De tweede wedstrijd van de Le Mans Series, de 1000 Km van Spa staat op 10 mei waarschijnlijk al in uw agenda aangestipt. De wedstrijd start om één uur 's namiddags en vormt één van de hoogtepunten van het Belgische autosportseizoen. Zoals we reeds in Barcelona konden vaststellen, kent de LMS onder leiding van Patrick Peter, geen crisis. De LMS is nog steeds populair en biedt de autosportliefhebbers een zeer uitgebreid, hoogstaand en gevarieerd deelnemersveld. Voor de Belgische manche verwachten we goed 50 wagens, waaronder een dertigtal prototypes. Een droom in moeilijke autosporttijden.
Maar ook de intensiteit van de gevechten in Barcelona bleef menigeen bij. Met vier verschillende merken die aanspraak op de zege konden maken, zes leiderswissels en een definitieve beslissing in de laatste ronden van de race, kregen de toeschouwers waar voor hun geld. Uiteindelijk ging de zege naar de Aston Martin Gulf 007 van Tomas Enge, Jan Charouz en Stefan Mücke, voor de Pescarolo van Jean-Christophe Bouillon en Christophe Tinseau. Het was de eerste zege voor een benzineprototype sinds lang en de laatste herinnering aan een overwinning voor een wagen in de GULF-kleuren of een Aston Martin protoype, voert ons nog veel verder terug in de tijd.
Eerste succes voor Aston Martin Racing Gulf
De afwezigheid van de dieselwagens van Peugeot en Audi heeft de verhoudingen in LMS behoorlijk gewijzigd. Na een eerste intense strijd in Barcelona, lijkt de strijd in Spa nog harder te worden. Drie Lola-Aston Martin (twee officiële wagens en de Lola Aston van Speedy Racing Team Sebah voor Marcel Fassler, Nicolas Prost en Andrea Bellichi), drie Courage-Oreca LC70 (twee AIM van Oreca, met als rijders Stéphane Ortelli - Bruno Senna en Olivier Panis - Nicolas Lapierre - de Oreca-wagens krijgen overigens een nieuwe aerokit- en de wagen van Signature Plus met Raguès-Mailleux), de beide Pescarolo-Judd van Bouillon-Tinseau en Jouanny-Barbosa, de ex-fabrieks Audi R10 TDI van Team Kolles (met onze landgenoot Jackie Eeckelaert als ingenieur en ook ex-F1-rijders Christijan Albers en Narain Karthikeyan) en de beide Ginetta Zytek 09S, waarvan er één op de pole-positie in Catalonië stond, vormen de hoofdmoot bij de LMP1 prototypes.
Deze harde kern van snelle benzinewagens zal wel terdege rekening moeten houden met de terugkeer van Peugeot, dat twee 908 HDI FAP in Spa inzet.
Geen twee zonder drie voor de 908?
Eén maand voor de '24H du Mans', zakt het merk uit Sochaux dus naar de Belgische Ardennen af voor een laatste algemene repetitie; een belangrijke 'testcase' zeker nu de traditionele testdag in Le Mans van de kalender verdwenen is. De Peugeot 908 HDI FAP won de 1000 Km van Spa in 2007 en 2008 en met Nicolas Minassian, Christian Klien en Simon Pagenaud op de #7 en Marc Gene, Alexander Wurz en David Brabham op de #9 is een derde opeenvolgende zege zeker niet uitgesloten. We missen natuurlijk de nieuwe Audi R15, waardoor Peugeot als favoriet zal vertrekken, maar Aston Martin Racing en ook Oreca en Pescarolo zijn, zeker gezien de nieuwe verhoudingen tussen diesel en benzine, zeker niet kansloos.
Meer is er dus niet nodig om een prachtige wedstrijd te krijgen en de strijd barst al op zaterdagnamiddag tijdens de korte kwalificatiesessie los.
Porsche neemt het in LMP2 tegen acht andere merken op
Als we de Lavaggi LS1 in aanmerking nemen, staan er maar liefst 15 wagens op de voorlopige deelnemerslijst in LMP1 en niet minder dan 17 in LMP2. Na het forfait van Team Goh, blijft enkel Team Essex over als vertegenwoordiger van Porsche, met dus de succesvolle Porsche RS Spyder als wapen. Casper Elgaard - Kristian Poulsen krijgen in de Deense Porsche het gezelschap van de Fransman Emmanuel Collard. In ieder geval zal de verzamelde tegenstand het dus niet makkelijk krijgen. Onder die tegenstanders mogen we rekenen op de Lola-Judd Racing Box van Bobbi-Piccini-Biagi, de eerste winnaars van het seizoen, maar ook de Ginetta-Zytek Quifel van Amaral-Pla, de Zytek van Barazi-Rees en de Lola-Mazda van Newton-Erdos. Negen modellen en zes motortypes zorgen voor afwisseling in de LMP2-categorie.
Lambo voor Corvette in GT1
Net als afgelopen jaar, is het veld in GT1 niet meteen echt uitgebreid. De huidige generatie wagens is bovendien aan zijn laatste maanden bezig. Gelukkig staan er voorlopig vier verschillende wagens van vier verschillende teams op de deelnemerslijst: één Corvette C6.R van Luc Alphand (met Alphand himself, Goueslard en Clairay), één Aston Martin DBR9 van Jetalliance voor Lichtner-Hoyer , Gruber en Alex Muller, één Saleen S7-R van Konopka en de Lamborghini Murcielago R-GT van IPB Spartak Racing, die in Barcelona won. Kox en Rusinov zijn de rijders van dienst.
Titanengevecht tussen Ferrari en Porsche in GT2
Tot slot is er de GT2. Hier krijgen we a priori een gevecht tussen Porsche en Ferrari, met in 2009 een eerste zege op het conto van de Porsche 997 GT3 RSR Felbermayr Proton van Lieb-Lietz-Felbermayr Sr. De Ferrari F430 GT van onder meer Kaffer-Simonsen en Bruni-Bell zullen zeker niet ver af zijn. Maar er is meer dan enkel een Duits-Italiaanse gevecht. Aston Martin Vantage GT2, Spyker C8 Laviolette en Lamborghini Gallardo LP560 zijn eveens exotische namen die in Spa op de startgrid zullen verschijnen. En met kleppers als Tom Coronel en Christophe Bouchut, terug op Spa sinds zijn horrorcrash afgelopen jaar tijdens de kwalificaties van de 24 uur van Spa, mogen we ook van hen vuurwerk verwachten.
Maar een schaduwzijde aan dit alles: er staat geen enkele landgenoot op de deelnemerslijst van de editie 2009 van de 1000 Km van Spa. Maar misschien kunnen we u één dezer toch nog goed nieuws melden...
Race-Rally
Peugeot komt Le Mans voorbereiden in goed gezelschap
Dit artikel werd gepubliceerd op zaterdag 25 april 2009 om 13:35