12 Hours of Spa: Reacties na de race (deel 5)

Chris Mattheus - Level Racing: "Tijdens de briefing met het team hadden we voorgesteld om Bert zolang mogelijk in de wagen te laten. Dat vergroot immers de kans dat we onder safety car kunnen wisselen. Het team heeft zich daar om een of andere reden niet aan gehouden. Men riep Bert binnen na één uur wedstrijd, liet hem in de auto, tankte en wisselde van banden. Bert was amper terug de piste op of er was een safety car. Onmiddellijk werd de wagen terug binnen geroepen en voerden we een pilotenwissel uit. Ik kwam de baan op en na een mooie stint stond ik op 10 minuten van de finish op de derde plaats. Een eerste onverhoopte podiumplaats was in zicht. Maar in de voorlaatste ronde kwam Michel De Coster terug aansluiten en ik kon hem onmogelijk afhouden. Zijn Porsche 997 GT3 Supercup 2010 is van de allerlaatste generatie, heeft een pak meer power en zodoende werden we net als in Zolder terug vierde. Op zich is dit een goed resultaat. Indien de Moslers van MExT en Moore overeind blijven is dit een zesde stek en dat is gezien ons materiaal ook onze plaats in het peloton. We zijn dus tevreden. maar indien de teamleiding onze strategie had gevolgd, hadden we tweemaal kunnen stoppen onder de safety car en kon niemand ons nog van het podium gehouden. Desondanks komen we met twee vierde plaatsen op rij nu op de derde plaats in de tussenstand van het kampioenschap en dat is beter dan gehoopt. Verder niets dan lof voor het team van Level Racing, dat ons reeds tweemaal op rij een auto afleverde waarmee we beide races perfect en probleemloos konden uitrijden. De volgende race over een maand is terug in Francorchamps, maar ditmaal over drie uren wedstrijd. Eens nadenken of we hier nog een speciale strategie uit onze hoed kunnen toveren. Want daar moeten we het van hebben, willen we terug binnen de top 4 eindigen. Niettegenstaande onze ambitie een top 5 was, willen we uiteraard onze huidige derde positie in de tussenstand verdedigen."

Frank Thiers - Scuderia Monza: "Uiteraard hebben we afgelopen weekend geen goede wedstrijd gereden. Maar met wat we nu weten, inclusief de ervaring die we afgelopen weekend opdeden, opent dit perspectieven naar de toekomst. Tijdens de openingsrace op Circuit Zolder had de Ferrari F430 GT3 Scuderia de upgrade gekregen bij Kessel Racing in Zwitserland, maar de beloofde 40 extra paardjes staken nog niet onder de motorkap. Niettegenstaande we wel de extra ballast moesten meezeulen. Nu stond de wagen in goede configuratie klaar voor de volgende wedstrijd afgelopen weekend in Francorchamps. We zijn komen testen op woensdag en lukten een chrono van 2'25"6. Na Zolder beschikten maar over een 25 extra pk's door de nieuw opgelegde restrictoren. We hebben diezelfde woensdag voor de race ook een heel goede set up gevonden die ons ondanks de kleinere restrictoren een zeer goed gevoel gaf. En met de komst van een ingenieur van Kessel Racing stonden we op scherp. Tot die er ons op attent maakte dat de versnellingsbak normaliter open moet na elke drie uur wedstrijd. Een geluk dat we zijn raad volgden, want er bleek een as gebroken. Door de reparatie hebben we een pak tijd verloren een zodoende geen vrije training en kwalificatie gereden. We moesten bijgevolg achteraan starten. Na de start begon Hans aan een indrukwekkende remonte en lag na zeven ronden in het zog van Bouvy op de 12de plaats. Hij kon constant en zonder forceren chrono's draaien rond 2'29". Even later sloeg het noodlot opnieuw toe en moest de computer en de sensor van het gaspedaal worden gewisseld. We stonden 45 minuten stil en daarna ben ik nog buiten gereden om verder testwerk te doen. Maar gezien de chrono's die Hans en ikzelf vlot kon aanhouden en rekening houdend met de tijden die de concurrentie draait, moeten we in staat zijn om ons in de toekomst vooraan te manifesteren binnen de top 6. Vandaar dat we na een slechte race toch tevreden zijn omdat we afgelopen week veel progressie boekten inzake de afstelling van de wagen met mooie chrono's tot gevolg. En dat opent perspectieven naar de volgende race toe in Francorchamps."

Michel De Coster - Speedlover: "Ondertussen was de Mosler van Moore Racing reeds richting opgavepark. Door een misverstand en communicatieprobleem bij de wissel werden op onze wagen alleen de voorste wielen gewisseld", verduidelijkt Michel De Coster. "De wagen was nadien flink onderstuurd en de remproblemen waren nog niet meteen van de baan. Tijdens de tweede wissel kreeg ik dan ook achteraan vers rubber en we konden ons opmaken voor een mooie finale. Ik zat de ganse wedstrijd niet in het goede ritme, maar lukte toch een mooi slotoffensief. Ik raakte vrij makkelijk voorbij de Level-Porsche van ex-ploegmaat 'Brody', terwijl ik van de tweede Level-Porsche van Mattheus/Redant meer tegenwind kreeg. Door het wegvallen van de ongenaakbare MExT-Mosler kwam het podium in zicht. Tijdens de laatste 20 minuten van de wedstrijd kwam het tot een mooi duel met Mattheus voor de laagste podiumtrede. Uiteindelijk haalde ik het niet zonder moeite waardoor we na het vallen van de finishvlag opnieuw richting podium mochten. We staan nu tweede in de tussenstand na de familie Derdaele en zullen aan Bruynoghe/Van Beurden ook nog een vette kluif hebben in de toekomst. In de Belcar GT Open gaan we een mooi kampioenschap tegemoet waarbij de wagens dicht bij elkaar aanleunen. Ik kijk reeds uit naar de volgende race van 180 minuten die binnen een maand wordt verreden in het kader van de 25 Uren VW Fun Cup. De samenwerking met Oskar (net zoals met Tom in de eerste race trouwens) verliep uitstekend. Beiden zijn zeer serieus met het racen bezig en dat werkt motiverend."


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op woensdag 09 juni 2010 om 22:47


Andere publicaties op Racingworld.be...