Komend weekend wordt het startschot gegeven van het Belgisch omloop-kampioenschap. Vorig seizoen kwam Saker Belgium met Wim Jeuris en Ronald Veters als grote overwinnaar uit de Dunlop Endurance Cup. Met de titels in Klasse 3 en het Team Championship bereikte RSTT een onverhoopt resultaat. Dit seizoen zullen ze uit een ander vaatje moeten tappen en krijgt de Saker een figurantenrol toebedeeld. Anderzijds blijft het DSMEC-verhaal toch nog een beetje leven omdat de nieuwbakken Belcar een endurancekampioenschap is zoals de verdwenen DSMEC. Alleen komen de GT3 en GT4-wagens het peloton vervoegen. De Sakers krijgen hun plaats in de categorie 4 GT Open voor wagen minder dan 3500cc. Maar daarin zijn de deelnemers op één hand te tellen.
Tom Sneyers: "Vorig seizoen zijn we gestart met één wagen en nu hebben we er reeds een tweede bij. Onze bedoeling is nog steeds om de Saker, die prijs/kwaliteit nog steeds een van de goedkoopste wagens is verder te promoten. Het is spijtig dat de Saker Cup in Nederland net op hetzelfde weekend zijn eerste race rijdt op Zandvoort. Anders hadden we misschien enkele wagens meer op de startgrid gezien. In onze categorie zien we voorlopig weinig oppositie. Maar ik denk dat onze piloten de strijd kunnen aangaan met de wagens in tourisme en de traagste Porsches uit de hoogste categorie van de GT Open. Dus in functie van het amusement mogen we ons aan mooie duels verwachten. En we zullen blijven promotie voeren voor de Saker. Misschien kunnen we dan op termijn binnen de Belcar een cup opstarten en zodoende meer piloten warm krijgen om voor de Saker te kiezen.
Wim Jeuris deelt dezelfde mening en staat te trappelen om het seizoen aan te vangen. "Het is een nieuwe uitdaging voor ons en we gaan zonder stress of druk trachten zo hoog mogelijk te eindigen. Gezien er amper concurrentie is binnen onze categorie gaan we de zaken anders bekijken. We gaan trachten onze chrono's te verbeteren en racen tegen de tourismes en de minst snelle Porsches".
Teammaat Ronald Vetters is iets minder optimistisch. "We hebben twee prachtige seizoenen achter de rug in de Dunlop Endurance Cup met een zeer gemoedelijke sfeer in de paddock. En dat ga ik missen nu het kampioenschap terug veel professioneler is geworden. Ik had liever verder gereden in een kampioenschap voor pure amateurs. Nu is er een gat geslagen en zijn we verplicht om met deze wagens in een nationaal kampioenschap te stappen. Maar het amusement moet en zal primeren. We kijken even de kat uit de boom welke teams we aankunnen binnen de Belcar en gaan onze huid duur verkopen".
Een tweede Saker staat te wachten op Michaël De Keersmaecker en Nick Geelen. Voor De Keersmaecker primeert het EK rallycross en hij zal zeker drie wedstrijden moeten missen. Geelen reed vorig seizoen met een BMW M3 in de Dunlop Endurance Cup en heeft reeds ettelijke rondjes afgehaspeld met de Saker. "Fantastische wagen en een sublieme baanligging", aldus nieuwkomer Nick Geelen. "De BMW E30 M3 is voorbijgestreefd voor de Belcar en prijs/kwaliteit is de Saker de beste keuze. Een beetje back to basic zonder ABS, stuurbekrachtiging en sperdifferentieel. De wagen vergeeft veel en je kan heel laat in de ankers gaan door het lage gewicht. En daar heb ik nog wat moeite mee. Herbert Boender en Michaël De Keersmaecker hebben me reeds veel bijgebracht. En mijn ploegmaten van vorig seizoen worden nu met de BMW Z3 Coupé mijn tegenstanders. Ik hoop op een mooie en sportieve strijd; en uiteraard op droge weersomstandigheden."
Saker Belgium press
Saker Belgium start met twee wagens
Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op woensdag 07 april 2010 om 22:38