Na twee mooie seizoenen met de Renault Clio in de Dunlop Endurance Cup, met een derde plaats vorig seizoen in Klasse 4, waren Bart Van den Broeck en Chris Voet door het opdoeken van de DSMEC aan een nieuwe uitdaging toe. Ze keerden bijgevolg terug naar hun oude liefde, de BTCS, omdat de Belcar te hoog gegrepen was voor de Renault Clio en te belastend voor de fragiele Alfa GTA. De Franse cupwagen werd opzij gezet en beiden opteerden opnieuw binnen de BTCS voor de Alfa Romeo GTA die sneller is dan de Renault Clio.
"De Alfa GTA is inderdaad sneller, maar ook een stuk fragieler en minder betrouwbaar", steekt Bart Van den Broeck van wal.
"Tijdens het eerste weekend op Circuit Zolder ging de motor reeds naar de eeuwige jachtvelden en opteerden we om tijdens de volgende ontmoeting in het Franse Dijon de Renault Clio terug vanonder het zeil te halen.
"En ondanks het feit dat we de twee heats in Dijon uitreden was er opnieuw geen reden tot juichen", treedt Chris Voet zijn kompaan bij. "We hadden verschrikkelijk last van een onderstuurd karakter en vonden niet onmiddellijk een oplossing op de Franse omloop.
Met 14 wagens aan de start was een zesde plaats in de eerste heat nog een mooie uitgangspositie. "Die zesde plaats in droge omstandigheden en met slicks was niet slecht gezien de zware concurrentie. Maar de wisselende weersomstandigheden tijdens de tweede race van het weekend maakten de Clio quasi onbestuurbaar", aldus Bart.
"We zijn toe aan een inhaalbeweging", klinkt het uit de mond van beide piloten. De 12 Uren van Spa komt net op tijd. Deze race rond de klok stond samen met de 10 Hours of Zolder steeds met stip genoteerd in hun agenda. Door het feit dat de Clio van Traxx Racing nog steeds in originele Cup-outfit staat, kunnen beide piloten op pure snelheid niet optornen tegen de concurrentie die over merkelijk meer power beschikt. En tijdens wedstrijden van lange adem zoals de 12 Uren van Spa zijn het niet alleen de paardjes onder de motorkap die een belangrijke rol spelen.
"Tijdens de endurance wedstrijden hebben we steeds goed gescoord", gaat Bart verder. "We wonnen eerder al de 10 Hours of Zolder en ook tijdens de 12 Uren van Spa vorig seizoen hadden we lang uitzicht op een podiumplaats. Tot een losgekomen benzinetank de remleiding beschadigde en ik aan de Source rechtdoor ging. We verloren een 30-tal minuten in de pitlane en dat hypothekeerde onze kansen op een goed resultaat. Als we gevrijwaard blijven van problemen ben ik ervan overtuigd dat we hoog kunnen eindigen binnen de Klasse T2. We beschikken uiteraard niet over de snelste wagen binnen het veld, maar wel over een zeer betrouwbare basis. Ook het verbruik spreekt in ons voordeel en dit resulteert in minder pitstops. En als we in de analen duiken, komt Traxx Racing er altijd zeer goed uit. Over het algemeen zijn we steeds bij de teams die heel weinig tijd in de pitlane toeven. Dat is momenteel onze grootste troef en die gaan we uitspelen. Wie de derde piloot wordt is momenteel niet gekend. Er zijn wel gesprekken aan de gang.
Traxx Racing press
12 Hours of Spa: Bart Van den Broeck en Chris Voet opnieuw met de Renault Clio
Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 01 juni 2010 om 12:04