12 Hours of Spa: Reacties na de race (deel 4)

Bart Van den Broeck - Traxx Racing: "We hebben reeds een aantal jaren ervaring en tijdens wedstrijden van lange adem komen we altijd goed uit de verf. De startplaats is van ondergeschikt belang. En dat hebben we deze keer opnieuw bewezen. Met de originele cupversie moeten we het hebben van de betrouwbaarheid en beperkt verbruik om zodoende weinig tijd te verspelen in de pitlane. Een eenvoudige maar doeltreffende tactiek. Reeds van bij het begin van de wedstrijd voelden we een trilling ter hoogte van het rechter voorwiel", gaat Bart verder. "We dachten meteen aan een aandrijfas, maar besloten toch om door te gaan. Daarenboven moest Chris de laatste twee uren volmaken met een defecte wiellager links achter. Maar ook deze heeft stand gehouden waardoor we achteraf gezien wel een dosis geluk kenden. We stonden in totaal maar een 15-tal minuten stil in de pitlane tijdens de drie pitstops die we maakten. Het minst van alle deelnemers in de Klasse T2. Alleen de BMW diesel deed nog twee minuten beter van de 54 gestarte wagens. We zijn dan ook heel tevreden met deze uitslag, verdienden belangrijke punten en doen zodoende een inhaalbeweging in het kampioenschap dat tot hiertoe nog niet over rozen liep."

Herman Adriaenssens - Teamchef Spork Racing (Kwalificaties): "Mits overleg met mijn Australische vrienden, die eveneens deelnamen aan de 12h de Spa, ben ik s'avonds aan een tweedehands motor geraakt. Samen met mijn ervaren mechaniciens hebben we de handen uit de mouwen gestoken en de overbouw aangevat. Na een vijftal uurtjes was onze Supercopa voorzien van een nieuwe krachtbron en was onze deelname opnieuw verzekerd."

Jimmy Adriaenssens - Spork Racing: "Na rijp beraad werd er besloten dat ik de start van de 12h de Spa mocht nemen. Ik had in 2010 reeds de meeste ervaring opgedaan in de rood-witte bolide en dus hoopten we dat dit in ons voordeel speelde. Al vlug bleek niets minder waar want op tijd van een zevental ronden sloot ik aan bij mijn naaste T3-concurrenten in het peleton. Ik bemerkte wel dat mijn wagen een stuk minder competitief was als anders, dit kwam goed tot uiting toen ik aansloot bij de andere Seats en echt moeite moest doen om hen te volgen. Na enkele ronden viel mijn oog op de turbodruk aangegeven op mijn AIM-display. Deze bedroeg slechts 1,8 bar terwijl de andere Leons met minstens 2,2 bar turbodruk reden. Ik bestuurde dus eigenlijk een wagen met 50 pk minder als de andere Seats. Na ca. anderhalf uur kwam ik pitten voor een tankbeurt en verplichte pilotenwissel. Op die huidige moment waren we reeds gevorderd naar een 2e positie in de Seat Leon Challenge. Dankzij de perfecte organisatie van het Spork Racing Team en de waardevolle stints van mijn collega-piloten Philippe en Georges kreeg ik de wagen op ca. anderhalf uur voor het einde in top-conditie met een mooie voorsprong van 4 ronden op een directe achtervolger. Tijdens mijn laatste nachtstint heb ik nog getracht het onderste uit de kan te halen, wat resulteerde in rondetijden, 2 seconden sneller als overdag en ca. 4 seconden sneller als de leider in de Leon Challenge maar helaas mocht het niet baten. De achterstand op de leider was te groot en na 12 uren hebben we genoegen moeten nemen met een tweede plaats in de Leon Challenge, een zesde plaats in T3 en een elfde algemeen."


   



Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 08 juni 2010 om 15:17


Andere publicaties op Racingworld.be...