Franchi verknalt perfect weekend van Bouvy en Coens - Kumpen wint

Gravity Racing International - Mosler MT900Drama en een fotofinish; een mooie manier om het seizoen af te sluiten. Bij de start verzilvert Vincent Radermecker zijn pole positie, terwijl Fred Bouvy (Francorchamps Motors) en Guino Kenis (G&A Racing) een mooi robbertje uitvechten. Bouvy beseft dat hij in functie van het kampioenschap beter plaats ruimt en Kenis gaat met zijn Mosler voorbij aan de blauw-gele Ferrari. Soulet komt als vierde door, met in zijn spoor Ruben Maes (NGT Racing), die beiden ook nog kans maken op de titel.

Jammer genoeg wordt NGT Racing teruggeslagen door mechanische pech. De Porsche 997 GT3 Cup S duikt de pits in met een ophangingsprobleem. Maes en Couwberghs zien hun kansen op de titel in de Drivers Challenge verdwijnen. Ook de kroon bij de teams lijkt een verloren zaak. Een grote teleurstelling voor de troepen van Marc Maton, die een prachtig parcours hebben afgelegd de voorbije zes meetings.

De wedstrijd lijkt in een definitieve plooi gevallen, met de tegenslag van NGT Racing. Bouvy rijdt in een zetel met in zijn spoor Maxime Soulet... en de laatstgenoemde maakt enkel kans op de titel als hij vóór zijn directe concurrent eindigt, en de Ferrari niet meteen achter hem finisht.

GPR Pino Racing - Porsche 997 GT3 Cup SOok het pitwindow brengt weinig verandering in de zaak. De Sport Garage Ferrari van Vosse-Renard wint enkele plekjes, terwijl Francorchamps Motors en GPR Pino Racing hun pitstop zo lang mogelijk uitstellen. En... net voor het sluiten van het pitraam... wordt de wedstrijd geneutraliseerd! De safety-car wordt op de baan geroepen voor een grote olieplek aan de REA. Zowel Bouvy als Soulet, door hun pitstop uit te stellen leiders van de race, duiken meteen de pits in. Coens en Franchi nemen over en sluiten achteraan aan, terwijl de rest van het veld een ronde verliest. Alvorens het pak terug losgelaten wordt, pikt de safety-car de leiders opnieuw op en wordt de verloren ronde teniet gedaan.

Op dat moment rijdt Coens nog steeds in een zetel, met in zijn spoor Franchi, Marchal, Kumpen en De Keersmaecker. Maar... wanneer de safety-car het veld opnieuw loslaat voor de laatste vijftien minuten gebeurt het onmogelijke. In al zijn ijver om deze race toch nog op zijn naam te schrijven, knalt Franchi in de achterkant van de Ferrari van Coens. De Ferrari staat stil in de grindbak terwijl de Porsche met een volledig kapotte voorkant moet opgeven. Weg titeldromen bij Franchi...

Rekenwerk leert ons dat Fred Bouvy en Damien Coens toch de Drivers Challenge binnenrijven, maar hun Francorchamps Motors team verliest wel de kroon bij de teams aan NGT Racing - ondanks het feit dat de troepen van Marc Maton in de tweede wedstrijd van het weekend niet scoorden! Geen perfect weekend voor Fred Bouvy, die vandaag dicht bij de trippel was; de rijderstitel in de BTCS, de rijderstitel in het BGTC en de teamtitel aan Francorchamps-Delahaye kon schenken.

Het podium van race 2 In al de commotie rond het incident vergeten we bijna dat er nog voor de dagoverwinning geracet wordt! Ron Marchal heeft de leiding in handen, maar heeft in zijn spoor zijn teammaat Anthony Kumpen. De perfecte uitgangspositie voor Gravity Racing, dat het seizoen dan toch in schoonheid kan afsluiten... en waarbij elk rijdersduo een overwinning op zijn conto kan toevoegen! Maar... Kumpen heeft andere ideeën. Bij het uitsturen van de Jacky Ickx chicane zet de Limburger zijn Mosler naast die van Marchal. De beide Moslers stormen deur-aan-deur naar de eindmeet... en met zijn ultieme jump pakt Kumpen de overwinning met 21 duizendsten voorsprong op zijn teammaat. En dit nadat Radermecker in de eerste wedstrijd gas moest lossen om Longin's zege niet te bedreigen... en vrede moest nemen met de tweede plaats.

Het podium kleurt overigens volledig Brits-Amerikaans, met de Mosler van G&A Racing op de derde plaats. Een puike prestatie van Guino Kenis en Michael de Keersmaecker, waar het strategisch plaatje opnieuw klopte.

In Divisie 2 wint de Aston Martin Vantage GT4 van Speedlover (Van Audenhove-Verdonck). En de lauwerenkrans in D3 is ook voor de troepen van André van Hoof. Van Hover en Langeberg zegevieren voor de Finse gastrijders van Westend Racing.

Foto's: Martijn Wouters & Fred Bayet/SRO


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in Belgian GT op zondag 19 oktober 2008 om 18:39


Andere publicaties op Racingworld.be...