First Motorsport heeft zijn pluimen reeds verdiend in de Belgische autosport. De overwinningen en de titels in verschillende omloopdisciplines stapelden zich in de loop van de jaren op. Teambaas Jo Jamers en zijn crew hebben ondertussen door hun perfect strategisch inzicht ook een goede reputatie opgebouwd tijdens etmaalwedstrijden. First Motorsport gaat echter nog niet op zijn lauweren rusten. Jo Jamers zet dit seizoen voor de eerste maal in zijn loopbaan een wagen in op het hoogste niveau; de Division 1 van de Belgian GT. Het strijdros is een Porsche 997 GT3 Cup S. Een wagen die vorig seizoen onder de vlag van NGT Racing reeds zijn sporen verdiende. Een Vlaams team met een Waal en een Vlaming achter het stuur. Een perfect strategische combinatie.
Jo Jamers: "Ik ben momenteel tevreden over de ganse lijn. Ik beschik met de Porsche Cup S over een top GT3-wagen die vorig seizoen met NGT Racing goed presteerde. Ik heb reeds een jarenlange ervaring met Porsche, maar een Cup S is toch terug een totaal andere wagen. Vooral op gebied van afstelling. Ik heb wel alle gegevens van NGT Racing en start dus op een goede basis. Daarnaast beschik ik met Verbist en Longin over twee toppiloten die niet alleen supersnel zijn, maar ook een pak ervaring meebrengen. Uiteraard gaat mijn dank uit naar ALCRA FLASH die mij via hun steun in staat stellen dit te realiseren. De ambitie ligt hoog. Al is het momenteel nog een beetje koffiedik kijken hoe de concurrentie zal uitpakken. Twee minpuntjes wil ik toch aanstippen. Met de huidige reglementering betreffende Pro-Am zijn we verplicht om reeds bij de start van het seizoen 50 kg. ballast mee te zeulen. Ook tijdens de pilotenwissels, waarin we zeer sterk zijn moeten we de reglementaire referentietijd respecteren. Maar voor de rest niets dan positieve gevoelens. Ik ben nooit de man geweest van straffe uitspraken. Maar het is mijn ambitie om in iedere wedstrijd zoveel mogelijk punten te sprokkelen en zodoende een belangrijke rol te spelen in de titelstrijd. Ik ben er in ieder geval klaar voor".
François Verbist is uiteraard geen onbekende ten huize Jamers. De 25-jarige piloot uit Mons heeft een groot aanpassingsvermogen en is professioneel met de zaak bezig.
"De Porsche Cup S is een fantastische wagen", aldus de regerende Renault Clio Cup-kampioen. "Reeds bij de eerste tests hebben Bert en ikzelf goeie chrono's gerealiseerd. Ik had onmiddellijk een goed gevoel in de wagen die zich vrij makkelijk laat besturen. Voor de eerste wedstrijd is het uiteraard nog wat tasten hoe de concurrentie uit de hoek zal komen en we gaan ook niet onmiddellijk zware risico's nemen. De Porsche zal mogelijk niet de snelste wagen van het lot zijn, maar wel enorm betrouwbaar. Wat de 50 kg. ballast betreft zien we wel hoe we die verteren. Samen met Jo, Bert en de ganse crew van First Motorsport zie ik een goede samenwerking tegemoet waarbij we moeten trachten om iedere race te scoren en de titel te viseren. Ik ben Jo en Charles dan ook enorm dankbaar dat ik deze kans krijg".
Bert Longin begint in 2009 aan zijn 14de seizoen en heeft in de loop van zijn carrière meerdere kanonnen uit Weissach getemd. De Leuvenaar reed destijds immers twee seizoenen in FIA GT bij het gerenommeerde fabrieksteam van Manfred Freisinger en startte zijn loopbaan in Porsches van AD Sport. Ondertussen heeft Longin een 40-tal overwinningen op zijn actief, waaronder driemaal de 24 Hours of Zolder. Hij werd reeds viermaal Belcarkampioen en nam ook tweemaal de titel van de Driver Challenge mee huiswaarts.
"ik ben heel tevreden met mijn keuze", doet Bert uit de doeken. "First Motorsport is ondertussen uitgegroeid tot een topteam en iedereen weet dat Jo Jamers zijn materiaal in topconditie houdt. Ook tijdens de eerste tests is gebleken dat het goed klikt tussen Verbist en mezelf. Ik heb een goed gevoel en heb de indruk dat er een echte teamgeest is zonder interne concurrentie. De sfeer binnen First is opperbest. Er kan al eens gelachen worden. Voor mij en in functie van het team geen onbelangrijk detail. Ik onderhoud nog steeds goede contacten met Porsche Motorsport via ondermeer ingenieur Marc Lieb en dat zal ons geen windeieren opleveren. Ik ben zeer ambitieus en heb terug titelambities. De format van twee sprints over telkens 60 minuten spreken me enorm aan. Uiteraard ben ik ook Charles Van Decraen van ALCRA FLASH en CPL TRANS dankbaar. Hij steunt me trouwens ook opnieuw in de FIA GT."
First Motorsport
First Motorsport: Longin en Verbist delen ex-NGT Porsche 997 GT3 Cup S
Dit artikel werd gepubliceerd op zondag 19 april 2009 om 10:32