Na alle ellende tijdens het tweede weekend van de BTCS in het Franse Dijon is Stephan Polderman aan een inhaalbeweging toe inzake de titelstrijd in Klasse T2. Het seizoen werd relatief goed ingezet op Circuit Zolder, waardoor de restauranthouder uit het Nederlandse Sluis als tweede in de tussenstand mocht vertrekken naar de Franse mosterd stad Dijon. Daar maakte PollyS Racing kennis met de harde wet van Murphy en verhuisde naar de vijfde plaats in de voorlopige tussenstand van het kampioenschap. En dit ondanks het feit dat Stephan het ganse weekend de snelste T2-piloot was.
Het is echter niet de stijl van Polderman om achterom te kijken en het volledige team rond PollyS Racing concentreert zich nu op de zwaarste opdracht van het seizoen; nl. de 12 Uren van Spa. Daarin zijn dubbele punten te verdienen of evenveel als een weekend van twee races. Tweemaal 25% worden verdeeld na 3 en 6 uren wedstrijd, terwijl nog eens 50% te rapen valt aan de eindmeet.
Na de positieve ervaring met Jaap van Lagen tijdens zijn rush naar de titel in de Dunlop Endurance Cup vorig seizoen, werd het Nederlandse raspaard terug aangetrokken om het team te komen versterken tijdens de zwaarste race van het seizoen.
"We gaan niets aan het toeval overlaten", steekt Stephan Polderman van wal. "We gaan voor winst, maar niet ten koste van alles. Tijdens de normale races van de BTCS over 90 minuten durf ik wel eens te concurreren tegen wagens uit een hogere Klasse. Ditmaal ga ik me daar niet aan wagen en we gaan ons enkel focussen op de strijd in de Klasse T2. Daarom hebben we de motor iets afgezwakt waardoor we minstens één tankbeurt zullen uitsparen. Verder hebben we de motor, versnellingsbak en wiellagers een grondige revisie gegeven of preventief vervangen. We starten met een heel frisse Clio. Ook gaan we de zaken tactisch goed bekijken om vol te kunnen scoren na 3, 6 en 12 uren wedstrijd. Het moet, want een slecht resultaat zou onze titelambitie wel eens definitief kunnen hypothekeren. Daarom heb ik ook terug contact genomen met Jaap van Lagen en die was onmiddellijk bereid om ons team te komen versterken.
Van Lagen hoeven we nauwelijks voor te stellen. Formule Renault 3.5, WTCC fabriekspiloot bij Lada en Porsche Supercup met een podiumplaats tijdens de laatst verreden race in Monaco is maar een greep uit het indrukwekkende palmares van de supersnelle Nederlander.
"Ik ben een sprinter in hart en nieren, maar heb wel degelijk ervaring met endurance en kwam reeds in aktie tijdens de etmaalraces van Dubai, Barcelona en Oschersleben, terwijl ik vorig seizoen ook de 10 Hours of Zolder afhaspelde met Stephan. Ook met First Motorsport tijdens de eerste Belcarrace over 150 minuten kan je moeilijk van een sprintrace spreken. Ik ben professioneel genoeg om een hoog tempo te combineren met het sparen van het materiaal. Tijdens de 12 Uren van Spa moet ik samen met Stephan een goede prestatie neerzetten indien hij nog aanspraak wil maken op de titel. Tijdens de kwalificatie gaan we eens goed recht op het gas staan om ons tijdens de race zelf te concentreren op de concurrentie binnen de Klasse. Ik ben trouwens blij dat ik terug met Polderman in de Clio kan rijden. Ik voel me trouwens nergens te goed voor en naast mijn professionele activiteiten als piloot ben ik trouwens ook nog instructeur. De sfeer en het enthousiasme dat het team van PollyS Racing uitstraalt geeft me een goed gevoel. Ze pakken het geheel hobbymatig aan, maar wel met oog voor details. De Clio van Polderman is voorlopig veruit de snelste wagen binnen de Klasse T2 en daardoor kunnen we gelijk een snel tempo aanhouden en een veiligheidsmarge inbouwen. Ook richting verbruik zullen we goed ons huiswerk moeten maken. Ik kom in ieder geval om te winnen", besluit Jaap van Lagen.
PollYs Racing press
12 Hours of Spa: Stephan Polderman gaat met Jaap van Lagen voor winst in T2
Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 01 juni 2010 om 22:58