Het tweede deel van de wedstrijd werd gemarkeerd door de strijd tussen de Audi A4, de Renault Mégane, de BMW M3 en de Mazda RX8. Op een kleine afstand werden zij door de Jaguar X-Type en de beste Touring Cups gevolgd. Na vier uur racen lag de Japanse Silhouette voor zijn Beierse rivaal, maar de voorsprong bedroeg slechts ... 1 seconde. Een uurtje later had de A4 het commando stevig in handen.
Halfkoers is het nog steeds de Audi die bij de tweede puntenverdeling de kop trekt. Marc Goossens en zijn twee jonge ploegmaats Nicolas De Crem en Julien Schroyen, liggen 15 seconden voor op het trio Lemeret-Dermont_Lambotte, terwijl Bouvy-Kelders-Ickx op één ronde volgen. Achter de Mégane vinden we Radermecker-Latinne-Dussoliet, de leiders in S2 terug. De BMW #21 staat met een afgebroken cardan in zijn stand en tuimelt zelfs uit de top 15. Maar die problemen zijn niet te vergelijken met de pech die op de Mazda RX8 toeslaat: "Op Combes hoorde ik plots een harde knal en zag ik hoe er brand uitbrak in het motorcompartiment," vertelt David Dermont bij zijn terugkeer in de stands. "De motor is in één klap stuk gegaan, zonder dat er ergens iets abnormaals te horen was. Ik heb het letterlijk en figuurlijk warm gekregen en ben dadelijk uit de auto gesprongen..."
Andere slachtoffer van de vallende avond is Pierre-Yves Corthals, die door een breuk in de sequentiële versnellingsbak stilstaat en Michael Schmetz die in Combes van de baan is gegaan. In T3 weten de SEAT's de BMW 120d achter zich te houden terwijl in T2 de Renault Clio van RP Racing aan de leiding ligt.
Klassement na zes uren:
1. De Crem-Schroyen-Goossens (Audi A4 Silhouette) 119 ronden
2. Lémeret-Dermont-Lambotte (Mazda RX8 Silhouette) + 15.052
3. Bouvy-Kelders-Ickx (Renault Mégane) + 1 ronde
4. Latinne-Radermecker-Dussoliet (Touring Cup) + 3 ronden 1ste S2
5. Thiry-Smits-Cleynhens-Verbist (Jaguar X-Type Silhouette)
6. Servais-Fontaine-Reymond (Touring Cup)
7. Moonens-Redant-Muytjens (BMW M3 Silhouette) + 4 ronden
8. Rosoux-Geoffroy-Chouvel (SEAT Leon) 1ste T3
9. Minette-Capocci-Poitevineau (SEAT Leon) + 5 ronden
10. Den Boer-Rijnbeek (BMW 120d)
11. Maillet-De Keijser-De Keijser (Roadster S)
12. Qvick-Jonckheere-Merendino (BMW M3) + 6 ronden
13. Vanbellingen-Maes-Vandermaesen (BMW M3 Silhouette)
14. Van Riel-Adriaenssens-Colman (SEAT Leon) + 8 ronden
15. Chaillet-Vannerom-De Latre du Bosquau (SEAT Leon)
16. Waszczinski-Kuppens (Renault Clio) + 9 ronden 1ste T2
17. Schmetz-Gomez-Gomez (Touring Cup) + 10 ronden
18. Lequeux-Ueberecken-Serexhe (Renault Clio)
19. Culot-Bonneel-Schmitz (Renault Clio) + 12 ronden
20. Legrand-Vandenabeele-Thonet (Renault Clio) + 14 ronden
...
26. Niall-Pillati-Miall (Mitsubishi Colt RS) + 20 ronden 1ste T1
PRC press
12 Uur van Spa: Audi aan kop halfkoers, Mazda moet opgeven
Dit artikel werd gepubliceerd op zaterdag 06 juni 2009 om 21:53