Het Belgian GT Championship is dit weekend aan het tweede weekend toe. Het startveld oogt minder indrukwekkend dan twee weken geleden en ook op de piste was er minder strijd. Voorin greep Koen Wauters de concurrentie bij de keel. De KRK-rijder bouwde meteen een grote voorsprong uit op zijn achtervolgers. Broer Kris kon niets anders dan lijdzaam toezien hoe Koen ronde na ronde zijn voorsprong vergrootte. Halfweg de race bedroeg de voorsprong ongeveer vijftien seconden! Met de tweede plaats van de andere KRK Dodge Viper, leek een perfecte race in de maak, maar ook dit maal liep het mis voor het nieuwbakken team...
Even nadat Jeffrey Van Hooydonk het stuur had overgenomen van Koen Wauters, komt de melding binnen dat de Dodge Viper met het startnummer vier een keertje extra door de pitlane moet. De 10 seconden stop & go penalty kost Van Hooydonk ruim dertig seconden, maar de ex-F3000-rijder laat het hoofd niet zakken. Met het mes tussen de tanden gaat 'Jeff' op zoek naar de leiders. Met nog tien minuten op de klok verschalkt hij François Verbist, aan het stuur van de Porsche 997 GT3 Cup S van First Motorsport, meteen goed voor de tweede plaats. Tien seconden scheiden Van Hooydonk met leider Hemroulle (Audi). Van Hooydonk geeft niet af en probeert het gat toe te rijden, maar strandt uiteindelijk op vijf seconden van de winnende Audi R8 GT3 LMS.
Verbist komt als derde binnen op ruime afstand van de Audi en de Dodge. Vierde finisht de familie Van der Zwaan met de Lamborghini Gallardo van JD Competition by KS. Rafael Vanthoor kan het tempo van Kris Wauters niet evenaren en is teruggevallen naar de vijfde stek, voor de beste Britse wagen, de Mosler MT900 van Rollcentre Racing. Zesde in eindstand van de Belgische wagens, is de Ford GT van Kuismanen Competition, voor de Finse gastrijders van Westend Racing - winnaars in Divisie 3. De tweede JD Lambo, dit weekend bestuurd door Marchal en Lumbeeck, graait het laatste puntje mee. Kampioenschapsleiders Bouvy en Coens eindigen negende algemeen, achtste Divisie 1.
"Ik heb echt moeten vechten omdat onze Audi maar liefst 100 kilo ballast meezeult en zwaarder dan een Viper is", vertelt een gelukkige Hemroulle. "Natuurlijk lijdt alles daaronder, niet enkel de snelheid. Ook bijvoorbeeld de remmen, banden en balans zijn na een race van 60 minuten niet meer optimaal."
De top tien algemeen (BGTC + British GT):
1. #9 Phoenix Belgian Audi Club - Audi R8 GT3 LMS - 24 ronden
2. #4 KRK Racing - Dodge Viper Competition Coupé +4 seconden
3. #50 First Motorsport - Porsche 997 GT3 Cup S +17 seconden
4. #10 JD Competition by KS - Lamborghini Gallardo +53 seconden
5. #8 KRK Racing - Dodge Viper Competition Coupé +61 seconden
6. #8 Rollcentre Racing - Mosler MT900R +65 seconden
7. #7 Preci Spark - Ascari KZ1R +71 seconden
8. #12 Kuismanen Competition - Ford GT +77 seconden
9. #20 ABG Motorsport - Dodge Viper Competition Coupé +80 seconden
10. #23 Rosso Verde UCB - Ferrari F430 GT3 +85 seconden
Foto's: Marnik Mouchaers
Spa: KRK mist overwinning na stop & go - Eerste zege voor Audi!
Dit artikel werd gepubliceerd door
in Belgian GT op zaterdag 09 mei 2009 om 13:51