Zolder: Het weekend van de beslissingen!

Men kan zich geen spannender scenario voorstellen: op dit ogenblik is nog geen enkele titel in de Belgian Touring Car Series 2009 mathematisch toegekend, terwijl de teams zich in de paddock van Zolder al installeren voor de allerlaatste meeting. De druk neemt toe, de diverse titelkandidaten houden mekaar in het oog en scherpen hun wapens. Geen twijfel mogelijk, de kampioenen zullen dit weekend gekroond worden na een spectaculaire en superspannende meeting.

Twee teams maken nog aanspraak op de algemene titel: Frédéric Bouvy-Christian Kelders (Renault Mégane Trophy) en Steve Vanbellingen-Ruben Maes (BMW M3 Silhouet). We vermelden ter herinnering nog dat de eindstand opgemaakt zal worden door rekening te houden met alle uitslagen min een.

De Renault-piloten hebben momenteel 182,5 punten met een opgave (Francorchampagne, race 1), terwijl hun achtervolgers 179,5 punten hebben zonder ooit te hebben opgegeven. Hun slechtste score is 6 punten behaald tijdens de eerste manche van de Francorchampions.

Mollekens 3de piloot bij Renault

Deze situatie biedt perspectief voor alle mogelijke berekeningen, maar men kan beter wachten tot het verdict op de piste. Toch moeten we rekening houden met enkele belangrijke parameters. De twee manches, een op zaterdag en een op zondag, zullen 60 minuten duren in plaats van de gebruikelijke 90. Anderzijds zal de BMW, die dit jaar al vijf keer won, met een ballast van 140 kg rijden (tegenover 30 kg voor zijn rivaal). De pro-pro bemanning zal bovendien rekening moeten houden met een reglementair opgelegde stop & go van 23 seconden in elke manche.

De Renault zal echter tijdens een manche dezelfde handicap hebben (ongetwijfeld de eerste), want Delahaye Racing heeft Kurt Mollekens aangetrokken als derde piloot voor dit weekend. De baas van team KTR zal, samen met Fred Bouvy, een pro-pro formatie vormen in een race. Daarna neemt Christian Kelders zijn plaats opnieuw in. De drie piloten zullen alle punten kunnen scoren, zoals voorzien is in het reglement.

Maar, de lijst kanshebbers beperkt zich niet tot deze twee teams. Iedereen wil zijn seizoen in schoonheid afsluiten, zoals Philippe Stéveny-Iain Dockerill en Koen Wauters-Raf Vanthoor (KIA Pro_Ceed Silhouet), Nicolas De Crem-Julien Schroyen (Audi A4 Silhouet), Stéphane Lémeret-Joakim Lambotte (Mazda RX8 Silhouet), Jérôme Thiry-Jean-Jacques Smits-Walter Cleynhens (Jaguar X-Type Silhouet) en Werner Moonens-Bert Redant (BMW M3 Silhouet).


Spektakel op alle niveaus!

Zoals gezegd zal het een totaalspektakel op alle niveuas worden tijdens deze ultieme meeting. In S2 gaat de titelstrijd tussen Michael Schmetz-Arnaud Gomez, Grégory Servais-Loïc Fontaine en Armand Fumal-Maxime Soulet. Met 205 punten tegenover 184 en 177,5 voor hun tegenstanders, heeft het eerst genoemde team een mooie uitgangspositie, maar hun rivalen zullen zeker hun laatste kans willen grijpen. Bovendien is het altijd een spannende strijd tussen de tenoren in de Touring Cup...

Eric Qvick en Frédérique Jonckheere staan er ook goed voor in de tussenstand van T3. De piloten van de snelle BMW M3 E90 hebben 16 punten voorsprong op Pierre-Yves Rosoux en Christophe Geoffroy, het speerpunt van de SEAT-brigade, die dit weekend twee kleppers van formaat aan de start brengt: Pierre-Yves Corthals zal in de Leon nr. 38 van de invoerder immers bijgestaan worden door de tweelingbroers Tom en Tim Coronel. Hun stuurmanskunst is natuurlijk bekend.

Van alle titelkandidaten in de Belgian Touring Car Series 2009, zullen Michel Plennevaux en Guy Katsers het rustigste kunnen toeleven naar de meeting in Limburg. Zij hebben nog maar twee punten nodig om de titel te pakken in T2 met de beproefde Alfa Romeo 156, die weer in het vizier genomen zal worden door de Honda's Civic van Surinx Racing en de talrijke Renault Clio's bestuurd door Laurent Culot-Philippe Bonneel, Frédéric Stevens-Erik Bessems. Jean-Pierre Lequeux-Jean-Marc Ueberecken, Christian Franck en consorten. We vermelden nog dat François Verbist samen met Olivier Meurens zal deelnemen in de wagen die de Clio Cup won.

We sluiten af met een herinnering aan het ongebruikelijke format van deze meeting: vrije trainingen en kwalificaties voor race 1 op vrijdag, kwalificaties voor race 2 en race 1 op zaterdag en race 2 op zondag. Dat alles in een programma waarin de GT1's, GT2's en GT3's van de FIA-GT voor een flinke dosis spektakel zullen zorgen.

SW press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op vrijdag 23 oktober 2009 om 19:01


Andere publicaties op Racingworld.be...