12 Uur van Spa: Opnieuw overwinningen voor KRK en Phoenix Audi

De vijfde wedstrijd van het Belgian GT Championship Mediagroep Van Dyck, in het kader van de 12 uur van Spa BTCS, was er één om in te kaderen. Tim Verbergt vertrok van op de pole, maar liet zich bij de start verrassen en de Audi R8 LMS zag meteen de Dodge Viper van Koen Wauters voorbij snellen. Koen Wauters voerde vervolgens het veld aan, maar bandenproblemen dwongen hem om de Porsche van Verbist, de Audi van Verbergt en de Dodge van zijn broer Kris later te laten voorbij gaan. Het hele veld bleef echter wel heel dicht samen en na de verplichte rijderwissels bleef Longin het veld aanvoeren, met amper een seconde bonus op de Audi van Jean-François Hemroulle.

Bert Longin vocht met het mes tussen de tanden en wilde de First Motorsport Porsche 997 GT3 duidelijk een eerste zege schenken, tot een probleem met een wiellager roet in het eten gooide. De Phoenix Audi R8 LMS van Hemroulle-Verbergt kon zo een tweede zege van het seizoen op zak steken.

Achter de Audi reden Damien Coens en Fred Bouvy in hun Ferrari een sterke race en ze bleven nipt de meerdere van de Dodge Viper van Jeff Van Hooydonk en Koen Wauters, die dus derde werden. Ook Vincent Vosse deed zijn uiterste best in zijn Aston, maar miste net het podium. De Ford GT van Kuismanen-Huisman werd uiteindelijk vijfde, voor de JD by KS Lamborghini van Van Der Zwaan-De Laet en de Ford Mustang VDS van Raphael Vanderstraeten en Stéphane Lémeret, die hun eerste punten van het seizoen scoorden.

De tweede race van het weekend verloor nog voor de start twee van zijn tenoren. Zowel bij de Ferrari N°3 van Bouvy-Coens en de Lamborghini van Vollebergh-Van der Zwaan diende een brand geblust te worden en beide wagens verdwenen meteen uit de race. Poleman Vincent Vosse moest al vrij snel de Dodge Viper van Jeffrey Van Hooydonk laten voorgaan en de Dodge van KRK mocht de rest van de eerste wedstrijdhelft als leider voor zijn rekening nemen. Wel moest hij achter zich ernstig rekening houden met de opzittende Aston en de Ford GT van Duncan Huisman. Na een lekke band verloren we jammer genoeg vooraan de Aston van Vosse die uiteindelijk nog zevende zou worden.

Op de vierde plek lag Bert Longin die er echter zeer hard op de Raidillon afging. Opnieuw een opgave voor de Porsche van First Motorsport dus en een dramatisch weekend in de strijd om het kampioenschap. De Audi kende ondertussen elektronische problemen, maar kon zijn achterstand later deels nog goed maken. Ook de Dodge KRK van Raf Vanthoor en Kris Wauters verdween uit de race.
Na de pitstops viel de race in een beslissende plooi, met een zege voor Koen Wauters en Jeff Van Hooydonk, de tweede al dit seizoen. De Ford GT van Kuismanen-Duncan Huisman werd tweede en de Audi van Hemroulle-Verbergt dus nog mooi derde.

Race 1:
1.Hemroulle-Verbergt (Audi R8 LMS) 24 ronden
2. Bouvy-Coens (Ferrari 430 GT3) op 1.833
3. Koen Wauters-Van Hooydonk (Dodge Viper) op 3.773
4. Renard-Vosse (Aston Martin DBRS9) op 6.222
5. D. Huisman-Kuismanen (NL-Fin/Ford GT) op 1.39.609
6. De Laet-Van der Zwaan (Bel-NL/Lamborghini Gallardo) op 1.53.160
7. Lémeret-Van der Straeten (Ford Mustang FR500) op 2.27.428
8. Vanthoor-Kris Wauters (Dodge Viper) op 1r
... 11. Derrider-Martin (Ford Mustang) op 2r (1ste GT4)

Race 2:
1.Koen Wauters-Van Hooydonk, 23 ronden
2. Kuismanen-Huisman (Fin-NL) op 9.832
3. Verbergt-Hemroulle op 48.160
4. De Laet-Vanderzwaan (Bel-NL) op 1.35.056
5. Van der Straten-Lémeret op 2.02.830
6. Thiers-Thiers (Ferrari 430) op 2.22.310
7. Renard-Vosse op 2.32.836
8. Cracco-Lumbeek (Dodge Viper) op 1r
9. M. Martin-Derrider (Ford Mustang) op 2r (1ste GT4)
Tussenstanden kampioenschappen:

Teams:
1. Phoenix Audi 42
2. KRK Dodge Viper 42
3. Kuismanen Ford GT 26
4. Delahaye Ferrari 25
5. First Porsche 21
6. JD by KS Lambo 20
7. KRK Dodge 16

Rijders:
1. Hemroulle/Verbergt 95
2. Wauters/Van Hooydonk 91
3. Kuismanen/Huisman 71
4. Bouvy/Coens 67
5. Arjan van der Zwaan 64
6. Verbist/Longin 59
7. Vosse/Renard 54
8. Vanthoor/Wauters 52

SRO press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zaterdag 06 juni 2009 om 19:08


Andere publicaties op Racingworld.be...