12 Hours of Spa: Viage KRK-Racing team zonder Kris Wauters naar Francorchamps

Acht weken nadat op Zolder de openingswedstrijd van het Belcar Endurance Championship georganiseerd werd scheuren de wagens dit weekend over het asfalt op Francorchamps. In een sterk bezette wedstrijd, voor de gelegenheid aangevuld door de Aston Martin Cup en het Britse GT Championship, is ook het Viage KRK-Racing team opnieuw van de partij maar niet in de traditionele bezetting. Kris Wauters ligt sinds dinsdagavond ziek te bed waardoor er enkele verschuivingen zijn binnen het Viage KRK-Racing team.

Kris Wauters: "Dinsdagavond ben ik plots ziek geworden. Volgens de dokter heb ik last van een serieuze virale maag- en darminfectie. Niks ernstigs dus maar ik zal toch wel een dag of vier out zijn. Vrijdag staan de kwalificaties gepland, zaterdag de wedstrijd. Voor mij is het onmogelijk om tegen vrijdag fit te geraken. De weerbulletins voorspellen hoge temperaturen voor zaterdag waardoor de temperaturen in de cockpit hoog kunnen oplopen. Autosport is topsport, je moet 100% fit zijn om te kunnen presteren. Momenteel ben ik dat niet waarop ik de knoop heb doorgehakt en de wedstrijd van zaterdag laat schieten. Hoe erg ik het ook vind, er is geen andere optie."

Kris Wauters wordt in de paarse Viper nummer 5 vervangen door Stéphane Lémeret die team vormt met Jan Heylen. Raf Vanthoor krijgt Patrick Schreurs als teamgenoot. Geen wijzigingen in de oranje Viper nummer 4 waar we Jeffrey Van Hooydonk en Koen Wauters terugvinden.

"Ik sta al enkele weken te popelen om nog eens een wedstrijd te rijden," zegt Koen Wauters. "De honger is bijzonder groot. Kris had hetzelfde gevoel, jammer dat hij niet kan racen maar hij heeft de juiste beslissing genomen. Francorchamps is een circuit dat de Viper goed ligt. In vergelijking met Zolder is de omloop langer, zijn er minder belastende remzones en krijgen de remmen dus meer tijd om te koelen. Op Francorchamps komt de Viper volledig tot zijn recht. Een krachtige motor, genoeg koppel en een hoge topsnelheid. Maar dat is geen garantie voor succes. Er zijn nog wat vragen betreffende de balance of performance van bijvoorbeeld de Porsche en Lamborghini. Ik verwacht een wedstrijd die alle kanten op kan. Veel wagens op de baan, het kan in je nadeel of in je voordeel spelen. Laat het ons slim aanpakken en hopen op een probleemloze koers met de nodige aandacht voor de gele vlaggen," knipoogt Koen Wauters.

Ook bij Jeffrey Van Hooydonk is de honger groot om weer achter het stuur te kruipen. " Twee maanden niet racen is wel heel erg lang," merkt Jeffrey Van Hooydonk op. "Het leek op een winterstop waar maar geen einde aan leek te komen. Gelukkig heb ik de voorbije maanden veel leuke wagens getest zodat ik me toch nog een beetje racer voel. Zaterdag wordt een interessante race met voor mij een nieuw gegeven. Het zal voor de eerste keer in mijn carrière zijn dat ik met 70 wagens op Francorchamps zal racen. Racen is één ding maar het zal ook tactisch een lange, aparte koers worden. De concentratie zal hoog moeten zijn, we gaan situaties snel moeten inschatten en kunnen anticiperen. Ik kijk alvast uit naar de eerst vrije training nu vrijdag."

Door het wegvallen van Kris Wauters moest Jan Heylen op zoek naar een nieuwe teammaat. "We hebben besloten om Stéphane Lemeret door te schuiven naar de paarse Viper," zegt Raf Vanthoor. "Jan en Stéphane zijn twee toprijders, een duo met mogelijkheden, met potentieel. Door de verschuiving van Stéphane moest ik op zoek naar een nieuwe teamgenoot. Patrick Schreurs is een oude bekende, iemand met kwaliteiten en een rijder die ervaring heeft met de Viper. De bedoeling is dat Patrick en ikzelf op veilig rijden en proberen steken op te rapen die andere rijders laten vallen om zo toch een mooi resultaat te bekomen."

Lovende woorden van Raf Vanthoor voor Heylen-Lémeret. Het wordt uitkijken naar de prestaties van het duo. Een interessante combinatie van snelheid en ervaring.

"Ik vind het jammer dat mijn teammaat en goede vriend Kris Wauters ziek is," zegt Jan Heylen. "Het klikt als jaren tussen ons, we zijn dikke vrienden en we wilden dit jaar zes koersen samen racen. Daar valt nu ééntje van weg. Anderzijds is het leuk dat we in de Viage KRK familie een oplossing gevonden hebben en dat ik dit weekend met Stéphane kan rijden."

"Het moet balen zijn voor Kris dat hij deze wedstrijd moet missen," zegt Stéphane Lémeret. "Het goede nieuws is dat hij snel weer de oude zal zijn. Het team zocht en vond een oplossing en ik moet zeggen dat ik er naar uitkijk om samen met Jan te rijden. Beiden hebben we de nodige ervaring en die gaan we dit weekend zeker nodig hebben met meer dan 70 wagens op de piste. Ik verwacht me aan een moeilijke, een hectische wedstrijd waarin tactiek een grote rol gaat spelen en als je dan als team kan terugvallen op twee ervaren rijders in één wagen, dan opent het perspectieven. We moeten enerzijds realistisch zijn maar anderzijds ook ambitieus. We mikken hoog, minsten op het podium en wie weet wel meer. Enerzijds is het supertof, anderzijds is het jammer dat ik niet met Raf kan rijden want ik heb me geëngageerd om samen met hem de wagen naar onze hand te zetten. Ook al hebben we nog niet veel tijd samen doorgebracht, het klikt en ik wil hem niet in de steek laten. Dit weekend kan hij op me rekenen om te zoeken naar de juiste afstelling."

Tot slot blikken we nog even terug naar de openingswedstrijd op Zolder waar het Viage KRK-Racing team niet gespaard bleef van pech. Raf Vanthoor reed geen meter vanwege de fatale remproblemen waarmee Stéphane Lémeret geconfronteerd werd. "We hebben een oplossing gezocht, gevonden en toestemming gekregen van de RACB om een remsysteem te monteren," zegt Raf Vanthoor. "Maar het tijdsbestek was tekort om tegen dit weekend alles klaar te krijgen en om snel iets te forceren, daar passen we voor vandaar dat we besloten hebben om in de oude configuratie te rijden. Tegen de volgende wedstrijd zal alles in orde zijn. Los van dat ene systeem test ik dit weekend nog een ander toegelaten systeem zodat we na het weekend nog meer info hebben voor de toekomst en we kunnen beslissen welk systeem we gaan gebruiken."

Viage KRK Racing press


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op donderdag 03 juni 2010 om 09:35


Andere publicaties op Racingworld.be...