Speedworld Promotion heeft de grote lijnen van het nieuwbakken Belcar Endurance Championship uitgeschreven. In samenspraak met RACB Sport kwam de promotor tot een principieel akkoord. De scherpe kantjes dienen nog te worden afgerond, maar de tekst in bijlage biedt reeds veel duidelijkheid. Hans Van de Ven kreeg samen met zijn Speedworld Promotion team een harde noot te kraken om de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup en de BGTC om te toveren naar een voor alle teams aanvaardbaar Belcar Endurance Championship.
"Het heeft veel energie gekost, maar we zijn naar mijn mening samen met RACB Sport tot een goed compromis gekomen", steekt Van de Ven van wal.
"Het is steeds mijn bedoeling geweest om alle DSMEC-teams en piloten opnieuw aan de bak te laten komen, en dat is aardig gelukt. De GT3's vormen de "Koninginneklasse" van het Belcar Endurance Championship. Maar we bieden ook de kans om de uitgehomologeerde GT3-wagens terug aan de start te krijgen zonder dat ze zware investeringen moeten doen om hun bolides te upgraden. Zij worden ondergebracht in een aparte categorie, de GT3/B. Het is momenteel een beetje koffiedik kijken wat de reactie zal zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat de occasiemarkt voor GT3-wagens alsmaar groter wordt. Door deze wagens nog verder te kunnen inzetten in Belcar bieden we aan teams de mogelijkheid te investeren in nieuw materiaal zonder dat de "oude" wagen ergens onder een zeil in een garage terecht komt".
"Ook de GT4 en Supersport (GT4 Light) worden opgenomen in het Belcar Endurance Championship. GT4 apart laten rijden is volgens ons een onbegonnen zaak. Ze opnemen in het Belcar Endurance Championship was de enige mogelijkheid. Zeker niet de beste optie, maar als de beste optie financieel niet haalbaar is ben je vlug uitgepraat".
"Belangrijk voor ons is de Klasse GT Open die wordt opgesplitst in min en plus 3500cc. Zo kunnen we alle GT-wagens uit onze vroegere Klassen 1 en 2 laten rijden in de Klasse +3500cc. En in de Klasse -3500cc komen de kleine GT's terecht zoals de Saker, de Audi TT en andere Westfields.
De opgelegde normtijd voor de snelste ex-Belcar en ex-DSMEC-wagens is zeer aanvaardbaar. Met een dergelijke normtijd kunnen ze wel in aanmerking komen voor een podium of zelfs een overwinning. Ik weet wel dat sommigen raar zullen opkijken als ze zien dat de "normtijd" weer zijn intrede doet. Maar als ze de tijden van vorig erbij halen zal iedereen snel merken dat ze wel heel erg hard zullen moeten trappen om überhaupt aan de normtijd te geraken..."
"De Divisie Toerisme blijft behouden zoals ze was in de DSMEC, weliswaar rekening houdend met een minimumgewicht. Maar naar 2011 toe moet er voor Belcar en BTCS een eenvormig Toerisme-reglement komen".
"Overigens is sinds maandag bekend dat Michelin huisleverancier wordt voor zowel het Belcar Endurance Championship als de BTCS".
"Ik ben van mening dat we ons huiswerk goed hebben gemaakt en dat we rekening hebben gehouden met de ganse waaier aan wagens en teams die vorig seizoen in één van de drie kampioenschappen reden".
Het zal overigens het oude DSMEC-team van Hans Van de Ven zijn dat zich zal ontfermen over de praktische gang van zaken in het Belcar Endurance Championship. Terwijl het team van Christian Lahaye zich bezig houdt met de BTCS.
"Vanaf nu worden beide kampioenschappen gerund door Speedworld Promotion. Hoe graag sommigen het ook zouden willen, beide kampioenschappen staan niet in concurrentie tot elkaar maar moeten een aanvulling zijn op elkaar. Waar Belcar staat voor endurance staat BTCS voor semi-sprint. Het actieterrein van Speedworld Promotion wordt zelfs nog uitgebreid. SWP zal in de volgende weken ook een samenwerkings-overeenkomst ondertekenen met Circuit Zolder om de Belgian Race Kick Off met vereende krachten te organiseren", besluit een tevreden Hans Van de Ven.
Speedworld Promotion
De nieuwe Belcar staat voor de deur!
Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op woensdag 23 december 2009 om 12:26