Vijf vragen aan Fred Bouvy en Christian Kelders

Frédéric Bouvy en Christian Kelders, de kampioenen van 2009 met de Renault Mégane Silhouette van Delahaye Racing Team, verdedigen hun titel met dezelfde wagen en binnen hetzelfde team. Moeten we nog vertellen dat ze opnieuw op de hoogste trede op het podium mikken op het einde van het seizoen? Ze beseffen echter dat die opdracht alles behalve evident is...

Met welke benadering beginnen jullie aan de campagne 2010?
Christian Kelders: "Meer dan ooit is het amusement voor mij prioritair en wil ik me ook verbeteren in vergelijking met Fred, die natuurlijk een ideale referentie blijft. Ik zal minder nerveus zijn dan twaalf maanden geleden, want de druk zal niet zo groot zijn: in 2009 moest ik immers bewijzen dat ik in staat was om de titel te veroveren. Dat is gelukt, dus ben ik nu rustiger. Ik hoop natuurlijk dat we onze titel kunnen verlengen."

Frédéric Bouvy: "Er is niets fundamenteel veranderd... want er was geen reden om iets te veranderen na het resultaat van vorig jaar. Ik heb het volste vertrouwen. Ik ben ervan overtuigd dat onze aanpak - gebaseerd op de betrouwbaarheid en regelmaat in de kopgroep - de beste is."

Op het eerste zicht lijkt de Renault Mégane amper geëvolueerd. Klopt dat of is die indruk verkeerd?
Frédéric Bouvy: "Het reglement laat inderdaad niet toe om een wagen radicaal te veranderen, temeer omdat onze wagen zijn efficiëntie al bewezen heeft. Toch zijn er bepaalde zaken veranderd. Zo rijden we met een langere achtervleugel en zijn de verhoudingen van de versnellingsbak aangepast, waardoor de Mégane een hogere topsnelheid zal halen op de rechte stukken in Spa-Francorchamps."

Christian Kelders: "Wie aandachtig kijkt, zal merken dat de decoratie ook lichtjes aangepast is, vooral op de flanken."

Welke race zouden jullie dolgraag winnen?
Christian Kelders: "Het zal je wellicht niet verbazen, maar ik kijk ongeduldig uit naar de eerste race in Zolder, want dan zullen we weten waar we staan in vergelijking met de concurrentie. Ik heb het nodig om veel te rijden om in het ritme te zitten. Daarom ben ik toch altijd wat gespannen voor de start van het seizoen, want dan mis ik nog kilometers in de benen. Hoe dan ook, het is duidelijk dat de 12 Uren de topwedstrijd van het seizoen is. Die wedstrijd wil ik graag op mijn erelijst zetten."

Frédéric Bouvy: "Ik wil de 12 Uren winnen. Vorig jaar hielden twee race-incidenten me van een vierde overwinning op rij. Ik droom van een revanche. Er werd nog geen beslissing genomen over de derde piloot voor die race, maar persoonlijk zou ik heel blij zijn mocht François Verbist vrij zijn om ons te versterken..."

Een ultra-traditionele vraag, maar wel een onvermijdelijke: welke tegenstanders vrezen jullie het meest?
Frédéric Bouvy: "Al drie of vier jaar speelt Steve Vanbellingen een hoofdrol. Ik denk dat hij dit seizoen ook weer een serieuze concurrent zal zijn, op voorwaarde dat zijn nieuwe teamgenoot, Harry Stoeltie, meteen zijn draai vindt in de BMW M3 Silhouette. Op papier zijn de teams van KIA ook erg snel, maar ik begrijp niet waarom de verantwoordelijken van deze actie geen ultrasnelle tandem hebben gevormd om resoluut op de titel te mikken. Maar, ik klaag niet... Blijft nog de Volvo. Ik verwacht dat die wagen vier of vijf races nodig zal hebben om de kinderziektes op te lossen. De piloten van die wagen zijn in elk geval serieuze kleppers."

Christian Kelders: "Ik heb helemaal niet dezelfde analyse als Fred met betrekking tot de Volvo, want ik verwacht dat die wagen meteen erg snel zal zijn dankzij de ervaring van Vincent Radermecker en Eric van de Poele. Voor het overige zie ik ook vooral Steve Vanbellingen vooraan strijden en ben ik ook beducht voor de KIA's, die blijkbaar heel wat vooruitgang hebben geboekt in vergelijking met vorig jaar. Laten we ook Gomez niet vergeten. We weten er nog niet veel over, maar hij zou kunnen verrassen."

Wat vinden jullie van de evolutie van de Belgian Touring Car Series?
Christian Kelders: "Het afschaffen van de Pro-Am formule is een goede zaak: een onderwerp van veel discussies is van de baan en het evenwicht tussen de teams is toch niet verstoord. A priori zijn alle ingrediënten verenigd om er een tof, spannend en spectaculair seizoen van te maken. Wat wil je nog meer?"

Frédéric Bouvy: "Ik ben niet de man die stroop smeert, maar ik vind dat we het in dit kleine landje goed doen met twee veelbelovende kampioenschappen met mooie bolides die bestuurd worden door kerels die kunnen sturen. Met de komst van de Gomez en een top Jaguar, zullen we een tiental S1 Silhouetten tellen die aan elkaar gewaagd zijn. Verder in het peloton zal er evenveel strijd zijn in S2 en T3. Kortom, laat het feest maar beginnen! "

SW press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 06 april 2010 om 11:25


Andere publicaties op Racingworld.be...