Klaar? Dan beginnen we eraan. Nu zondag, tijdens de Belgian Race Kick Off op Circuit Zolder, wordt de aftrap van het Belgian GT Championship Mediagroep Van Dyck gegeven. Ondanks alle negatieve tijdingen, de economische crisis die wel degelijk hard toeslaat en het forfait of de koerswijziging van een aantal teams (NGT, GPR, Gravity, A+ Racing, Chad) komt onze nationale GT3-klasse er zeker niet slecht voor. Met maar liefst twaalf wagens, acht modellen en zeven merken doen we even goed of zelfs beter dan onze buren. Laten we dus stoppen met klagen...
En er is niet enkel de variëteit aan wagens, ook de kwaliteit van het deelnemersveld spreekt boekdelen, met verschillende teams die de titel mogen ambiëren.
Alhoewel ze nog steeds naar een eerste zege op zoek zijn, zullen de kampioenen van 2008, Fred Bouvy en Damien Coens in hun Ferrari 430 GT3 van Delahaye-Francorchamps Motors hun titel zeker willen verdedigen. Zij rijden voorlopig overigens zonder de kit 2009.
Zelfs nu het kampioenschap, net zoals de grote Europese broer de FIA GT3, een pro/am-systeem hanteert, zullen de heren van Knokke Out met een stevige concurrentie af te rekenen hebben.
We mogen rustig stellen dat vijf teams in vijf verschillende wagens zich tot de hardste opponenten mogen rekenen. Laten we met de nieuwigheden beginnen.
Dankzij de steun van de Belgian Audi VW Club, zullen huispiloten Jean-François Hemroulle en Tim Verbergt, dit weekend aan het stuur van een prachtige Audi R8 GT3 plaatsnemen. Team Phoenix zet de wagen in en gezien beide rijders de classificatie « Gold » krijgen, mogen ze meteen 50 kilo extra gewicht meenemen. Desondanks zijn zij misschien wel de grote favorieten voor dit weekend.
De andere nieuwigheid is zeker even indrukwekkend. Kuismanen Racing komt naar ons land met een imposante en gloednieuwe Ford GT uit de ateliers van Matech. Teameigenaar Kuismanen en Duncan Huisman zijn de rijders van dienst.
Nog twee heren die 50 kg extra meekrijgen, zijn Bert Longin en François Verbist in de Porsche 911 GT3 Cup S van First Motorsport. De titel is voor hen zonder meer de ambitie...
Vooraan zullen we zonder twijfel ook de Aston Martin DBR9S van Barwell met Vincent Vosse en Eddy Renard vinden, net als de Dodge Viper van Jeffrey Van Hooydonk en Koen Wauters. Jeff wisselde dus in het tussenseizoen van team en ploegmaat. De tweede Viper van KRK is voor Kris Wauters en Raf Vanthoor.
Daarnaast zijn er nog twee Lamborghini Gallardo voor JD Competition by KS Motorsport voor Volleberg-Ceusters en De Laet-Van der Zwaan en de 600 pk sterke Ford Mustang GT3 van Stéphane Lémeret en Raphaël Van der Straeten.
Overlopen we de inschrijvingslijst verder, dan zien we nog de Scuderia Monza Ferrari 430 van de broers Thiers en een derde Viper voor Accent Racing en Cracco-Van Audenhove.
We krijgen een dus goede twaalf GT3's op de startgrid en daarnaast zien we in Division 3 nog de Porsche van onze Finse vrienden van Westend Racing en in Division 2 krijgen we met zekerheid drie GT4's (één Ford Mustang en twee Lotus Eleven), terwijl één Porsche, één BMW Z4 en één Ginetta niet uitgesloten zijn.
Herhalen we nog dat alle meetings uit twee races van één uur bestaan, met als uitzondering de 24 Hours of Zolder, waar ook de deelnemers van de Dunlop Endurance Cup en de BTCS welkom zullen zijn. Deze wedstrijd telt dan ook dubbel of vormt het equivalent van vier wedstrijden van één uur. Het kampioenschap kondigt zich in ieder geval heel open aan, met misschien geen massa wagens, maar wel topkwaliteit.
Rendez-vous nu zondag 26 april op Circuit Zolder voor de races om 11u00 en 14u00
SRO press
Maar liefst acht modellen in Belgian GT Championship 2009
Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 21 april 2009 om 16:12