Niemand had erom gevraagd, maar bij de start van de 12 Uren van Spa was hij toch aanwezig: de regen ! Die regen zou het leven van de piloten heel wat gecompliceerd maken, en dat gedurende 5 uren nog wel...
Bij de start wist Koen Wauters zijn pole te verzilveren pakte hij met de Kia de leiding. Hij werd snel bijgehaald door teammaat Steve Kane...en moest die ook laten voorgaan. In de achtergrond moest Fred Bouvy vanaf de 24ste plaats vertrekken, maar hij kwam met reuzenschreden terug op het leidersgroepje. Een eerste maal was er opschudding toen in de 7de ronde Steve Vanbellingen de muur raakte in de "speakers corner": "Ik kon niets meer doen toen de auto weggleed" geeft de piloot van de BMW M3 van KS Motorsport deemoedig toe. Links achteraan was er heel wat schade en de meccano's hadden een goede 20 minuten nodig om alles weer aan elkaar te lijmen.
Er werd fel uitgekeken naar de prestaties van de officiële SEAT, maar de Leon met Jordi Gene achter het stuur moest verscheidene keren naar de box wegens problemen met de alternator. Door deze problemen werd de Leon nr 38 naar de achterste regionen van het klassement verwezen. Ondertussen waren we ook de KIA van Koen Wauters kwijt, nadat die er op de Raidillon hard vanaf was gegaan, gelukkig zonder gevolgen voor de piloot.
Na goed 80 minuten wedstrijd moest ook de KIA van Steve Kane zijn portie pech verwerken. De Engelsman wist de Koreaanse Silhouette met grote snelheid rond te sturen, maar een breuk van een ophangingdeel verplichte hem tot een lang oponthoud in de stands. Fred Bouvy liet dit niet aan zijn hart komen en nam met zijn Renault Megane new look de leiding. Na een dubbele stint gaf hij in ideale omstandigheden het stuur aan Vanina Ickx over.
Na drie uren wedstrijd werden de eerste punten voor het kampioenschap verdeeld (de helft van het normale quota). De Renault had nog steeds de leiding, voor de Audi A4 die door Marc Goossens meesterlijk gepiloteerd werd. Na hen kwam Olivier Muytjens, die in het begin van de wedstrijd in de regen een beresterke race had afgeleverd. Verder zagen we nog de Mazda RX8, die steeds op de voorposten te vinden was en net achter hem mocht de Touring Cup met Maxime Soulet aan het stuur de leiding in S2 opeisen.
Het klassement na 3 uren:
1. Bouvy-Kelders-Ickx (Renault Mégane) 58 ronden
2. De Crem-Schroyen-Goossens (Audi A4 Silhouette) + 06.877
3. Moonens-Redant-Muytjens (BMW M3 Silhouette) + 1:10.890
4. Lémeret-Dermont-Lambotte (Mazda RX8 Silhouette) + 1:12.873
5. Fumal-Soulet-Pulinx (Touring Cup) + 1 ronde 1ste S2
6. Thiry-Smits-Cleynhens-Verbist (Jaguar X-Type Silhouette)
7. Radermecker-Latinne-Dussoliet (Touring Cup) + 2 ronden
8. Servais-Fontaine-Reymond (Touring Cup)
9. Rosoux-Geofrroy-Chouvel (SEAT Leon) 1ste T3
10. Minette-Capocci-Poitevineau (SEAT Leon)
...
16. Lequeux-Ueberecken-Serexhe (Renault Clio) + 4 ronden 1ste T2
...
35. Zampatti-Telling-Burton (Mitsubishi Colt RS) + 12 ronden 1ste T1
Het klassement was nog maar pas opgesteld of alles werd weer overhoop gegooid. Vanina Ickx moest vroeger als voorzien de pits opzoeken, nadat een sensor van de versnellingsbak er de brui aan gaf. Meteen viel ze achter de Mazda met de jonge Zwitser Joakim Lambotte aan het stuur naar de vijfde plaats terug. Achter de snelle Japanner zagen we de BMW van Bert Redant en de Audi van een goed op dreef zijnde Julien Schroyen verschijnen. Zij werden op enige afstand door de Jaguar van Walter Cleynhens gevolgd. De Jaguar moest echter de rol lossen en viel wat terug in het klassement, terwijl de vier anderen een prachtige strijd afleverden en de posities voortdurend wisselden. Naast de bevoorradingen moesten immers zowat alle teams naar binnen voor slicks, het goede weer weet je...
PRC press
12 Uur van Spa: Vier equipes op een zakdoek
Dit artikel werd gepubliceerd op zaterdag 06 juni 2009 om 18:39