Niels Lagrange en Danny De Laet kenden geen geluk tijdens de seizoensopener van het Belcar Endurance Championship in Zolder. Desondanks lieten ze wel duidelijk van zich spreken. De 19-jarige Lagrange lukte voor het eerst in zijn carričre de pole tussen de snelste piloten en wagens van de Belgische GT-racerij. Daarenboven slaagde de youngster erin om een kopstart te nemen en anderhalf uur in tweede stelling te toeven achter zijn idool Marc Goossens. De vork van de versnellingsbak liet het echter afweten en een quasi zekere podiumplaats ging in rook op.
Ondanks deze tegenslag was Lagrange niet teleurgesteld. "We maakten met de Lamborghini LP560 GT3 en Argo Racing de juiste keuze en onze kans komt nog wel. Spijtige zaak is wel dat Danny niet de kans kreeg om te rijden", klonk het na de race op Circuit Zolder.
Komende zaterdag wordt in Francorchamps de tweede manche verreden van de Belcar en meteen krijgen Niels Lagrange en Danny De Laet de kans om revanche te nemen. Maar ze zullen ervoor moeten knokken. De concurrentie deed zijn huiswerk en zal minstens even sterk aan de start komen.
Afgelopen woensdag was het ganse team dan ook aanwezig in Francorchamps voor een doorgedreven testsessie.
"Alles is vlot verlopen en de Lamborghini loopt ondanks de aanpassing inzake de balance of performance als een trein", aldus een optimistische Niels Lagrange.
"Inzake de 20 kg extra gewicht en de restrictoren hebben we geen vergelijkingspunten omdat we in de vroegere outfit niet reden op Francorchamps. Vandaar dat het nog even koffiedik kijken is waar we gaan uitkomen tijdens de kwalificaties en ik me momenteel niet waag aan straffe uitspraken. De snelste chrono's van de Belgian GT van vorig seizoen werden in ieder geval niet gehaald". "In de voormiddag trainden we op oude banden, terwijl we na de lunch het nieuwe rubber testten waarmee we vanaf nu moeten rijden. Net als bij de trainingen van de eerste manche op Circuit Zolder bleek dat de afstelling van de wagen compleet moest worden omgegooid. De ingenieurs en meccano's van Argo Racing bewezen nog maar eens hun professionalisme en we vonden vrij vlug een goede set up. Als de zaken evolueren zoals afgelopen woensdag heb ik er een goed oog in dat we opnieuw een mooie prestatie kunnen afleveren". "Het is nu te hopen dat we onze kansen optimaal kunnen verdedigen en gevrijwaard blijven van pech. Het wordt een groot deelnemersveld en tijdens het dubbelen heb ik wat minder ervaring. Ik ondervond dat trouwens ook in Zolder. Marc Goossens sneed als een mes door de boter tijdens het dubbelen, terwijl ik daar iets voorzichtiger te werk ging. Danny en ikzelf hopen in Francorchamps op een revanche voor Zolder. Dit zal niet eenvoudig zijn, maar we hopen in ieder geval op een mooi resultaat", besluit de Neerpeltenaar.
Ook Danny De Laet had niets dan lof over de aanpak van Argo Racing en de geleverde prestatie tijdens deze testdag. "Ik draaide tijdens de testsessie sneller dan ooit in kwalificatie of wedstrijd met mijn Lambo van vorig seizoen. De wagen voelt zeer goed aan en mijn vertrouwen groeit. Daardoor heb ik ook minder schrik dan voorheen in snelle situaties. En dit ondanks het feit dat de geleverde banden harder zijn. Wat betreft de balance of performance kan ik weinig uitleg geven omdat ik in Zolder amper met de wagen reed. Maar het gevoel zit goed. Het klikt geweldig tussen Niels en mezelf terwijl we met Argo Racing toch de goede keuze maakten. Ik hoop alleen dat ik meer kan rijden dan in Zolder en dat we aan de eindmeet staan. Het groot deelnemersveld schrikt me wel een beetje af. Ik hoop dat onze wedstrijd niet zal worden beďnvloed door de andere kampioenschappen die met ons meerijden", aldus een optimistische Danny De Laet.
GL Racing press
12 Hours of Spa: Lagrange & De Laet willen positieve lijn doortrekken
Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op donderdag 03 juni 2010 om 13:50