Met 48 wagens naar de 12 Uur van Spa!

Het programma is al langer bekend: vrije trainingen op donderdag, kwalificaties op vrijdag en start zaterdag om 15h00 voor een rondje rond de klok. Het decor is ongewijzigd. Dit jaar valt er geen nieuws te melden over het fameuze "mooiste circuit ter wereld". Wat de deelnemers betreft, die zijn voor het grootste deel bekend sinds de laatste update van de inschrijvingslijst. Blijft het scenario. Dat zullen we zondagochtend kort na 03h00 kennen, enkele uren voor de stembureaus hun deuren openen.

Een laatste troepenschouw is zeker niet overbodig. We beginnen met de Silhouetten S1, de logische favorieten voor de algemene overwinning.

François Verbist werd even getipt als teamgenoot van Armand Fumal, Maxime Soulet en Michel Pulinx in de S2 van Streetmachine, maar hij zal uiteindelijk het stuur delen van de Jaguar X-Type Silhouet met Jérôme Thiry, Jean-Jacques Smits en Walter Cleynhens. De Mazda RX8 die het Gordon Zolder Star Festival domineerde, kent ook zijn bemanning sinds dindsdag: Joakim Lambotte zal Stéphane Lémeret en David Dermont versterking bieden.
Er verschijnt ook een Nederlandse Renault Mégane Trophy aan de start, bestuurd door Jeroen Schothorst-Raymond Schothorst-Wim Beelen-Hoevert Vos. Deze Mégane zal voorzien zijn van het oude koetswerk, in tegenstelling tot zijn Belgische « broer » die voor de gelegenheid een bijzonder spectaculair nieuw koetswerk krijgt.

De de klasse S2 zullen de Touring Cups van Gomez Compétition toevertrouwd worden aan Michael Schmetz-Arnaud Gomez-Olivier Gomez, Grégory Servais-Loïc Fontaine-Jérémy Reymond en Ronnie Latinne-Vincent Radermecker-Sébastien Dussoliet. Zoals gezegd zullen Armand Fumal-Maxime Soulet-Michel Pulinx mekaar aflossen in de S2 nr. 10, MTE brengt zoals gewoonlijk Laurent Richard-Alexandre Viron-Pierre Etienne Bordet aan de start en de Roadster S zal bestuurd worden door Nathalie Maillet-Benoît De Keijser-Nico De Keijser.

Een extra SEAT Leon maakt zijn intrede in T3. Het is de wagen ingezet door Signa Motorsport voor Patrick Chaillet-Dirk Vannerom-Thierry de Latre du Bosqueau. Nog in het Spaanse kamp kijken we uit naar de comeback van Martial Chouvel als teamgenoot van Pierre-Yves Rosoux en Christophe Geoffroy en naar het optreden van Georges Colman in de Leon van Spork Racing als teamgenoot van Jimmy Adriaenssens en Philippe Van Riel. De Fransman Poitevineau komt Philippe Capocci en Roger Minette een handje helpen.

Bij BMW rekenen Eric Qvick en Frédérique Jonckheere op de Italiaan Michel Merendino, terwijl de piloten van de M3 en de 130i van het Luxemburgse team Duwo Racing nog niet bekend zijn. Enkel de namen van Frédéric Schmit, Jean-Marie Dumont en Jean-Claude Barthe zijn al vrijgegeven. We herinneren er trouwens aan dat de Volvo S60 « Bio » van Nordicar dit weekend niet zal starten. Een essentieel onderdeel van de transmissie werd niet tijdig geleverd.

In de klasse T1 krijgen we een match tussen twee Mitsubishi's Colt RS uit Australië, verscheept in dezelfde container als de prachtige Holden Commodore V8. Zij nemen het op tegen de Toyota Yaris van Campus Automobile de Spa-Francorchamps, bestuurd door Bruno Beulen en Jean-Pierre Van de Wauwer.

Tussen T3 en T1 bevindt zich natuurlijk nog... T2 (dat is logisch). In deze klasse zijn de Renault Clio's in de meerderheid. De Franse wagens van de teams DVB, LCM, RP-Racing, Prime Racing, GDMH Motorsport, Walcom Racing, Gabriel Racing, Traxx Racing en East Belgian RT, hebben het numerieke overwicht in de strijd tegen de Alfa Romeo 156 van Michel Plennevaux en Guy Katsers, die voor de gelegenheid bijgestaan worden door de Fransman Jean-Louis Dauger, directeur operaties van Eurosport Events.

We kijken zeker uit naar de prestatie van de Honda van Surinx Racing en de gloednieuwe Civic Type-R R3 ingezet door Objectif 2.30, een auto die rechtstreeks uit de ateliers van het Italiaanse JAS Motorsport komt. De wagen zal pas woensdagavond in België arriveren en nog niet voorzien zijn van alle accessoires voor uithoudingsraces (grote benzinetank, hydraulische veren, enz.).

In totaal hebben achtenveertig teams zich ingeschreven voor deze 12 Uren van Spa, onbetwistbaar de topwedstrijd van de Belgian Touring Car Series 2009. Daarmee bevestigt het evenement zijn status als topevenement op de Belgische kalender.

Explosieve races in het voorprogramma

In tegenstelling tot wat in een eerder persbericht gemeld werd, zal Kim Gevaert de 12 Uren van Spa niet bijwonen.
Voor het overige is het animatie- en randprogramma ongewijzigd. Het spektakel belooft grandioos te worden met tal van boeiende races voor de 12 Uren. Bijna vijftig deelnemers - Belgen en Zwitsers - worden verwacht in de Renault Clio Cup en de Formula Renault 2.0, met piloten van de West European Cup en het Zwitsers kampioenschap. Verder zijn er de Formula Lista Junior (Mygale chassis en BMW-motor van 140 pk) en natuurlijk de Belgian GT, waarin de snelste en mooiste GT3's in actie komen, bestuurd door de Belgische top in deze discipline. Kortom, het spektakel zal grandioos worden.

PRC press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 02 juni 2009 om 21:42


Andere publicaties op Racingworld.be...