Hans Van de Ven (DSMEC) haakt af - SRO bevestigt tv-deals opnieuw

Het Belgian GT Championship heeft al enkele zware weken achter de rug. Overal werd twijfel gezaaid rond de toekomst van het Belgisch kampioenschap voor GT-wagens. Her en der probeert men nog wat extra onrust te zaaien door tv-deals in twijfel te trekken, hoewel deze reeds twee maal door SRO Belgium bevestigd werden. SRO-chairman Stéphane Ratel heeft stilaan genoeg van deze attitude en werkte de afgelopen weken aan een franchise voor het Belgian GT.

Christian Lahaye (PRC Group) en Hans Van de Ven (DSMEC) waren de eventuele kandidaat-franchisenemers, maar laatstgenoemde heeft zich inmiddels teruggetrokken. In Het Belang van Limburg geeft Van de Ven tekst en uitleg: "Ik heb de geplande meeting met Stéphane Ratel afgeblazen. Ik had er geen goed gevoel bij door een opeenstapeling van elementen: ik heb al veel hooi op de vork met mijn andere activiteiten, ik wil ook aan mijn gezin denken, een potentiële sponsor twijfelt opnieuw, er hangt veel onzekerheid rond het kampioenschap, politiek ligt het allemaal zo gevoelig, ..."

Met het afhaken van Van de Ven blijven nog twee pistes open; Lahaye neemt het Belgian GT onder de arm en runt beide nationale kampioenschappen, of SRO Belgium blijft aan het roer. Het Belgian GT Championship 2009 zal zeker niet geannuleerd worden, zoals door sommigen gesuggereerd wordt. Een diversiteit aan GT3-wagens (Lamborghini, Porsche, Aston Martin, Dodge, Ferrari, Ford GT, Ford Mustang, Audi en mogelijk zelfs een BMW) zal de startgrid van de Belgian Race Kick Off moeten sieren. Tel daarbij een aantal GT4-bolides, die overigens volledig gratis aan de eerste meeting mogen deelnemen, en we mogen ons opnieuw opmaken voor 2 x 60 minuten close racing!

Een platform met acht à negen merken, waarmee België beter voor de dag komt dan het economisch veerkrachtiger Duitsland, verdient een goede tv-coverage. Ook die wordt door SRO Belgium verzekerd. Op de officiële website staat te lezen: "TV speelt vandaag een belangrijke en soms zelfs een doorslaggevende rol voor invoerders, sponsors en rijders en daarom is de uitgebreide aanwezigheid van de Belgian GT op TV zeer goed nieuws. Op nationale Franstalige zenders, RTBF en RTL is er "AUTOmobile" op RTBF en "Moteurs" op RTL. In Vlaanderen is er dan Exqi-TV en het akkoord met RTVM, dat alle regionale zenders uit Vlaanderen groepeert. Hier is deze week een nieuw autosportprogramma de ether in gegaan, met name "Motors". Internationaal tot slot zijn er deals met Motors TV en Sport V."

Ook over de financiële toestand van SRO Belgium heerst er twijfel. 'Bronnen' zouden gemeld hebben dat de promotor van het Belgian GT met geld gemorst zou hebben en dieprode cijfers zou draaien. Cijfers uit 2007, beschikbaar via de Nationale Bank van België, leren ons dat SRO Belgium een financiële kater overhield aan té optimistische contracten, destijds afgesloten door Pascal Witmeur. Witmeur was op dat moment via SRO Belgium verantwoordelijk voor de European GT4 Cup. In het eerste GT4-seizoen startten gemiddeld amper een tiental wagens per race, met als gevolg een nettoverlies op de bedrijfsactiviteiten. Eenmaal de European GT4 Cup uit de balans genomen werd en SRO Belgium zich kon concentreren op haar (winstgevende) kernactiviteiten; het promoten van het BGTC, kon het zelfs nog in 2008 break-even draaien ondanks het lager aantal inschrijvingen en een tegenvallende 24 uur van Zolder.

Het GT3-concept is in België levensvatbaar, maar indien de buik van het peloton niet gevuld wordt met extra GT4-wagens, zal het deelnemersaantal rond de 20 bolides blijven cirkelen. Het teruggrijpen naar het oude Belcar-concept, met voorin drie wagens die de rest van het veld op vijf ronden terugwijzen, is ook geen serieuze optie. De afgelopen drie jaar werden de races pas bij het vallen van de vlag beslecht en niet beïnvloed door een snellere of trage tankinstallatie. Willen we u er even aan herinneren dat zowat iedereen in 2006 voorstander was van het GT3-verhaal, dat toen tijdens een vergadering in Spa voor het eerst openlijk besproken werd. In die vergadering voerde Anthony Kumpen vaak het woord. Kumpen, in het dagelijkse leven marketing manager bij Ridley Bikes, wist veel mensen te overtuigen dat GT3 het juiste pad was en dat de GT1-bolides té duur werden voor een klein land als België.

Bepaalde media dopen liever hun pen in vitriool dan te bouwen aan een toekomst waarin alle kampioenschappen en series naast elkaar kunnen leven. Een soort Supermeeting, zoals die in 2004 georganiseerd werden, waarin de belangrijkste races gebundeld worden, zou kunnen zorgen voor een solide toekomst van de Belgische autosport. Organisatorisch kunnen de kosten dan gedrukt worden en gebundelde krachten maken het makkelijker om het plaatje te verkopen aan potentiële investeerders en sponsoren.


   



Dit artikel werd gepubliceerd door Mark Kessen in Belgian GT op donderdag 16 april 2009 om 18:43


Andere publicaties op Racingworld.be...