JD Competition zal in de Belgische autosport in 2009 opnieuw sterk vertegenwoordigd zijn. Het team uit Antwerpen komt op drie fronten in actie en rekent daarbij voor alle kampioenschappen op KS Motorsport voor de technische ondersteuning. JD Competition zet in 2009 twee Lamborghini Gallardo GT3 in het Belgian GT Championship in, twee Porsche 996 in de Dunlop Endurance Cup en tot slot één VW Fun Cup voor het gelijknamige kampioenschap van PRC.
In grote lijnen lijkt het Belgian GT-seizoen 2009 van JD Competition op het voorbije jaar 2008, waar het verscheidene podia scoorde. "De grootste verandering heeft echter achter de schermen, of moet ik zeggen pitmuur, plaats", opent Danny De Laet het gesprek. "Dit seizoen werken wij met KS Motorsport, het team van Steve Vanbellingen en Koen Leyssens, voor de technische en sportieve ondersteuning. De beide wagens staan in hun atelier en worden daar klaargestoomd en ook op de piste zorgen zij dat sportief en technisch alles in juiste banen wordt geleid. KS Motorsport kennen we natuurlijk van de BTCS, maar zij werden afgelopen seizoen ook vicekampioen in Division 2 van de Belgian GT."
Na een eerste seizoen met drie podia zet JD Competition het avontuur met de Lamborghini Gallardo verder. Het team opteert echter voor twee in plaats van drie wagens. Joost Vollebergh gaf afgelopen seizoen al tekst en uitleg hierover: "We zakken maar met twee wagens naar het nationale kampioenschap af, vooral om organisatorische redenen. De wedstrijden in Belgian GT zijn kort en de tijd om te wisselen beperkt en daarom zijn drie wagens in een team van het goede teveel. Op die manier kunnen we ons beter focussen en nog enkele podia aan de drie van vorig seizoen toevoegen." Rijders van dienst zijn Arjan Van der Zwaan en Danny De Laet enerzijds en Patrick Ceusters en Joost Vollebergh anderzijds.
Dit seizoen telt het Belgian GT-kampioenschap zes meetings, met als hoogtepunt de 24 Hours of Zolder, de wedstrijd waarin JD-Competition afgelopen jaar verraste door als eerste ooit een Lamborghini Gallardo GT3 in goede positie naar de finish te brengen. Ook dit seizoen mikt het team op een sterke prestatie in de race rond de klok, maar ook de andere, kortere races staan met rood aangestipt.
In de Dunlop Endurance Cup start het team voorlopig met één Porsche 996 GT3-RS, maar er zou nog een Cup-versie van de Porsche 996 kunnen bijkomen. De ambitie van Danny De Laet en Joost Vollebergh ligt uiteraard in een aantal zeges en op langere termijn uiteraard de titel. "De Porsche is een geducht wapen in de DSMEC en ik denk dat we met onze ervaring heel ver kunnen komen", aldus Joost Vollebergh. Kurt Thiers is samen met Danny De Laet en Joost Vollebergh één van de drie rijders op de Porsche 996 GT3-RS.
Last but not least is er de VW Fun Cup waarin Marc Jonckers, Frédéric Jaeken en Luc Verlinden weer deel van het enorme veld van dit succeskampioenschap zullen uitmaken, met als hoogtepunt de 25 Uur VW Fun Cup op 11 & 12 juli.
JD press - Foto's: JD press
JD Competition combineert Belgian GT, DSMEC en VW Fun Cup
Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 03 april 2009 om 13:15