Het seizoen van Ben Poelmans en Robert De Hoen heeft niet bepaald een superstart genomen. Het duo, dat vorig seizoen nog met een Renault Clio prominent aanwezig was in de Dunlop Sport Maxx Endurance Cup, heeft na het verdwijnen van dit kampioenschap de overstap gemaakt richting BTCS.
Tijdens de openingswedstrijd van het seizoen in het kader van de Gordon Finest Race raakte een steentje tussen de distributieriem en ging de motor van de Clio 3 reeds tijdens de eerste manche van het weekend naar de haaien. Met verse moed en een gereviseerde motor ging het Brother Racing-duo richting het Franse Dijon voor de derde en vierde manche van de BTCS. Maar reeds tijdens de vrije trainingen staken opnieuw motorproblemen de kop op en moest het duo noodgedwongen een wagen huren bij Gabriël Racing. "Het betrof de Renault Clio waarmee Menno Kuus een seizoen eerder de Belgische Clio Cup afhaspelde", licht Ben Poelmans de situatie toe. "Tijd om te testen was er niet en we moesten het stellen met een originele cupversie met een heel nerveuze afstelling. Daarenboven ben ik nog maar aan mijn tweede seizoen toe in de autosport en Dijon was voor mij totaal onbekend terrein. Desondanks konden we in moeilijke omstandigheden een zevende plaats uit de brand slepen, net na de ervaren mannen van Traxx Racing. Toch een opsteker na de brilscore in Zolder. Ook tijdens de tweede heat lag een zesde of zevende plaats binnen ons bereik, maar een defecte benzinepomp deed ons naar de kelder van het klassement verhuizen".
Voor het duo Poelmans/De Hoen, die komend weekend tijdens de 12 Uren van Spa versterking krijgen van de jonge Charlie Frijns, wordt dit de wedstrijd van de waarheid om zodoende terug aansluiting krijgen met de kop van het peloton. Door constante rondetijden en zo weinig mogelijk in de pitlane te toeven gokt het duo op een plaats binnen de top 5. "Eigenlijk zijn zowel Robert als ikzelf zuivere endurancerijders", gaat Ben verder. "Ikzelf ben nog maar één seizoen actief en kom uit het nest van Skylimit van Andy Jaenen. Andy blijft immers mijn mentor gezien mijn beperkte ervaring. Robert en ikzelf vonden het dan ook ontzettend spijtig dat een leuk kampioenschap als de Dunlop Endurance Cup werd stopgezet. We wilden samen verder rijden in de Belcar, maar door het feit dat onze collega's Clio-rijders allemaal opteerden om richting BTCS te gaan, zijn we maar gevolgd. Het resultaat is dat we met de standaard Clio amper nog vooruit komen en we ons verplicht achten om ook bepaalde evoluties door te voeren. Voor de komende 12 Uren van Spa komen we opnieuw met een originele cupmotor aan de start. En dit om de wagen betrouwbaar te houden en door het beperkt verbruik enkele pitstops uit te sparen. Maar nadien moeten we mee met de stroom en de Clio sneller maken".
Zowel sportief als extrasportief is er een lange termijnvisie. Uit het huwelijk tussen Brother Racing team en Velocitas is PretWerk ontstaan. Dit staat voor 'plezier + netwerken'. "We trachten zakenlui te verzamelen die in een ontspannen sfeer met een hapje en een drankje elkaar kunnen ontmoeten. Via deze betaalbare netwerkgelegenheid kunnen starters, kleine en grote ondernemingen op een prettige en eenvoudige manier met elkaar in contact komen", besluit de Antwerpse ondernemer.
Brother Racing press
12 Hours of Spa: De race van de waarheid voor Brother Racing!
Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 03 juni 2010 om 11:56