Tijdens de openingsrace van het Belcar Endurance Championship op Circuit Zolder hebben Ruben Maes en Enzo Ide niet de kans gekregen om hun potentieel te bewijzen. Zoals geweten lukte Ruben een perfecte start en kon reeds tijdens de eerste ronde oprukken vanuit zesde positie naar de derde plaats achter teamgenoot Marc Goossens en de Lamborghini van Lagrange. Lang zou het liedje echter niet duren daar de ProSpeed-Porsche GT3 R een trekkabel meenam die dwars over de piste lag. Een doorboorde radiator was het gevolg en het onfortuinlijke duo mocht een goede klassering vergeten. Vooral een zware opdoffer voor Enzo Ide die zijn debuut maakte in de autosport. Er werd wel nog een nieuwe radiator gemonteerd waardoor rookie Ide nog wat extra kilometers in de benen kreeg en voor het eerst kon strijden op de piste tussen de andere GT3-wagens. Hij lukte daarbij chrono's tussen 1'35" en 1'36" en snoerde alle criticasters de mond.
"Achteraf bekeken hadden we los van die kabel een mogelijke eerste podiumplaats kunnen bemachtigen", aldus Ruben Maes. "Vooral voor Enzo had dit een prachtig debuut kunnen zijn. Maar we mogen ons niet te lang bezig houden met dit spijtige voorval. We moeten vooruit kijken en dit is richting Francorchamps waar de drie komende wedstrijden van de Belcar plaats vinden. Naar mijn mening is dit voor Enzo ideaal. Hij kan zich zodoende focussen op één circuit gedurende enkele maanden. Niet onbelangrijk voor iemand die zijn echte debuut nog moet maken. De voorafgaande testen met ondermeer een GT3 Supercup verliepen alvast vlekkeloos. Enzo heeft me opnieuw positief verrast door zijn snelle rondetijden en moest bij de eerste tests maar een dikke twee seconden toegeven. En er is nog ruimte voor progressie. Woensdag gaan we dan een ganse dag trainen met de GT3 R. Zijn aanpassingsvermogen is indrukwekkend en via de data logging zullen we kunnen zien waar we nog kunnen bijsturen. Francorchamps is uiteraard een pak sneller dan Zolder en ik verwacht een zware oppositie. Vooral de Vipers zullen snel zijn op de rechte stukken. De Porsches krijgen 20 kg. extra ballast mee en voor ons zal het duo Goossens/Soulet de referentie zijn. Het is voor de eerste maal met de Porsche GT3 R in Francorchamps nog een beetje koffiedik kijken, maar ik gok op een plaatsje binnen de top 5", besluit een nuchtere Ruben Maes. Voor Enzo Ide wordt Francorchamps opnieuw een stap in het onbekende. Ondanks het feit dat hij zich reeds positief liet opmerken op Circuit Zolder met zeer competitieve chrono's wordt de Ardeense omloop een nieuwe uitdaging.
"Francorchamps wordt inderdaad een nieuwe uitdaging. Tot voor een maand had ik het circuit nog niet gezien", steekt Enzo Ide van wal. "We zijn enkele malen gaan trainen met een GT3 Supercup en het viel best mee. Uiteraard ben ik nog zeer voorzichtig in mijn uitspraken. We gaan deze week voor de eerste maal met de GT3 R trainen omdat deze wagen niet voorhanden was door de drukke Europese GT3-agenda van ProSpeed Competition. Dan pas zal ik ondervinden via de data logging waar ik nog moet bijsturen. Ik beschouw deze eerste race op Francorchamps dan ook als een doorgedreven training. Het feit dat de Belcar driemaal na elkaar Francorchamps aandoet is een voordeel voor mij. Tussen de races door zal ik meer met de GT3 R kunnen trainen en vooruitgang boeken. Ik hoop alleen dat we geen regen krijgen tijdens mijn maidentrip op de Ardeense omloop. Het circuit van Spa-Francorchamps is wel totaal anders dan Zolder of Zandvoort. Tijdens de eerste ronden was ik onder de indruk. We gaan trachten om er het beste van te maken, maar persoonlijk beschouw ik deze race als voorbereiding op de komende twee wedstrijden van de Belcar", besluit een voorzichtige Enzo Ide.
Net als de seizoensopener op circuit Zolder krijgen de gladiatoren terug een wedstrijd van 150 minuten voor de wielen geschoven met twee verplichte pitstops. De race wordt verreden in het voorprogramma van de 12 Uren van Spa BTCS en start op zaterdag om 11u:10.
Naast de tweede wedstrijd voor het Belcar Endurance Championship met de ProSpeed Porsche GT3 R komt Ruben Maes ook aan de start van de 12 Uren van Spa BTCS met een BMW M3 Silhouette van KS Motorsport.
E&R Racing press
12 Hours of Spa: Revanche voor Ruben Maes en Enzo Ide
Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op dinsdag 01 juni 2010 om 16:16