nu beginnen experimenteren lijkt me geen goed idee."

Hetzelfde geluid horen we bij Maxime Soulet van GPR. "Wij gaan aanvallen, want ik ga liever strijdend dan rekenend ten onder. Het zal echter niet makkelijk zijn om acht punten op Bouvy en Coens goed te maken, wat maakt dat wij niet als favorieten aan de laatste opdracht beginnen."

In D2 en D3 mogen de titels dan al verdeeld zijn, we verwachten er dit weekend enkele extra gasten. In Division 2 zien we de Nederlandse team Lammertink (Porsche 996) en Moritz (Marcos) opnieuw aan de start verschijnen, terwijl in Division 3 Westend Racing ook weer van de partij zal zijn. De prachtige Ginetta G50R van KS Motorsport is tot slot als gast ingeschreven.

Tussenstanden:

Drivers Championship : 1. Bouvy-Coens 110 ; 2. Soulet-Franchi 102 ; 3. Couwberghs-Maes 98

Teams Championship : 1. Porsche NGT 49,5 ; 2. Porsche GPR 46 ; 3. Ferrari Francorchamps Motors 46

SRO press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 14 oktober 2008 om 21:27


Andere publicaties op Racingworld.be...