Marc VDS Racing: Eendracht maakt macht!

De creatie van een nieuwe structuur die meerdere renstallen uit verschillende internationale competities verenigt onder één vaandel: "Marc VDS Racing Teams" zorgt voor een ware revolutie in het Belgisch motorsportwereldje. Onder impuls van Graaf Marc van der Straten Ponthoz, wiens Marc VDS Racing Team dit seizoen met de mooie Ford GT in het FIA GT kampioenschap wist te schitteren, wordt er in de nieuwe en ruime gebouwen van de Aéropole van Gosselies een gemeenschappelijk platform gecreëerd voor vier verschillende renstallen die één en dezelfde passie delen: het Marc VDS Racing Team, dat twee Ford GT's zal inzetten in het nieuwe FIA GT1-wereldkampioenschap, het Team Motorsport98 van Eric De Doncker uit het Europese kampioenschap GT3, een nieuw team uit het wereldkampioenschap Moto2, opgericht door Didier de Radiguès, en het rallyraid-team van Stéphane Henrard. Al deze structuren zullen in elk van hun kampioenschappen de naam Marc VDS Racing Teams aannemen.

"Het is de start van een nieuw avontuur", stelt Marc van der Straten. "Ze spruit voort uit enkele informele gesprekken met mijn vriend Pascal Witmeur, waarin de ambities van deze ondernemingen aan bod kwamen, maar waarin ook duidelijk werd dat die ambities op de lange baan werden geschoven omdat ze niet over de juiste infrastructuur, gepaste financiële mogelijkheden of morele steun konden beschikken. Door al onze energie te linken en deze teams, zo een veertigtal mensen, onder één dak te brengen, creëren we een synergie die bruggen slaat tussen de verschillende projecten en zo ook voor belangrijke financiële voordelen zorgt. Wat dus begon als een banale conversatie tussen twee ware liefhebbers is uitgedraaid op een logisch delen van gemeenschappelijke talenten. Ik ben blij dat ik aan de basis kan staan van deze nieuwe dynamische onderneming: eendracht maakt macht, zeg maar!"

Met de races in de wereldkampioenschappen GT1 en Moto2, de deelnames van de Ford GT aan de Le Mans Series, de Mustangs in de European GT3 en de Henrard Buggy's in rallyraid zullen de bolides van Marc VDS Racing Teams in 2010 in 16 verschillende landen meer dan 100 keer aan de start staan! Overlopen we even kort de verschillende programma's en hun deelnemers, wetende dat in februari een globale presentatie van de 'Marc VDS Racing Teams' volgt, bij de inwijding van de nieuwe ateliers in Gosselies, gevestigd in de Aéropole van Brussels South Charleroi Airport. Daar zullen nog heel wat nieuwe verrassingen worden onthuld, met onder andere een vijfde activiteit van de Marc VDS Racing Teams. Ja, ook 'op wielen', maar wel met een... elektrische motor. Het gaat over het team 'Les Mec's Foot Fauteuil', bestaande uit andersvaliden, die het internationaal kampioenschap rolstoelvoetbal spelen. Zij worden al jaren door Marc van der Straten gesteund.

Marc van der Straten: "Wereldpremière in Charleroi!"

"De idee kwam er na een gesprek met Pascal Witmeur, die ik tijdens de meetings van het FIA GT-kampioenschap regelmatig tegen het lijf liep. Hij wist me onmiddellijk te overtuigen met dit project, een project dat één grote motorsportfamilie onder één dak zou brengen. Vanaf nu functioneert Marc VDS Racing Teams als een hecht gezin waarin elke zoon een eigen rol en taak te vervullen heeft. Sommigen trekken richting Moto2, een andere zal binnenkort onze kleuren verdedigen in de Atacama-woestijn, terwijl nog andere gezinsleden aan de slag zullen gaan in GT1 en GT3. Telkens weer zullen de 'zonen' des huizes nadien huiswaarts trekken, een thuis die zich voortaan dicht bij de luchthaven van Gosselies bevindt. Persoonlijk ben ik er heel trots op dat de geschiedenis van Team VDS, dat in de vorige eeuw al enkele heel mooie pagina's van de autosportgeschiedenis wist te schrijven, zich via deze prestigieuze competities weet verder te zetten. Het samenbrengen van mensen die actief zijn in zo verschillende competities als de MotoGP, rallyraid of GT-racerij is een wereldpremière. Ik ben ontzettend blij dat ik al deze gepassioneerde lui kan samenbrengen en de drijvende kracht kan zijn achter deze ambitieuze programma's die worden verenigd onder het vaandel van de 'familie' Marc VDS Racing Teams. Ik beleef er heel veel plezier aan te kunnen bewijzen dat er in Charleroi competente, dynamische en enthousiaste mensen zijn, die hard willen strijden voor het verwezenlijken van hun dromen. Onze infrastructuur staat trouwens open voor de mensen uit de streek. Eens we helemaal in onze nieuwe lokalen zullen zijn geïnstalleerd, in een ultramoderne technopool net naast de luchthaven van Gosselies, zullen we regelmatig bezoeken aan onze ateliers organiseren. Wij willen dat de kinderen van Charleroi en de tieners die voor mecanicien studeren, de mensen die ze tijdens het weekend laten dromen aan het werk kunnen zien. Voor de start van het seizoen willen we dit uniek platform op unieke wijze inhuldigen... Een wereldpremière in Charleroi, dat mag de hele wereld weten!"

Jean-Michel Delporte : "Strategische ontwikkeling"

''Jean-Michel Delporte, sinds jaar en dag de rechterhand van Marc van der Straten, kan op een ruime ervaring in de autosport buigen. Hij begon als amateur-rijder, wist zich nadien met succes in meerdere teams te integreren, om uiteindelijk van bij de start team manager van Marc VDS Racing Team te worden. Nu krijgt zijn rol nog een andere dimensie, met het op poten stellen van deze gemeenschappelijke structuur, die hij met zijn kenmerkende passie en dynamisme overschouwt."Gedurende de winter 2008-2009 vertrokken we bijna van een wit blad om het Marc VDS Racing Team op te richten en een volledig nieuwe wagen in FIA GT te laten rijden. Dat was al geen geringe opdracht, maar eigenlijk niets vergeleken met de uitdaging die we nu aangaan! Het is pas bij het aansnijden van een beklimming als deze dat je moet vaststellen dat je vroeger enkel over heuveltjes bent gereden. Maar deze uitdaging wekt enthousiasme op. Iedere dag krijg je nieuwe vragen voorgeschoteld, moet je nieuwe antwoorden vinden. Het 'back office' coördineren, met hulp van iedereen alle gemeenschappelijke talenten aanwenden, dat is heel motiverend: het is het begin van een groot avontuur, maar een avontuur dat steunt op een strategische ontwikkeling."

Bas Leinders: "Een tandje bij"

"Ik ken Marc van der Straten al jaren, maar zijn enthousiasme voor de autosport verbaast me nog iedere dag. Na een leerjaar met het Marc VDS Racing Team in het FIA GT kampioenschap, aan het stuur van een Ford GT in 2010-configuratie, steken we volgend jaar een tandje bij door naar het niveau van een wereldkampioenschap over te stappen. Uiteraard ben ik heel trots dat ik de speerpunt van het team ben, een team dat twee Ford GT's zal inzetten. Het nieuwe wereldkampioenschap FIA GT1 trekt naar enkele heel prestigieuze circuits, onder andere in het voorprogramma van de 24 uur van Francorchamps, op 31 juli. Over enkele weken zullen we de rijders bekend maken. Wat mijn rolsverandering van 'enig kind' naar 'lid van een kroostrijk gezin' betreft, dat vind ik formidabel en opwindend. Ik ben blij dat ik dat petje mag dragen. Ik ben een racer, ik wil wedstrijden in het GT1 kampioenschap winnen, maar ik begin ook aan mijn reconversie te denken. Een globale rol in dit grote team spelen motiveert me wel."

Pascal Witmeur: "Samen sterker"

"De mooiste projecten worden soms op de achterkant van een bierviltje uitgetekend. Het was tijdens een levendige discussie met Marc en Jean-Michel Delporte dat ik hen dit originele concept heb voorgesteld. Al deze teams, die elk in hun hoekje aan het werken waren, verenigen is niet zo gek als het lijkt: Marc besliste de gebouwen te huren en ze ter beschikking van al zijn 'kinderen' te stellen. Elk team beschikt zo over een algemene infrastructuur, wat financieel heel voordelig uitkomt. Ik heb ze geteld: de 'Marc VDS Racing Teams' zullen in 2010 meer dan 100 starts nemen! Onze teams zullen de hele wereld rondtrekken, met een Buggy, Moto2, Ford Mustang of Ford GT. Nog nooit gezien in de wereld van de gemotoriseerde sporten! Samen zullen we sterker staan: er is meer dan één synergie, zowel op technisch, logistiek als sportief vlak. Ook bij de verschillende leveranciers zullen we sterker staan. We zullen de communicatie in één persdienst verenigen en kunnen onze partners een globaal pakket voorstellen. Het motto 'We share our passion', dat eind vorig seizoen verscheen, zal meer dan ooit worden ontwikkeld. We werken er hard aan en zullen ons creatief aanpassen aan de crisis. Dat allemaal dankzij iemand die een ware passie voor de sport heeft en tegelijk zoveel klasse toont dat hij de verschillende leden van de grote familie niet onder druk wil zetten. Marc beseft dat iedereen er alles zal aan doen om de best mogelijke resultaten naar huis te brengen. Er is nu al een gezonde wedijver tussen elk van de 'kinderen' van het gezin."

Didier de Radiguès: "Een buitenkans" '

'Didier de Radiguès hoeft niet meer te worden voorgesteld. De TV-presentator en ex-Grand Prix-rijder werd in 1982 vice-wereldkampioen 350cc en was de laatste Belg die zich op het hoogste moto-niveau wist te bewijzen. De Brusselaar was ook de man achter het laatste Belgische topteam in de 250cc. Dat was in 1993... "Toen was dat met Jean-Michel Bayle, die debuteerde in de circuitracerij. Het seizoen verliep uitstekend, zo uitstekend dat Bayle door Aprilia werd weggehaald en hij met de sponsor ging lopen! Die ervaring liet me op mijn honger zitten. Ik wachtte op een nieuwe kans en die is er nu, dankzij de Moto2 - waar ik heel sterk in geloof - en de synergie van de Marc VDS Racing Teams gecreëerd door Graaf van der Straten. Onze ambitie is België naar het hoogste niveau van de motoren snelheid te brengen."

Michael Bartholemy: "Ideaal voor een privé-team"

''Michael Bartholemy stond gedurende zeven seizoenen aan het hoofd van het officiële Kawasaki Team in MotoGP en is één van de weinige Belgen die actief zijn op het hoogste niveau van de motorsport. Met het nieuwe Moto2-wereldkampioenschap gaat hij een nieuwe uitdaging aan. "Deze categorie vervangt de 250cc, met als doel de kosten te verminderen. We schakelen over naar een gemeenschappelijke motor, een viertakt Honda 600cc, die bij de start van iedere meeting per lottrekking wordt verdeeld. Enkel het rollende gedeelte (chassis, ophanging en wielen) zijn vrij. De keuze van het chassis, de ontwikkeling van het team en de kwaliteit van de rijders zullen het verschil maken. Ik geef toe dat het vooruitzicht om voor het Moto2-programma samen met Didier de Radiguès en in de context van de Marc VDS Racing Teams te werken me een serieuze last van de schouders haalt: nu kunnen we ons concentreren op het runnen van het team en binnenkort ook de eerste tests afwerken. Ons team zal uit twee rijders bestaan, die we binnenkort zullen bekend maken. En waarom zouden we geen Belgische rijder een kans geven?"

Stéphane Henrard: "Ik voel me niet langer alleen op de wereld..."

"Sinds het begin van dit seizoen vecht ik moederziel alleen voor het voortbestaan van mijn kleine structuur 'Henrard Racing Team'. Ik ben er al jaren van overtuigd dat een Buggy, aangedreven door een turbodiesel, voor een amateur-rijder het beste compromis is om de top 10 van de Dakar te bereiken. Maar de tijden zijn hard. Dit jaar was het ontzettend moeilijk om sponsors te motiveren voor het Zuid-Amerikaanse avontuur. Het toppunt is dat ik op het punt stond om alles op te geven, omdat ik nog een klein deel van het budget miste. Een heel frustrerende situatie, want ik wist dat mijn materiaal nooit eerder zo competitief was geweest: deze Buggy, nog steeds uitgerust met een VW V6 drieliter TDI, is sinds de Dakar 2009 heel wat geëvolueerd. Ik sprak met Pascal Witmeur over mijn mogelijk forfait en hij vertelde me dat hij misschien wel een oplossing achter de hand had. Hij stelde me voor aan Marc van der Straten, die me onmiddellijk voorstelde mijn structuur in de zijne op te nemen. Enkele dagen voor het materiaal richting Buenos Aires moest worden verscheept kon ik mijn inschrijving voor de Dakar 2010 bevestigen. Onder het vaandel van Marc VDS Racing Teams spaar ik alvast de huur van een atelier uit en kan ik van de voordelen van een hele organisatie genieten. Ik voel me voortaan niet langer alleen op de wereld. Ik ben nu opgenomen in een team dat in mijn projecten gelooft. Dat verandert mijn leven grondig. Ik kan nu heel sereen starten in de Dakar, volledig bevrijd van alle muizenissen en me totaal op de wedstrijd toeleggen. Meer dan ooit ben ik er van overtuigd dat er met deze Buggy een uitstekend resultaat kan worden neergezet. Eens terug uit Buenos Aires ga ik onmiddellijk aan de slag om andere rallyraid-projecten op poten te zetten. Binnenkort meer daarover!"

Eric De Doncker: "Gezellige sfeer, mét passie!"

"Zoals iedereen wel weet ben ik bezeten door de Ford Mustang. Ik wist er trouwens twee keer de Europese GT4-titel mee te veroveren. Ik onderhoud uitstekende contacten met Multimatic, de 'gespierde' arm van Ford Racing in het GT-wereldje. Omdat er in 2010 een nieuw model van de Ford Mustang wordt gelanceerd, stelde ik de Amerikaanse verantwoordelijken voor om de wagen in te zetten in het Europese GT3-kampioenschap, een kampioenschap dat ik in 2008 reeds met een Mustang afwerkte en dit jaar met een Ford GT. Met de Mustang wordt dat een hele uitdaging, want dit hoogstaande kampioenschap wordt bevolkt door Aston Martins, Ferrari's F430, Audi's R8, Porsches 997, Lamborghini's en andere Corvettes Z06... In juli mocht ik tijdens de 24 Uur van Francorchamps al delen in de gezellige, maar gepassioneerde sfeer van het Marc VDS Racing Team. Marc hoorde van mijn project met de Ford Mustang in GT3 en stelde me voor om deel uit te maken van zijn structuur. Heel mijn Motorsport98-team zal dus rijden onder de Marc VDS-vlag, wat ons nog efficiënter en gemotiveerder zal maken. Binnen de nieuwe VDS-familie blijf ik verantwoordelijk voor het Mustang GT3-project en we zijn voortaan ook de officiële en wereldwijde verdelers van de Ford Mustang GT3. We zullen twee Mustangs GT3 bouwen en op korte termijn is het doel de competitiviteit van de bolides aan te tonen en ze heel snel te koop aan te bieden.

VDS press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 10 december 2009 om 13:42


Andere publicaties op Racingworld.be...