Een dikke maand na de 12 Uren, gaat de strijd verder in een compleet andere context. Er zal immers gesprint worden tijdens de twee manches die zaterdag verreden worden in het voorprogramma van de 25 Uren VW Fun Cup. De Belgian Touring Car Series 2009 heeft de eerste helft van het seizoen al afgesloten, want vier van de zeven meetings liggen al achter ons. Het is nog te vroeg om de rekenmachines boven te halen, maar het is toch interessant om de situatie in het klassement van de belangrijkste favorieten eens te bekijken.
Eerst een geheugensteuntje: de titel wordt toegekend op basis van alle resultaten min één. Het schrapresultaat mag de helft van de punten zijn die gescoord werden in de 12 Uren. Op dit ogenblik voeren Frédéric Bouvy en Christian Kelders het klassement ruim aan, nadat ze scoorden in alle manches. Een exploot waarin ook Steve Vanbellingen en Ruben Maes geslaagd zijn, maar het KS Motorsport sleept wel het penibele wedstrijdbegin in de 12 Uren mee, waardoor het team slechts 1,5 punt scoorde bij de eerste twee tussentijdse toekenningen van punten. Alle andere tenoren hebben minstens één keer opgegeven: Nicolas De Crem-Julien Schroyen, Grégory Servais-Loïc Fontaine en Ronnie Latinne-Vincent Radermecker. Moeten we nog herinneren dat de eerste combinatie de jackpot scoorde in de race rond de klok?
Voer voor sprinters
Laten we het rekenwerk even achterwege en laten we eens kijken naar de races die zaterdag op het programma staan voor de 25 Uren VW Fun Cup. De twee confrontaties worden korter dan gebruikelijk, want de geblokte vlag zal gezwaaid worden na een uur wedstrijd. De verplichte pitstop moet uitgevoerd worden tussen de 20ste en de 40ste minuut. Sprinters zullen hun hart kunnen ophalen. Deze keer mogen ze eens voluit gaan, zonder de banden te moeten sparen. De "Ross Brawn's" van elk team zullen zich het hoofd breken om te bepalen op welk moment die cruciale pitstop uitgevoerd zal worden.
In de klasse S1 zullen alle topteams van de partij zijn, maar ze zullen wel in een andere context rijden. Bouvy-Kelders (Renault), Vanbellingen-Maes (BMW) en De Crem-Schroyen (Audi) moeten rekening houden met de factor "kampioenschap", terwijl Stéveny-Dockerill, Wauters-Vanthoor (KIA), Lémeret-Dermont (Mazda), Thiry-Cleynhens-Smits (Jaguar) en Moonens-Redant (BMW) voluit voor de overwinning kunnen racen voor de traditioneel goed gevulde tribunes.
Nieuws in S2
Ter gelegenheid van deze vijfde meeting, valt er heel wat nieuws te rapen in de klasse S2, die nog explosiever zal zijn. De vaste klanten voor de ereplaatsen krijgen immers een serieuze klepper voor de wielen in de persoon van Ludovic Sougnez, die een Touring Cup met het koetswerk van een BMW 1 Reeks, geprepareerd door Marc Lupant, zal laten debuteren. We hoeven er niet bij te vertellen dat de held van het Gordon Zolder Star Festival zwaar wil uithalen bij zijn terugkeer. Maxime Soulet-Armand Fumal, Grégory Servais-Loïc Fontaine en Michael Schmetz-Arnaud Gomez zijn gewaarschuwd...
Nog een verandering: de Touring Cup #15 van Gomez Compétition zal niet langer bestuurd worden door Vincent Radermecker en Ronnie Latinne, die het vereiste budget niet gevonden hebben om hun goed gestarte campagne verder te zetten. Ze worden vervangen door Olivier Gomez en Christophe Anquetil, die zijn kwaliteiten al bewezen heeft in de VdeV en de VW Fun Cup.
Laurens Vanthoor met Dallara en... SEAT
Sinds het begin van het seizoen, staat SEAT België en de vzw RED in de actualiteit. De twee partners nodigen telkens een andere piloot uit om Pierre-Yves Corthals bij te staan in de Leon #38. De lijst van gelukkige gastrijders oogt indrukwekkend met, in volgorde van aantreden, Stéphane De Groodt, Fabien Barthez, Patrick Snijers en, als kers op de taart, Jacques Villeneuve en Jordi Gene.
De volgende teamgenoot van Pilou past zeker in dit lijstje, want hij is een van de grote beloften van de Belgische autosport. De jonge Laurens Vanthoor, normaal actief in de Duitse Formule 3, zal de kans krijgen zijn kunnen te tonen met een toerwagen. Laurens, de zoon van Raf, die de KIA Pro_Cee'd Silhouet nr. 17 bestuurt, overklast momenteel het Kampioenschap van Duitsland Formule 3 met een Dallara 307, aangedreven door een VW-motor. Na zes overwinningen op tien races, is hij goed op weg om de titel met glans binnen te halen. Een prestatie die niet onopgemerkt blijft bij teammanagers van formaties in hogere disciplines...
De jonge vertegenwoordiger van het RACB National Team, zal voor de eerste keer een toerwagen besturen, a fortiori een voortrekker. Maar, met zijn aangeboren talent en de waardevolle tips van routinier Pilou Corthals, zal hij ongetwijfeld snel zijn draai vinden. Ondertussen zal Laurens twee keer enkele demonstratierondjes rijden met zijn Dallara-VW.
Voor het overige komen de vertrouwde gezichten van de Belgian Touring Car Series 2009 aan de start, zowel in T3 (Qvick-Jonckheere en Buffet-Buffet met hun BMW, Rosoux-Geoffroy, Adriaenssens-Van Riel en Capocci-Minette met SEAT's), als in T2 (Plennevaux-Katsers met de Alfa 156 en Voets-Vandenbroeck met de 147, De Graef-Van Kelst en Daerden-Van Laere met hun Honda's Civic van Surinx Racing, en de talrijke Renault Clio's van Culot-Bonneel, Stevens-Bessems, Mertens-Ooms, Franck, Sterckx, Waszczinski, Lequeux-Ueberecken).
In enkele woorden
Normtijd: net zoals in de 12 Uren, zal de normtijd 2:27 bedragen in de kwalificaties, terwijl de normtijd 2:30 blijft in de race, behalve indien de piste uitermate snel blijkt in de vrije trainingen.
23 seconden voor Vanbellingen-Maes: omdat beide piloten ingedeeld werden in de categorie "prof", moeten ze 35 seconden extra halt houden. Omdat er telkens slechts één uur gereden wordt, zal deze straftijd beperkt worden tot 23 seconden.
Kampioenschap: 1. Bouvy-Kelders 131,5 ptn; 2. Vanbellingen-Maes en De Crem-Schroyen 104,5; 4. Servais-Fontaine 65; 5. Radermecker-Latinne 61; 6. Stéveny-Dockerill 58; 7. Dermont 55; 8. Smits-Cleynhens-Thiry 50,5; 9. Moonens-Redant 47; 10. Qvick-Jonckheere 45; etc.
Coste: de Fransman Thierry Martinez, ook al van de partij in de Trophée de Bourgogne, brengt zijn originele Coste aan de start. Deze bolide is een S2 met de look van de glorieuze... Ferrari P3-P4.
Honda: team Barwell Motorsport zet een Honda Integra in voor de Britten Mark Lemmer en Mike Brawn.
PRC press
25H VW Fun Cup: Twee sprintraces van 60 minuten
Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 08 juli 2009 om 10:19