Met het Caterham Eurofest 2010 race weekend voor de deur was het vanmorgen dan ook geen verrassing toen bleek dat de volledige paddock reeds volstond met Caterhams in allerhande fluokleurtjes. Het waren juist die talrijke Caterhams en de Limburgse zon die van de vroege ochtend tot de late avond deze donderdag training zouden domineren.
Een klein zestig piloten maakten gebruik van deze testdag om naar een perfecte set-up te zoeken voor hun Roadsport, Mega Grads, Classic Grads, Super light R300 , Super Sport of Dutch Academy Caterham. Wellicht waren er zelfs enkele piloten bij die nog nooit hadden gereden op het Limburgs asfalt, eigenlijk had nog niemand op dit circuit gereden vermits er maandag nog aanpassingen waren. In de eerste linkse werd het asfalt eerst vijf centimeter weg geschraapt en vakkundig terug aangevuld om de bewuste bobbel te kunnen verwijderen. De weg geschraapte asfalt werd achteraf gebruikt om een extra interventieweg tussen gras en vangrail te creëren en te verharden. Recycling op zijn best.
Van de Caterhamps onthouden we Gordon en Damien Sawyer, Dean Wilkin en Fergus Ryan.
Classic:
Chr Stahl (#57-Ford GT40), Ralf Heisig (#312-Porsche RSR 3.0), Freddy Van Sprundel (#5-Ford Escort RS 2000MK II), Jens Böhler (#20-BMW M3), één Youngtimer Ford Escort, één Youngtimer Fiat.
Formule:
Joachim Ryschka/Peter Versluis (#12-G-Force Chevrolet Indycar), Winfried Windoffer/Oliver Kuhnt/Stefan Elfgen (#15-17-19 -OK-team Formule Renault 1.8).
Allerlei en nog wat:
Ron Marchal (Porsche Scotty "GT1 replica"), Wim Lumbeek (G&A BMW Z4), twee BMW's en één KTM X-Bow.
"Crash boom bang"
Om 10u20 was de eerste crash een feit. Fergus Ryan misrekende zich in de Bianchi bocht en boorde zijn Caterham rechts in de bandenmuur. Nog geen uur later werd van de "Rent a racecar" BMW M3 een compact versie gemaakt in de Jochem Rindt bocht. Beide piloten bleven ongedeerd maar de schade was telkens aanzienlijk.
Iemand of iets vergeten? Sorry.
Bij leven en welzijn, tot donderdag 8 juli 2010.
PS: Dinsdag 15 juni is er een "Formule 2" training voorzien van 9 tot 19 uur.
Circuit Zolder, donderdag 3 juni 2010: Internationale testdag
Van onze redacteur
Dit artikel werd gepubliceerd in Nationaal
op vrijdag 04 juni 2010 om 08:25