10 Hours of Zolder: RS Racing-Powercars in galop richting titel

Bij RS Racing-Powercars staat de champagne reeds gekoeld. Na een prachtige reeks van zes podia op rij, waarvan vier overwinningen is het duo Maes/Van Oost nog nauwelijks bij te benen in Klasse 2 en het Team Championship van de Dunlop Endurance Cup 2009. Komende zaterdag wordt met de 10 Hours of Zolder het seizoen definitief afgesloten. Een formaliteit zal het niet worden voor RS Racing-Powercars. Via de overwinning in Assen en de daaraan gekoppelde dubbele punten heeft het West-Vlaamse team de kloof met de oppositie nog verder uitgediept. Zuiver mathematisch gezien zijn de beide titels nog geen feit, maar als we er even het telraam bijhalen kan alleen een half mirakel Maes en Van Oost nog van het hoogste ereschavot houden.

Het duo stond steeds na iedere van de reeds zes verreden races op het podium. Daarvan wonnen ze er vier, aangevuld met een tweede en een derde plaats. Zodoende sprokkelden ze een mooie voorsprong van 52 punten bijeen op hun naaste achtervolgers. Hun verplicht schrapresultaat is momenteel 19 punten. Net als in Assen zijn er tijdens de 10 Hours of Zolder opnieuw dubbele punten te verdienen, verdeeld na vijf uren en aan de finishvlag. Als het duo in het slechtste geval door pech niet scoort, dan behalen ze 0 punten, maar wordt het huidige schrapresultaat van 19 punten in rekening gebracht. In dat geval moet de naaste concurrent méér dan 52 punten overbruggen. Geen zinnig mens die daar zijn geld op wil verwedden. Indien de West-Vlamingen de eerste kaap van vijf uren overbruggen is de titel definitief een feit.

In het Team Championship hetzelfde verhaal. RS Racing-Powercars leidt ook hier de dans met een voorsprong van respectievelijk 10 & 11 punten op Saker Belgium en Polly's Racing. Ook hier hebben ze nog een bonus van acht punten als voorlopig schrapresultaat. Concreet wil dit zeggen dat indien de Saker en de Clio hun Klasse winnen, RS Racing voldoende heeft de laatste plaats in Klasse 2 om de titel te pakken.

Dit wat de cijfers betreft. In realiteit pakt het duo Maes/Van Oost de zaken gans anders aan. Beide piloten zijn het er over eens dat ze het seizoen in schoonheid willen afsluiten en opnieuw voor winst gaan. Tijdens de eerste vijf uren van de wedstrijd zullen Olivier Van Oost en Ruben Maes de zaken misschien iets rustiger aanpakken. Met de enkele puntjes nog extra op zak, die hun titels definitief veilig moeten stellen zullen ze dan ongeremd alle registers kunnen open trekken.

"Een vijfde overwinning op zeven wedstrijden zou mooi zijn", klinkt het uit de mond van de gouwgenoten. "Een afwachtende race rijden ligt niet in onze aard. Trouwens ook niet mooi voor de grote schare supporters die steeds aanwezig zijn. We weten dat er tijdens de 10 Hours of Zolder steeds gelegenheidsteams komen opdagen met snel materiaal. Een reden temeer om ons opnieuw met de Porsche 996 Supercup in de kijker te rijden.

Voor Ruben is de 10 Hours of Zolder geen onbekende wedstrijd. In 2007 en 2008 werd hij telkens ingelijfd door Gunther Raus met telkens de titel als resultaat. Ook voor Olivier is deze uitputtingsrace geen onbekend terrein. Vorig seizoen was hij samen met Tavernier aan de slag in een Porsche 997 GT3 Supercup uit de stal van Speedlover.

Beide piloten gaan trachten om deze wedstrijd samen af te haspelen. Een loodzware opdracht, maar een eigen en bewuste keuze. In Assen moest Ruben forfait geven wegens het FIA GT-weekend op Circuit Zolder. Hij werd toen vervangen door Marc Goossens die samen met Olivier een prima job deed en de volle puntenpot pakten.

RS Racing-Powercars press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 11 november 2009 om 01:16


Andere publicaties op Racingworld.be...