Rudi Penders van ProSpeed over 2009 en 2010

Hoe blik je nu, enkele weken na afloop van het seizoen, op het autosportjaar 2009 terug? Rudi Penders: "Het antwoord is uiteraard dat het voor ProSpeed Competition een schitterend jaar was. We wonnen dit seizoen de titel in FIA GT2, de 24 Uur van Zolder en de Porsche Manufacturers Cup in FIA GT3, dus de balans laat zich enorm aangenaam lezen, dat spreekt voor zich. Maar zelf neem ik al wat meer afstand van de races om te analyzeren en conclusies te trekken. Ik weet dat we nu al moeten werken om onze prestaties in 2010 te herhalen en de positieve lijn verder door te trekken. Een van mijn meest belangrijke vaststellingen is dat we als team enorm gegroeid zijn en dan vooral in de diepte en dat is meteen ook een enorme voldoening. Alles wat we deden, werd beter, we tilden onszelf naar een hoger niveau, daar waar we de voorbije jaren vooral in de breedte groeiden. In FIA GT2 hebben we topteams als AF Corse, BMS of CRS moeten verslaan om de titel met Richard binnen te halen en dat kan niet als je niet gewoon top bent.

Maar dat afstand nemen, liet me ook toe andere gebeurtenissen in perspectief te zien. Ik stel me na afloop van het seizoen vragen bij de onderlinge verhoudingen tussen de FIA, de constructeurs en de teams. De diskwalificatie van de Porsche-teams in Spa, naar aanleiding van het probleem met de legering van de cilinderbussen, heeft me aan het denken gezet. De driehoeksverhouding - FIA, constructeurs en teams -, die ontegensprekelijk noodzakelijk voor onze sport is, is vandaag evenwel niet volledig in evenwicht. Onze ervaring, maar ook het meer recente geval van Corvette en PK Carsport, vertrekt vanuit een (administratief) probleem tussen de constructeur en de FIA, terwijl het de teams zijn die het volle sportieve en financiële gelag betalen. Dat klopt toch niet? De bevoegde autoriteiten moeten die scheefgegroeide situatie weer rechtzetten en aanpassen aan de omstandigheden van vandaag, dat wil concreet zeggen aan een kampioenschap waar de constructeurs niet meer actief aan deelnemen. FIA GT2 is een kampioenschap voor privéteams, met al dan niet de steun van een constructeur.

Wat zijn de hoogte- en laagtepunten van het voorbije seizoen voor ProSpeed Competition?

Rudi Penders: "Het hoogtepunt was ontegensprekelijk de rijdertitel met Collard- Westbrook in FIA GT2, dat spreekt voor zich, terwijl het sportieve dieptepunt voor mij de 24 Uur van Spa was, onze legendarische thuisrace. We kenden daar ons deel van de pech en waren waarschijnlijk dat weekend ook niet goed genoeg om voor de zege te gaan en dat is iets wat we in 2010 absoluut willen rechtzetten."

Hoe kijk je op dit ogenblik naar 2010, met toch zowel nationaal als internationaal heel wat ingrijpende wijzigingen?

Rudi Penders: "Inderdaad, laten we starten op internationaal niveau waar de FIA GT2 het Europese GT-kampioenschap wordt. FIA GT2 draait vandaag voornamelijk rond een duel tussen Ferrari en Porsche en dat zal in 2010 waarschijnlijk veranderen. We verwachten meerdere merken die zich met de huidige spelers komen meten en dat is een goede zaak, ten minste als die nieuwe merken zich aan de regels van het spel houden en dus conform het technisch reglement zijn.

Voor wat betreft de FIA GT3 is er vooral de komst van de nieuwe Porsche 911 GT3 R, waarvan wij er twee in het kampioenschap zullen inzetten. De Porsche 911 GT3 R wordt de nieuwe referentie in GT3, geloof me. Ik hoop dan ook van harte dat we met enkele toppers uit ons eigen land Europees vooraan kunnen meedraaien. De beide wagens zullen ook in ons eigen land ingezet worden, met name in de nieuwe Belcar Endurance, het kampioenschap dat er in 2010 aankomt. Het is een goede evolutie dat het reglement in ons land in de breedte weer vrijer wordt, want de economische realiteit wees ons er op dat GT3 pur sang niet voor ons land weggelegd was. GT3 moet de topklasse blijven, maar het veld moet groter worden, dat is een evidentie. Ik hoop op een evenwichtig reglement en meerbepaald hoop ik dat de promotoren en de RACB het Europese GT3-reglement volgen voor wat de topwagens betreft, zonder gewik en geweeg, zonder eigen interpretaties. Als dat het geval is, komt ProSpeed Competition terug naar de Belgische omlopen.

Zo zijn meteen ook bijna al onze plannen voor 2010 bekend, met name FIA GT2, FIA GT3 en Belcar Endurance. Want we werken ook hard om terug in Le Mans aan de start te verschijnen, tien jaar nadat ik met Kurt Dujardyn en de betreurde Philip Verellen zelf aan de race deelnam en we vijfde in onze klasse werden.

Rest er me enkel nog al onze partners en medewerkers een schitterend sportief 2010 te wensen.

ProSpeed Competition Press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op zaterdag 26 december 2009 om 12:03


Andere publicaties op Racingworld.be...