Bijna twee maanden na de laatste wedstrijd van het seizoen hebben de Stewards beslist om PK Carsport uit de resultaten van de FIA GT wedstrijd in Zolder te schrappen. Na Crashgate (F1 - Singapore 2008) en Liegate (F1 - Melbourne 2009) is nu de beurt aan Zoldergate. Het probleem bij PK Carsport situeert zich onder de motorkap waar een niet-confirmiteit werd vastgesteld door de FIA officials. "GM (General Motors) heeft ons op de hoogte gebracht dat er een probleem was met de FIA-homologatiefiche van de motor van de Corvette C6.R", vertelt Anthony Kumpen aan onze redactie.
Het probleem waarover de FIA valt, volgens artikel 258.5.2.1, bevindt zich dus in alle klantenmotoren van GM, gebouwd door Katech, de officiële motorbouwer van Pratt&Miller, het fabrieksteam van de Amerikaanse constructeur. Luc Alphand Aventures, DKR Engineering en Selleslagh Racing Team rijden dus met dezelfde motor rond. "Na de wedstrijd in Zolder werd onze motor verzegeld. Zelf mogen we aan de motor niet werken, dat mag enkel gebeuren door motorbouwer Katech. Officials van de FIA zijn naar Amerika gevlogen om de motor te inspecteren...", gaat Kumpen verder.
"GM was bezig met het dossier, maar details hebben we hiervan nooit gekregen", rondt Kumpen af. PK Carsport heeft besloten om protest aan te tekenen tegen de uitsluiting. De inbreuk op artikel 258.5.2.1 kan niet toegewezen worden aan de deelnemers, maar eerder dit jaar zagen we al dat fouten op de homologatiefiche van een constructeur tot diskwalificaties leiden. Alle Porsche 997 GT3 RSR werden uit de uitslag van de 24 uur van Spa geschrapt na een geschil over het materiaal van de cilinderbussen. De nieuwe cilinderbussen van Porsche leverden geen prestatievoordeel op - maar toch werden alle bolides uit Weissach twee maanden na de feiten uit de uitslag geschrapt.
Zoldergate: Probleem met FIA-homologatiefiche ligt bij motorbouwer...
Dit artikel werd gepubliceerd door
in FIA GT op maandag 07 december 2009 om 21:13