De zege op zaterdag, weer een overwinning op zondag en als kers op de taart de titel in de Belgian Touring Car Series 2009: Frédéric Bouvy en Christian Kelders zullen de laatste meeting van het seizoen niet snel vergeten. Voor een talrijk opgekomen publiek schitterden ze op grandioze wijze tijdens de slotmeeting van het spannende seizoen. Hun laatste titelrivalen, Steve Vanbellingen en Ruben Maes, gaven het beste van zichzelf en reden een verdienstelijke finale. Dat geldt zeker ook voor de kampioenen in de andere klassen Arnaud Gomez-Michael Schmetz (S2), Eric Qvick-Frédérique Jonckheere (T3) en Michel Plennevaux-Guy Katsers (T2).
Bij de start van de laatste confrontatie van het jaar, staan de twee KIA's Pro_Ceed vooraan, maar op het einde van de eerste ronde voert Ruben Maes met de BMW de meute aan. De Renault bestuurd door Christian Kelders volgt slechts op de 10de plaats. Geen sprake van het nemen van risico's, want de titel staat op het spel. De piloot van Delahaye Racing, gisteren nog aan het feest, bekijkt het tumult van de openingsronde vanop een afstand en profiteert van de opgave van de Jaguar bestuurd door Walter Cleynhens en de problemen die de Mazda van Joakim Lambotte vertragen.
Het eerste keerpunt van deze slotrace volgt in de 7de ronde, wanneer de motor van de Renault Clio van Daniel Waszczinski explodeert na de chicane, wat zorgt voor een oliespoor van enkele honderden meters. Wanneer de Safety car uitrukt, duiken Armand Fumal en Michael Schmetz als eerste de pits in om zich te laten aflossen door hun teamgenoten. In de volgende ronde stopt bijna het voltallige peloton, waardoor in de pitlane een file ontstaat die doet denken aan een mooie zomerdag richting Kust op de E40.
Wanneer de meute weer gelost wordt, voert de... Coste van Thierry Martinez het veld aan, voor de Touring Cup #10 bestuurd door Maxime Soulet. Die neemt het commando meteen over, als een schaduw gevolgd door Arnaud Gomez. Maar, de debatten worden na een handvol seconden weer geneutraliseerd, deze keer na een zware aanrijding op het rechte stuk tussen het kanaal en de chicane. Het belangrijkste slachtoffer is Pierre-Yves Corthals, wiens SEAT zwaar in de muur knalt. De piloot is een beetje groggy, maar voor het overige gelukkig ongedeerd.
Terwijl het peloton als een treintje achter de safety-car rijdt, keert de BMW van Steve Vanbellingen vroegtijdig terug naar de pits wegens een probleem met de batterij. De beslissing valt. "Mijnheer Stand 21" en zijn teamgenoot Ruben Maes zullen dit jaar geen kampioen worden. Steve kan verder, maar komt met een ronde achterstand op de leider, Maxime Soulet, weer op de piste. Bij de herstart tracht deze zo goed hij kan stand te houden tegen de aanvallen van Frédéric Bouvy, maar de Touring Cup kan niet rivaliseren met de Renault, die zes ronden voor de finish definitief de leiding neemt. De laatste minuten van de race worden nog gekenmerkt door de opgave van de Audi A4 van Julien Schroyen, die het slachtoffer is van een aanrijding in de Jacky Ickx-bocht... voor het licht weer op groen springt. Op dezelfde plaats gaat ook de KIA van Iain Dockerill rond, na een viriel duel met de Mazda van Stéphane Lémeret, en we zien een prachtig duel tussen Maxime Soulet en Arnaud Gomez voor de zilveren medaille. De twee kemphanen rijden uiteindelijk in die volgorde over de finish achter de Renault en voor de BMW M3 die de titel pakt in T3 dankzij Eric Qvick en Frédérique Jonckheere. In T2 gaan de laatste bloemen van het seizoen naar Surinx Racing, maar de titel is veilig voor Michel Plennevaux en Guy Katsers, ondanks het feit dat hun Alfa Romeo 156 geraakt werd bij de crash van de SEAT van Corthals.
Het laatste woord geven we aan Pierre Sevrin, de drijvende kracht, samen met Gilles Terlinden, van het team dat voor het tweede jaar op rij de titel pakt: "Deze kampioenstitel is de bekroning voor al die vrijwilligers die hun uren en werk niet tellen en feilloos gepresteerd hebben dit jaar. We danken de titel ook aan twee piloten die mekaar goed aanvullen. De snelheid en winnaarsmentaliteit van Fred kent iedereen en Christian, een super kerel in de omgang, begaat geen stommiteiten en vervult zijn deel van het werk perfect."
Klassement:
1. Bouvy-Kelders (Renault Mégane Trophy), 29 ronden in 1h01:17.289
2. Fumal-Soulet (Touring Cup) op 18.265, 1ste in S2
3. Schmetz-Gomez (Touring Cup) op 18.981
4. Qvick-Jonckheere (BMW M3) op 29.994, 1ste in T3
5. Servais-Fontaine (Touring Cup) op 37.445
6. Stéveny-Dockerill (KIA Pro_Ceed Silhouet) op 1.01.706
7. Minette-Capocci (SEAT Leon) op 1.06.903
8. Rosoux-Geoffroy (SEAT Leon) op 1.14.241
9. Viron-Richard (Touring Cup) op 1.19.041
10. Martinez (Coste) op 1.29.815
11. Vanbellingen-Maes (BMW M3 Silhouet) op 1 rond
12. Moonens-Redant (BMW M3 Silhouet)
13. Van Riel-Adriaenssens (SEAT Leon)
14. Daerden-De Vits-André (Honda Civic), 1ste in T2
15. Franck (Renault Clio)
etc.
Kampioenschap (officieus):
1. Bouvy-Kelders (Renault) 222,5 ptn
2. Vanbellingen-Maes (BMW) 202,5
3. Stéveny-Dockerill (KIA) 138
4. De Crem-Schroyen (Audi) 111,5
5. Fumal-Soulet (Touring Cup) 109,5
6. Schmetz-Gomez (Touring Cup) 105
7. Moonens-Redant (BMW) 100
8. Servais-Fontaine (Touring Cup) 95
9. Qvick-Jonckheere (BMW) 94
10. Smits-Cleynhens-Thiry (Jaguar) 87,5
etc.
SW press
Zolder: Dubbel en titel 2009: Bouvy-Kelders aan het feest!
Dit artikel werd gepubliceerd op zondag 25 oktober 2009 om 20:24