Komend weekend wordt in het kader van de 12 Uren van Spa BTCS de vijfde en zesde manche verreden van het Belgian GT Championship. Terug twee races van één uur met verplichte pilotenwissel. First Motorsport is na twee weekends of vier manches goed aan het seizoen begonnen en staat in het Team Championship op de derde plaats terwijl Bert Longin en François Verbist op hun beurt de derde plaats delen in het Driver Championship. Met één tweede en twee derde plaatsen stond het Firstduo Longin/Verbist reeds driemaal op het ereschavot. En indien er geen stop & go was geweest tijdens het openingsweekend op Circuit Zolder had een vier op vier er dik ingezeten.
"Ik kan uiteraard niet ontevreden zijn met onze huidige stand in het kampioenschap, maar er valt meer uit te halen", steekt teameigenaar Jo Jamers van wal. "Ik vind dat we benadeeld zijn door het reglement en daardoor zullen we tijdens de korte sprintraces quasi onmogelijk een overwinning kunnen boeken. Dat we met het Pro/Am-systeem een extra blijvend gewicht van 50 kg moeten bijleggen heb ik geen problemen. Maar dan moeten we in staat zijn om tijdens de kwalificaties minstens één pole te realiseren. Zeker op Circuit Zolder waar onze handicap minder doorweegt dan in Spa-Francorchamps. En zelfs op Circuit Zolder worden we in kwalificatie geklopt door verschillende wagens met Am-piloten achter het stuur. En door de succesballast komen we nu op een totaal van 70 kg. Rekening houdend met de minder goede aerodynamica van de Porsche en de ballast voel ik me sterk benadeeld voor de vier komende manches op Francorchamps waar we op de rechte stukken slaag gaan krijgen."
Bert Longin bevestigt de theorie van zijn teambaas maar relativeert de zaken en wil op circuit bewijzen dat hij net zoals zijn co Verbist de strijdbijl gaat opgraven en terug het onderste uit de kan zal halen. "Het klopt inderdaad dat we momenteel niet met gelijke wapens vechten. Het podium dat we haalden tijdens de misteditie in Spa was zuiver door een goed doordachte strategie. Er zijn twee belangrijke feiten. Enerzijds is de balance of performance -om de wagens onderling te nivelleren- verreden op Europees niveau met geëvolueerde banden waarover wij in België niet kunnen beschikken. Nochtans reageerde de Porsche goed op het nieuwe rubber. Anderzijds torsen we reeds van bij begin van het seizoen 50 kg. extra mee door het feit dat François en ikzelf twee golds zijn. En dat is een beetje veel omdat we met de Porsche over de kleinste cilinderinhoud beschikken van het peloton. Vooral in Francorchamps merkelijk voelbaar. Maar reglement is reglement en daar moeten we ons naar schikken. Maar als je ziet dat we als Pro moeten toegeven op verschillende Am-rijders, dan klopt er iets niet in het verhaal. Indien we de toelating zouden krijgen om de wagen één centimeter lager te plaatsen, zou de aerodynamica beter zijn werk kunnen doen en strijden we met gelijke wapens voor de overwinning. Maar ik ben niet de man die constant gaat liggen zeuren. Net als François zal ik terug met opgeheven hoofd de arena betreden en vechten als een leeuw voor iedere stek. Ik beleef trouwens enorm veel plezier aan dit seizoen. We scoorden tot hiertoe niet slecht, we stonden reeds driemaal op het podium en het team van First Motorsport heeft me echt verrast in de positieve zin. Zowel op professioneel als op menselijk vlak. Zeker niet onbelangrijk in het ganse verhaal", aldus de Leuvenaar.
First press
12 Uur van Spa: Longin en Verbist met gemengde gevoelens
Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 03 juni 2009 om 14:31