Voor de buitenstaander klinkt het nog steeds vreemd dat een diesel het opneemt tegen de snellere benzine GT's & toerismewagens, maar insiders weten beter en vrezen de zuinige, koppelsterke diesels tijdens wedstrijden van lange adem. Een diesel is misschien iets langzamer, maar qua betrouwbaarheid en consumptie kunnen ze in lange afstandsraces altijd verrassend uit de hoek komen. Voor de 24 Hours of Zolder zet Recy Racing Team alvast zijn BMW 120d in. De ex. Beliën fabrieks-BMW is momenteel leider in de Klasse 3 van de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup en ook algemeen scheert de 120d hoge toppen. Om de wagen in optima forma door de 24 Hours te loodsen kan Recy Racing Team beroep doen op de diensten van Racing Bart Mampaey (RBM is trouwens meervoudig wereldkampioen in het WTCC met Andy Priaulx).
Het homogene rijderskwartet moet het nodige resultaat leveren op de piste. Vaste waarden Jan De Vocht en Johan Van Loo mochten reeds gedurende 4 wedstrijden van de DSMEC genieten van de diesel-power. " Ik ben blij dat we aan de start staan van deze etmaalrace" gaat Johan van start. "Nooit gedacht dat we halfweg het DSMEC-kampioenschap aan de leiding zouden staan en nu ook de 24 Hours of Zolder aan onze kalender kunnen toevoegen." "Inderdaad", treedt Jan zijn kompaan bij. "Het is leuk dat iedereen heeft ingezien dat ook de kleinere teams deze wedstrijd willen rijden. Enkel GT's in etmaalrace, amper 2 weken na de 24 Uren van Spa-Francorchamps is niet meer leefbaar in ons kleine landje. Een juiste beslissing en zodoende staan we dus aan de start". Betreft de samenstelling van het team doet Recy Racing Team beroep op de diensten van Ward Sluys en Dries Heyman. "We hadden afzonderlijk contact met beide heren" gaat Jan verder. "Maar blijkbaar hebben die mannen een nauwe band. Ward stelde Dries voor om ons door de nacht te loodsen en Dries stelde Ward voor om aan te vallen". Ward Sluys, winnaar van de editie 2008 wind er geen doekjes om. "Ik had al enige tijd geleden contact met Dries aangaande deze 24 Hours of Zolder. Eindelijk kunnen we nog eens samen rijden! De keuze voor de BMW diesel is dan ook een zeer bewust gemaakt. We hebben de tijden goed bestudeerd en we weten wat mogelijk is. Ook de samenstelling van het rijderskwartet en de ondersteuning is top. Zoals steeds kruip ik graag in de rol van de underdog, al weten we zeer goed tot wat deze wagen in staat is".
"Klopt als een bus" bevestigt Heyman. "Eindelijk kan ik nog eens rijden en ik ben zeer tevreden met de keuze van het team. Uiteraard volg ik de DSMEC op de voet en zeker de evolutie van de diesels. De keuze voor de BMW 120 diesel is dan ook niet verwonderlijk. Door velen onderschat maar toch snel en betrouwbaar. Naast ons exemplaar verwacht in dan ook de diesels van Cor Euser en De Boer op het toneel. Zoals gebruikelijk zal ik dan ook weer het grootste deel van de nacht voor mijn rekening nemen. We beschikken over een zeer homogene ploeg en samen met Ward, Jan en Johan zou Recy Racing Team wel eens goed uit de verf kunnen komen". De Recy Racing BMW 120d zal ter gelegenheid van de 24 Hours Of Zolder ook in een nieuw kleedje steken. De vaste partners op de wagen zullen geflankeerd worden door de opvallende reclame van de DSMEC 2010 Miles of Dakar. Wij danken alvast alle partners die deze deelname mogelijk maken.
Recy Racing press
24 Hours of Zolder: BMW 120d tegen GT- & Toerismegeweld
Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 06 augustus 2009 om 14:35