Goossens-Soulet (ProSpeed) afgetekend aan de leiding na eerste reeks pitstops

Start van de Belcar raceNiels Lagrange start voor de eerste maal in zijn nog prille carrière van op de pole in een Belcar-manche. De 19-jarige youngster kan zijn pole echter niet verzilveren. Marc Goossens neemt meteen de leiding over met de Porsche 911 GT3 R en kan een kleine marge uitbouwen. Lagrange, onderweg met de Argo Lamborghini, blijft wel goed aanklampen, maar echt onder druk kan hij Goossens nooit zetten. Achter het duo valt meteen een enorm gat met de rest van het veld, waarbij de KRK Vipers en de W Racing Team Audi's het peloton aanvoeren.

Meteen bij de start van de seizoensopener van het Belcar kampioenschap werd duidelijk dat vooral de strijd tussen de constructeurs een belangrijke invloed heeft. Reiter Engineering stelde afgelopen winter de nieuwe Lamborghini Gallardo GT3 LP560 voor, terwijl Porsche met de 911 GT3 R op de proppen kwam. Beide wagens zijn bloedsnel en de rest van het peloton heeft moeite om het tempo te volgen. Zelfs de Audi's, regerend kampioen in Europees GT3, konden geen vuist maken. Ook de vorig jaar zo dominante Vipers van KRK hadden het bijzonder moeilijk. De ontwikkelingsstrijd blijft dus verder gaan met daarbij gepaard het hogere kostenplaatje, en dat ondanks de strikte GT3 reglementen.

ProSpeed Competition - Porsche 997 GT3 RAl in het eerste half uur zagen we een aantal wagens ver teruggeslagen worden. De Aston Martin van BRS kreeg enkele ronden aan de broek, de BRV Promoteam Porsche Bi-Turbo staat lang stil in de pits en ook ProSpeed ziet de wagen van Ide en Maes terugvallen in het klassement nadat Enzo Ide over een trekoog van een interventiewagen was gereden. Brody-Bovy starten met een half uur vertraging, terwijl Franchi met de W Racing Team Audi een vroege pitstop maakt, om wat later te moeten opgeven. De KRK Viper van Lemeret-Vanthoor moet ook opgeven, maar het team heeft met Wauters-Van Hooydonk en Wauters-Heylen nog twee ijzers in het vuur.

Het duurt ruim een half uur voordat Goossens zich kan ontdoen van een opzittende Lagrange. De Gelenaar kan met de ProSpeed Porsche constante rondetijden klokken, terwijl Lagrange iets minder stabiele chrono's laat noteren. Jan Heylen volgt in de #5 KRK Viper reeds op 35 seconden, voor Verbist (WRT Audi), Van Hooydonk (KRK Viper) en de drie Ferrari F430 van respectievelijk Chad, Scuderia Monza en Delahaye. Henk Haane volgt op de negende plaats in de Porsche 911 GT3 Cup S, voor de MeXT Mosler.

Speedlover Racing - Porsche 997 GT3 SupercupEn aan die rangschikking verandert niet veel. Na de eerste reeks pitstops is het nog steeds de combinatie Goossens-Soulet die het commando leidt. Indien het ProSpeed-duo de betere autonomie van de Porsche kan uitspelen, kan de overwinning hen niet meer ontglippen. Indien de Argo Lambo van problemen gespaard blijft, lijkt de tweede plaats ook het best haalbare voor De Laet-Lagrange. De strijd om de derde plaats is ook wat gaan liggen. De verschillen tussen de wagens beginnen stilaan op de lopen. Verbist-Longin toeren na de eerste reeks pitstops rond op de derde plaats, voor Van Hooydonk-Wauters (KRK Viper). De First Porsche van Haane-Van Lagen volgt op de vijfde plaats, voor Wauters-Heylen (KRK Viper). Zevende ligt de Porsche van Bruynoghe-Van Beurden, voor de Ferrari van Thiers-Thiers (Scuderia Monza). Zij worden gevolgd door merkgenoten Bouvy-Coens (Delahaye Ferrari), Van Elslander-Van Oost (MeXT Mosler) sluit de top-tien af.

Bruynoghe-Van Beurden liggen knap zevende algemeen, en leiden Klasse 4. Klasse 2 is een kolfje naar de hand van G&A Racing (vijftiende algemeen). Saker blijft Klasse 3 aanvoeren.

Foto's: Marnik Mouchaers & Martijn Wouters


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op zondag 11 april 2010 om 14:53


Andere publicaties op Racingworld.be...