Stephan Polderman - PollyS Racing: "Met 22 punten achterstand op leider Stevens was ik inderdaad toe aan een inhaalbeweging. Gezien het feit dat het hier gaat om een zware uithoudingsrace heb ik opnieuw de hulp ingeroepen van Jaap van Lagen die me vorig seizoen reeds vergezelde tijdens de 10 Hours of Zolder. We hebben niets aan het toeval overgelaten en de wagen volledig gereviseerd voor de start. We hebben getracht om een buffer te creëren tussen onze wagen en de rest van het T2-peloton. Zodoende konden we tijdens de start reeds een gat trekken met de concurrentie. Jaap nam daarbij nog eens een kanonstart en kwam vrij vlug door in 14de positie algemeen. We waren gefocust op de punten na drie en zes uren wedstrijd om daarna te consolideren. In het begin hebben we er flink de pees opgelegd waarbij Jaap chrono's realiseerde in de buurt van de kwalificatie. Op een bepaald moment stonden we op positie 7 algemeen en zelfs aan de leiding in Klasse T3. Iets voor de klok van het zesde wedstrijduur zijn we dan zonder koppeling gevallen door een olielek. Daardoor kregen we geen druk meer. We hebben de tweede helft van de race afgewerkt zonder de eerste drie versnellingen te gebruiken om zodoende zo weinig mogelijk te schakelen. Onze chrono's gingen de hoogte in en we namen geen enkel risico meer. Op dat moment hadden we een voorsprong van een drietal ronden en was het nagelbijten dat de mechaniek ons niet in de steek zou laten. Door dit mooi resultaat zijn we nu terug opgeschoven naar de tweede plaats en spelen opnieuw mee in de titelstrijd. Zowel Jaap als ikzelf zijn sprinters en wedstrijden van lange adem zijn niet aan ons besteed. Maar achteraf waren we toch heel tevreden met het behaalde resultaat. Onze opdracht is volbracht. Het team rond PollyS Racing heeft een formidabele job gedaan voor en tijdens de race met ondermeer supersnelle pitstops. Ondanks zes pitstops door te fel slijtende banden hebben we maar een kleine 16 minuten in de pitlane vertoefd. Ik kan de jongens niet genoeg bedanken voor de assistentie. De Clio was perfect en er is geen sleutel uit de kast gekomen."
Nico Verdonck - DB Motorsport: "Het was een schitterend weekend voor mij en voor DB. De 2de auto van het team kon na mij finishen en zo het feest compleet maken voor het team. Het is een over verdiende zege, die zonder de steun van de partners niet mogelijk was geweest, en de 2de dubbel op rij voor DB! Voor de toekomst zijn er nog andere interessante pistes. Mijn resultaten van de afgelopen weken zijn niet onopgemerkt voorbij gegaan en de komende weken hoop ik hierover meer nieuws te kunnen geven! Ik heb met momenten echt met het mes tussen de tanden gereden maar dat is het waard. Ik heb geen onnodige risico's genomen omdat we nog enkele uren voor de boeg hadden. Het meeste weerstand kregen we van de ijzersterke VW Scirocco's van WRT. Maar door een betere pitstopstrategie wisten we deze bolides te verschalken. In de laatste twee uur heb ik het stuur weer overgenomen van Dick en ben ikzelf de wagen van Den Boer - Rijnbeek voorbij gegaan."
Jeroen Den Boer - DB Motorsport: "Het was ontzettend warm in de wagen omdat de temperatuur binnen in de cockpit makkelijk oploopt tot zo'n 60°C. Omdat we strijden met de BMW 320d, hebben we het voordeel dat we tijdens deze uithoudingswedstrijd stints kunnen afwerken van rond de 150 minuten. Door de warmte was het zeer zwaar en het laatste half uur heb ik het tempo wat laten zakken om niet in de fout te gaan. Dit is gewoon één van de mooiste momenten uit m'n autosportloopbaan. Voor het derde jaar op rij de klasse winnen tijdens deze wedstrijd en dan dit jaar aan de haal gaan met de eerste twee podiumplaatsen. Welk ander team kan dit nog zeggen? Gewoon schitterend!"
Dick Freebird - DB Motorsport: "Ik had net het stuur overgenomen van m'n teamgenoot Nico en toen ging het fout. De koppeling werkte niet meer naar behoren en ben ik gelijk binnen gekomen. Het team heeft prima werk geleverd, het euvel was in enkele minuten verholpen zodat ik kon beginnen aan een inhaalsrace in de T3-klasse."
12 Hours of Spa: Reacties na de race (deel 5)
Dit artikel werd gepubliceerd op dinsdag 08 juni 2010 om 15:25