Met tien Silhouetten in de klasse S1, vijf in S2, evenveel berlines in T3 en een gastvedette (die van ver komt) in T4, tellen we een twintigtal kandidaten voor de ereplaatsen. De editie 2009 van de 12 Uren van Spa belooft uitzonderlijk spannend te worden. De voorspellingen tippen verschillende combinaties. Er kan immers veel gebeuren in een race rond de klok...
Op papier zijn twee teams favoriet. Delahaye Racing, de titelhouder, weet perfect wat hen te doen staat. De Renault Mégane is betrouwbaar, stabiel, snel - hij wordt nog sneller dankzij het nieuwe koetswerk - en wordt toevertrouwd aan het snelle en ervaren trio Bouvy-Kelders-Ickx. Om de 12 Uren te winnen, moet men... deze Renault, die zijn piloten nog nooit in de steek liet, kloppen.
Indien er een wagen is die de Mégane op regelmaat kan verslagen, dan is het wel de BMW nr. 3 van KS Motorsport, die nog altijd jaagt op een overwinning in de wedstrijd van de waarheid in de BTCS. De krachtige en snelle M3 Silhouet wordt bestuurd door een ultra-gemotiveerde bemanning. Steve Vanbellingen droomt ervan om de 12 Uren op zijn palmares te schrijven en zijn ploegmakkers Ruben Maes en Marnix Vandermaesen hebben dezelfde ambitie.
Iets onder hen is er een overvloed aan challengers. We spreken hier over formaties die iets minder geëvolueerde bolides hebben, maar die van het kleinste kansje zullen profiteren om een hoofrol op te eisen. En, in een uithoudingsrace zijn dergelijke buitenkansjes zeker niet denkbeeldig. Iedereen herinnert zich nog wel dat de BMW 120d van DB Motorsport in 2008 enkele minuten aan de leiding reed, alvorens 4de te worden, terwijl twee Touring Cups op het podium eindigden. Alles is mogelijk.
Sterke formaties met Touring Cups!
Als lijsttrekkers - klinkt goed in verkiezingstijd - starten de KIA's Pro_Cee'd van Wauters-Wauters-Vanthoor en Stéveny-Dockerill, de Jaguars X-Type van Thiry-Smits-Cleynhens-Verbist (aangedreven door een minder krachtige maar bedrijfszekerdere drieliter V6 in plaats van de 3,2 liter), de tweede BMW van KS Motorsport bestuurd door Redant-Moonens-Muytjens, de Mazda RX8 van Lémeret-Dermont-Lambotte (die laatste komt uit de Clio Cup en debuteert aan het stuur van een Silhouet) en de Audi A4, waarin de vaste piloten Nicolas De Crem en Julien Schroyen versterking krijgen van een klepper van formaat: Marc Goossens, een absolute referentie in het uithoudingswerk.
We zijn benieuwd waar de Holden Commodore V8 van de Australiërs Rose-Leemhuis-Alford in deze strijd zich zal situeren. Er bestaan vergelijkingspunten: de prachtige bolide die in T4 ingezet wordt ,reed de 24 Uren van Dubaï en draaide toen tijden vergelijkbaar met die van de Jaguar X-Type van team MI. Dat volstaat om de Holden in te delen in het lijstje van de kandidaten voor een ereplaats, samen met de tweede Jaguar toevertrouwd aan Franchi-Vannerum-Warroquiers-Turco, de Renault Mégane Trophy (vroeger koetswerk) van de Nederlanders Schothorst-Schothorst-Beelen-Vos en de snelste Touring Cups, die voor een verrassing willen zorgen.
We herhalen nog eens dat het niveau in de klasse S2 sinds het begin van het seizoen erg hoog ligt. De 12 Uren bevestigen die tendens. Je moet al een helderziende zijn om je te wagen aan een voorspelling in de strijd tussen Schmetz-Gomez-Gomez, Servais-Fontaine-Reymond, Latinne-Radermecker-Dussoliet en Fumal-Soulet-Pulinx, die allemaal in staat zijn om een hoog tempo aan te houden en vooraan in het algemeen klassement mee te strijden. In 2008 behaalden de snelste Touring Cups immers de 2de en 3de plaats algemeen. Een voorteken dat niet mis te verstaan is...
F1 en het WTCC in de BTCS...
Daarom zullen we nauwlettend de prestaties van de twee andere teams in S2 (Richard-Viron-Bordet met de vijfde Touring Cup en Maillet-De Keijser-De Keijser met de Roadster S) in het oog houden, maar zeker ook de tenoren van de klasse T3, waar de strijd erg open lijkt te worden.
Het gebeurt niet alle dagen dat een Belgische wedstrijd een authentieke Wereldkampioen F1 en een van de fabriekspiloten uit het WTCC aan de start krijgt. Daarom zal iedereen ten volle "genieten" van de aanwezigheid van Jacques Villeneuve en Jordi Gené als teamgenoten van Pierre-Yves Corthals in de SEAT Leon nr. 38. De drie kleppers hebben niet de intentie een figurantenrol te spelen. Omdat ze kunnen beschikken over een "geëvolueerde" versie van de Leon met een nieuwe sequentiële versnellingsbak, viseren ze de zege in T3, maar vooral ook een mooi resultaat in het algemeen klassement. Wat mogen we verstaan onder een "mooi" resultaat in dit geval? Een top 6 zonder twijfel, maar bij slecht weer in Francorchamps en moeilijke omstandigheden voor de teams, kan het zelfs nog beter worden.
SEAT en BMW zijn in het WTCC aartsrivalen. Ook in deze 12 Uren nemen ze het tegen elkaar op. Naast de officiële wagen, rekent de Spaanse constructeur op vier andere Leons (waaronder die van team Denospi bestuurd door Rosoux-Geoffroy-Chouvel), terwijl het Beierse kamp verdedigd wordt door de M3 van Qvick-Jonckheere-Merendino en de erg regelmatige en zuinige 120d ingezet door DB Motorsport voor Den Boer-Rijnbeek.
Kortom, de strijd zal erg spannend worden op alle niveaus. Dat geldt ook voor de twee kleinste klassen. Bij de tweeliters neemt een armada van elf Renault Clio's het op tegen de Alfa Romeo 156 die dit seizoen soeverein is. De drie Honda's Civic, waaronder een gloednieuwe R3 die in het begin van zijn ontwikkelingsfase is, spelen de rol van scheidsrechter in deze match. Japan staat centraal in 1600cc, waar twee Mitsubishi's Colt RS weerwerk krijgen van een Toyota Yaris. Voor een bijkomende exotische noot zorgen de zes Australische piloten die mekaar zullen aflossen in de Mitsubishi's. Zij nemen het op tegen de plaatselijke specialisten Bruno Beulen en Jean-Pierre Van de Wauwer.
Al dit mooie volk verschijnt donderdag al op de piste voor de vrije trainingen. Vrijdag worden twee kwalificatiesessies afgewerkt. Eerst een sessie van 75 minuten, gevolgd door een tweede van 90 minuten. Een belangrijke verduidelijking: tijdens de kwalificaties wordt de normtijd verlaagd naar 2.27, maar tijdens de race blijft de normtijd 2.30. De wedstrijd zelf start zaterdag omstreeks 15h00. Vanaf dan kan het vuurwerk op de piste beginnen...
PRC press
12 Uur van Spa: Alles kan in een race rond de klok!
Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 03 juni 2009 om 19:00