Tim Verbergt, regerend kampioen van de Belgian GT, stapte deze winter over van de vertrouwde Audi - en zijn onafscheidelijke kameraad Jean-François Hemroulle - naar de prachtige Aston Martin DBRS9 van Eddy Renard. Een nieuwe uitdaging voor Tim, wiens uitstekende "team spirit" algemeen bekend is. Omdat zijn ploegmakker van 2009 naar de andere kant van de muur is overgestapt, nodigden we zijn belangrijkste titelrivaal uit voor dit dubbelgesprek met Tim. Koen Wauters, bijgestaan door Jeffrey Van Hooydonk in de Dodge Viper van KRK, mikt dit jaar op... een dubbele portie champagne, want hij start zowel in de BTCS (met een KIA die hij zal delen met zijn broer Kris) en in het Belcar Endurance Championship met de titel als doel.
Terwijl Tim deze winter overstapte van de Audi R8 naar de Aston Martin DBRS9, bleef Koen trouw aan de Dodge Viper. Kunnen jullie deze wagens eens voorstellen?
Tim Verbergt: "Met de bedieningen aan het stuur, is de Audi R8 LMS een makkelijk en met finesse te besturen GT. Je plaatst hem waar je het wil en je maakt het verschil in de bochten. De Aston is een veel grotere auto, die veel fysieker en virieler is om te besturen. Zijn sterk punt is ongetwijfeld de motor. Je moet ervoor zorgen dat je bij het uitkomen van de bocht de wielen zo snel mogelijk weer recht hebt staan, zodat je vol op het gas kan gaan. Ik moet toegeven dat ik momenteel nog zoek naar de ideale positie aan het stuur, want ik zit te laag in de bolide. Dat zorgt voor problemen bij het schakelen, want de pook staat redelijk hoog en mijn schakelbewegingen zorgen soms voor haperingen van de powershift."
Koen Wauters: "Ons team heeft de Dodges een revisie gegeven. De wagens zijn helaas niet meer geëvolueerd, want ze rijden niet langer in Amerika en ook niet meer in de European FIA GT3. De motor werd nog niet geopend. Dat zal pas gebeuren na de openingsmeeting in Zolder, want de eerste wedstrijd is redelijk kort. Voor het overige is de belangrijkste verandering de kleur dankzij onze nieuwe sponsor Viage. Team KRK heeft ondertussen meer ervaring en is ook groter geworden, want er wordt een derde wagen ingezet. Iedereen is hypergemotiveerd. Om je een voorbeeld te geven: we hebben een volledige zondag getraind op het tanken, het wisselen van de wielen en de pilotenwissels."
Laten we het eens over de doelstellingen hebben. Tim, denk je dat je de titel kan verlengen? Koen, wil je beter doen dan in 2009, toen je vice-kampioen werd?
Tim Verbergt: "We moeten realistisch blijven. Met Eddy Renard is de doelstelling het behalen van podiumplaatsen en een race winnen in Francorchamps. Maar, de concurrentie is erg sterk en ons team is nog jong. ELR levert tot op heden wel prima werk. Men mag echter niet uit het oog verliezen dat de ervaring van mijn teamgenoot in de autosport redelijk beperkt is. Bovendien is er wel een zeker verschil in gestalte tussen ons. Met Jean-François (Hemroulle) was dat anders. We kenden mekaar door en door en we hadden ook quasi dezelfde lichaamsbouw. Daardoor duurden de aflossingen in de pits slechts vijftien seconden. Dat zal nu niet lukken. We gaan wat meer tijd verliezen in de pitlane."
Koen Wauters: "Aanvankelijk was ik beter in het uithoudingswerd kan in een sprint. Maar, dat is veranderd. Ik zal nooit de topsnelheid van een Marc Goossens, Jan Heylen of Jeffrey Van Hooydonk hebben, maar ik ga toch liever voluit in een korte race. Met de KIA, momenteel ongetwijfeld de beste Silhouet, ga ik in de BTCS in elke race van start om te winnen. Als we geen steken laten vallen, dan kunnen we kampioen worden. Met de Dodge mikken we op het podium in twee van de drie eerste races en daarna zullen we zien hoe ver we staan. We zijn favoriet in de BTCS, niet in de Belcar."
Vertel eens wat over je teamgenoot...
Tim Verbergt: "Eddy Renard is een briljant en intelligente kerel die gepassioneerd is door de racerij. Op het circuit is hij sneller dan ik dacht. Het is iemand die wil leren. Hij is verre van belachelijk op een ronde. Hij moet enkel nog leren om constanter te zijn en minder foutjes te maken. Ik ga hem daarbij helpen. Het is mijn doelstelling om het team op alle vlakken te verbeteren: de wagen, mijn teamgenoot, de bevoorradingen. Ik wil hen daarbij laten profiteren van mijn ervaring. Uithoudingsraces zoals de Belcar win je als team, niet alleen."
Koen Wauters: "Aanvankelijk hadden wij, ik en mijn broer Kris, beslist om niet meer samen te rijden in de Belcar. Als een van ons moest opgeven, dan was er immers nog altijd een lid van Clouseau in de race! Ik neem het ook graag op tegen mijn broer. Tijdens onze eerste confrontatie ging ik bij de start met twee wielen door het gras om hem toch maar voor te zijn in de eerste bocht. Ik moet ook toegeven dat ik vorig jaar erg veel heb bijgeleerd aan de zijde van Jeffrey. Hij heeft me heel wat tips gegeven en ik kon mijn data vergelijken met zijn gegevens. Op die manier heb ik zoveel vooruitgang geboekt. Daarom heb ik Kris het advies gegeven om ook samen te rijden met een topper. Jan Heylen gaat hem beter maken. Ik zal er alle belang bij hebben om punten voorsprong te nemen op hem in het begin van het seizoen..."
In welke wedstrijden denken jullie het competitiefst te zijn?
Tim Verbergt : "Ik zou zeggen in de langste races, want de Aston is heel betrouwbaar. Ik denk dat we ook beter zullen zijn in Francorchamps, want die omloop is sneller en daar zal Eddy minder werk hebben met het passeren van achtervolgers, want het drukke verkeer wordt een probleem in de Belcar. Dat is iets dat we de voorbije jaren niet meer gewend waren in de Belgian GT..."
Koen Wauters: "Dat is moeilijk te zeggen. Twee manches in de BTCS en een race in de Belcar op dezelfde dag afwerken, dat schrikt me niet af. Ik heb een goede fysieke conditie. Vier of vijf keer per week doe ik aan sport en tijdens concerten zoals in het Sportpaleis, loop ik tussen de 5 en 7 km op het podium. Ik ben goed getraind. Maar, het is duidelijk dat die drie wedstrijden samen zwaarder zijn dan een concert van 2 uur. Van de ene wagen overstappen naar de andere is minder lastig dan men denkt. In de zware maar krachtige Viper moet ik vroeger remmen en vooral het koppel benutten. Met de KIA moet je extreem laat remmen en de motor hoog in de toeren jagen. Ik denk dat ik in Zolder sneller zal zijn met de Silhouet dan met de GT."
Wie zijn, volgens jullie, de grote favorieten in het Belcar Endurance Championship?
Tim Verbergt: "Goossens-Soulet : een erg snel duo aan het stuur van een van de beste wagens met een team dat veel ervaring heeft in endurance. De Audi van Kumpen-Franchi zal ook erg snel zijn, maar die wagen zullen we wellicht een paar keer in de grindbak zien staan, want die twee piloten zullen mekaar opjagen."
Koen Wauters: "De formaties in de Audi's R8 LMS van WRT zullen snel zijn, met Kumpen en Verbist, maar zij zijn, volgens mij, niet het te kloppen team. Daarvoor denk ik eerder aan de nieuwe Porsche van Prospeed met twee toppiloten: Marc Goossens en Maxime Soulet. Die combinatie heeft geen enkel zwak punt."
SW press
Vijf vragen aan Tim Verbergt en Koen Wauters
Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op dinsdag 06 april 2010 om 11:01