2008 is nog niet helemaal ten einde, maar SRO Belgium heeft toch al heel wat in petto voor het Belgian GT Championship Mediagroup Van Dyck, jaargang 2009. Tijdens een vergadering begin deze week heeft de RACB volgende punten en items immers goedgekeurd:
1)Voorlopige kalender 2009
25-26 april : Belgian Race Kick Off (Zolder)
9-10 mei : 1000 km van Spa ***
5-6 juni : 12 Heures de Spa **
10-11 juli : 25H VW Fun Cup (Spa) **
22-23 augustus : 24 Hours of Zolder
19-20 september : Algarve (TBC)
10-11 oktober : Zolder FIA GT **
Wij hebben er op toegezien dat er geen clash met FIA GT, FIA GT3 of GT4 European Cup is.
*Na goedkeuring van 2/3de van de teams
** Meeting met BTCS
***Wedstrijd met British GT
2)Format van de meetings
Alle meetings, met uitzondering van de 24 Hours of Zolder, tellen twee wedstrijden van één uur.
3)Pro-Am
Het Belgian GT Championship MVD verloopt in 2009 volgens het Pro-Am-principe, met een onderverdeling in drie categorieën, met name Platinum, Gold en Silver. De rijders worden per categorie ingedeeld en dat volgens hun palmares. Het overzicht van de omschrijving en definitie van de verschillende categorieën volgt over afzienbare tijd.
Een platinum-rijder mag niet met een andere rijder uit die categorie rijden, noch met een als 'gold' geklasseerde rijder. Twee gold-rijders krijgen een ballast van 50 kg aan boord mee.
4)Success ballast
Met het oog op een nog beter evenwicht tussen de verschillende teams en merken, voeren we dit seizoen de succesballast in, net zoals in WTCC of FFSA GT. De top-3 van iedere wedstrijd krijgt de volgende meeting ballast aan boord (30 kg, 20 kg en 10 kg), met een maximum van 60 kilo per meeting. Een team dat geen podium behaalt tijdens een meeting, zal de volgende meeting van zijn ballast verlost worden (op uitzondering van de 50 kilo voor Gold-teams). Voor deze laatste categorie is de totaal mogelijke maximum ballast overigens 100 kilo (en niet 110 kg).
5)24 Hours of Zolder
Het hoogtepunt van het seizoen blijft dus de 24 Hours of Zolder. Om een groter deelnemersveld aan te trekken, mogen de toerismewagens uit de BTCS, met inbegrip van de silhouettes aan de start van de race verschijnen en zal de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup niet meer in het voorprogramma rijden. Natuurlijk scoren enkel de deelnemers aan het Belgian GT Championship punten.
Er zal tevens met een kwalificatieminimum gewerkt worden, teneinde de veiligheid van de rijders te garanderen. Ook zijn er dubbele punten te verdienen, met name het dubbel van een meeting met twee wedstrijden van één uur of maximaal veertig eenheden. Het maximaal aantal deelnemers bedraagt 59.
In het voorprogramma van de wedstrijd werkt de GT4 European Cup zijn wedstrijden af.
6)Beker van België
De winnaar van de 24 Hours of Zolder ontvangt op het einde van het jaar de Beker van België.
7)Divisions
Division 1: enkel voorbehouden aan FIA gehomologeerde GT3-wagens.
Division 2: GT4 en SuperSport (GT4 Light)
Division 3: Belcar Specials, wagens die in het verleden in Belcar toegelaten waren, maar niet met rijders die Platinum of Gold zijn. Er is een normtijd voor Division 3 enkel tijdens de race, niet tijdens de kwalificaties.
8) Mogelijkheid om alleen te rijden
Gezien het pitstopsysteem met een verplichte stop tijdens het venster tussen de 23ste en 37ste minuut, is het mogelijk om in Division 2 en 3 de wedstrijd alleen af te werken. De rijder scoort dan vanzelfsprekend enkel punten voor zichzelf.
Update 18:51
Het is wel degelijk zo dat alle toerwagens in de 24 Uur van Zolder toegelaten zijn (mits technische keuring en kwalificatienorm).
Dit betekent niet enkel de wagens ingeschreven in de Belgian Touring Car Series, maar mogelijk ook de Dunlop Endurance Sport Maxx Cup of eventueel buitenlandse series.
SRO Belgium
Een vooruitblik op 2009: 7 meetings, Pro-Am en success ballast (update)
Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 12 december 2008 om 17:26