Louter op het aantal deelnemers (5) moeten we vaststellen dat de vuurdoop van de Dunlop Special Open Trophy niet echt een succes was. Bekijken we het concept en de reacties van de deelnemers na afloop dan kunnen we niet anders concluderen dan dat er voor de DSOT een mooie toekomst is weggelegd. "We kiezen bij Mazda voor de DSOT omdat de format en het concept passen binnen onze strategie om de Mazda MX5 aan het grote publiek voor te stellen" aldus Peter Gemoets, public relations manager van Mazda België. "Het is een lange weg geweest voor de organisatie, maar de open reglementen, de indeling van de paddock, de sfeer en de verscheidenheid aan wagens geven ons de mogelijkheid om met de Mazda MX5 mooie projecten te realiseren".
De Mazda MX5, voorzien van een 2-liter krachtbron en 160PK werd voor de eerste manche van de DSOT bemand door journalist Van Haelewyn en Mazda dealers Lemmens en Gerard. De heren vochten in beide manches een leuk spelletje haasje over met de Caterham van de Italiaan Bettini. Mazda trok 2 maal aan het langste eind en stond met Lemmens en Gerard dus twee maal op het podium.
"Geen stress, prachtig weer en een kampioenschap waar Dylan zich in de toekomst eens zal kunnen meten met de snelle jongens in de Radicals en de Norma's". Patrick Derdaele en zijn Belgium Racing hadden er duidelijk zin in, zelfs al ging de motor op donderdag voor de wedstrijd nog de eeuwige jachtvelden in. "We waren inderdaad een pak te snel voor de tegenstanders dit weekend, maar het was een goede training en dit kampioenschap zou wel eens zeer hoge toppen kunnen scheren in Europa. Wij stellen de organisatie alvast onze infrastructuur ter beschikking zodat piloten en teams een mooi en gezellig kader hebben als trefpunt in de paddock" Dylan won vanzelfsprekend zowel manche 1 en 2 met de vingers in de neus maar met een strakke 2:34 hebben ze bij Radical en Norma direct een referentie om naar te werken.
Nog een opmerkelijke verschijning was Patrick Lamster in de Saker Sprint. "Ik wil eens iets anders dan Porsches of BMW's en de mensen van SAKER hebben me prima opgevangen en begeleid. De wagen voelt super aan en de entourage binnen SAKER laat niets aan het toeval over". "Dit is ook het leuke aan het kampioenschap gaat Johan Kraan van SAKER Sportscars Nederland verder. Er is in de Benelux een gigantisch potentieel voor dit kampioenschap. De insiders en de constructeurs zijn het hier al maanden over eens, dat is ook de rede waarom we onze volledige steun verlenen aan de organisatoren. De eerste wedstrijd was qua kwantiteit misschien geen topper maar wij weten wat er achter de schermen aan het gebeuren is. Het zou wel eens kunnen dat veel mensen hun woorden en kritiek dienen terug te nemen t.o.v. bepaalde personen. Door het feit dat de instap zeer laag is, en we vrij veel aanvragen krijgen van mensen die in de autosport hun eerste stappen willen zetten, alle constructeurs het kampioenschap vol steunen om zoveel mogelijk wagens te verkopen en aan de start te brengen. Per slot van rekening waren wij het, samen met 5 andere constructeurs die midden 2009 de huidige organisatie contacteerden om dit kampioenschap op poten te zetten. Het is nu aan ons om de organisatie te bedanken door wagens op de startgrid te zetten", aldus Johan.
Opmerkelijk was inderdaad de sfeer tussen de teams onderling en de bereidwilligheid van iedereen. Zo plooide Bettini zijn SAKER Sprint tijdens een manche van de Dutch Super Car Challenge op zaterdag, reed de ganse equipe naar Nederland om de Caterham te halen, werd de ganse nacht doorgewerkt om deze wagen klaar te krijgen en liet de RACB zich van zijn beste kant zien om de wagen, na het officiële gedeelte, te keuren en toe te laten tijdens de races. Een mooi staaltje hoe het dus wel kan als iedereen op dezelfde golflengte zit, en dat was zeker het geval tijdens de SPA EURO RACE.
Voor de 2de manche van de Dunlop Special Open Trophy tijdens de Zolder Super League verwacht de organisatie een 20 tal wagens en zullen ook de Radicals en Norma's hun intrede maken in het kampioenschap.
DSOT Press
Dunlop Special Open Trophy: Ultima, Saker en Mazda openen de dans op Francorchamps
Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 30 juni 2010 om 11:40