Afgelopen weekend was het in Francorchamps verzamelen geblazen voor de fans van historische racewagens. Nostalgische zielen kwamen ruim aan hun trekken. Niet minder dan negen verschillende competities en dertien races stonden op het programma afgelopen zaterdag en zondag, waaronder ook de tweede en de derde race van het seizoen voor de Belgian Historic Cup. Niet minder dan 56 wagens passeerden de inschrijvingstafel, waaronder enkele nieuwkomers en gastrijders. Er was maar een kwalificatie voorzien voor de twee races. Daardoor werd de top zes van de eerste race omgedraaid op de startgrid van de tweede manche van het weekend.
Tijdens de kwalificatie was er weer geen kruid gewassen tegen de Lister Jaguar van de Brit Eike Wellhouse. Hij mocht de eerste startrij delen met Jan Van Elderen die een fractie sneller was dan Jan Schippers die Luc Moortgat naast zich kreeg op de tweede startrij. Lebeau klokte met zijn Lotus de vijfde chrono voor een verrassende Geert Boels die in de Ardennen voor het eerst zijn Studebaker aan de tand voelde. Naast de Amerikaanse krachtpatser vonden we de Escort MK1 van Freddy Van Sprundel die de meerdere bleef van zijn Britse merkgenoot Wright. Audrey Van Ham, die sinds haar debuutrace op Circuit Zolder bewees niet te moeten onderdoen voor vader Cor in de Porsche 934, sloot samen met de Lotus Elan van Guy François de top 10 af. Jerry De Weerdt bracht een imposante Jaguar XJS aan de start. "De Ford Mustang wordt momenteel onder handen genomen om te voldoen aan de FIA-normen om later op het seizoen de Spa Six Hours te rijden samen met Guy François en Geert Boels", aldus Jerry De Weerdt. Ook Pascal Pauwels haalde zijn prachtige groene Porsche 911 ST nog eens van stal.
Er is dit weekend een einde gekomen aan de hegemonie van Jan Van Elderen. De uitredende kampioen finishte tijdens de twee afgelopen races op een respectievelijke 7de en 4de plaats. En dit ondanks het feit dat hij tijdens de wedstrijden tweemaal de snelste rondetijd liet afdrukken en na gastrijder Wellhouse de tweede chrono klokte tijdens de kwalificatie. "Een samenloop van omstandigheden", aldus Van Elderen. "Tijdens de formatieronde van race 1 hoorde ik een abnormaal geluid en uit voorzorg ben ik binnen gereden om de wielen aan te spannen. Als allerlaatste ben ik dan moeten aansluiten en kon uiteindelijk na een goede wedstrijd toch nog 7de eindigen. In race 2 had ik wat problemen met de afstelling. Maar dat neemt niet weg dat ik toch moet ervaren dat de concurrentie alsmaar sneller wordt. En dit kan het kampioenschap alleen maar ten goede komen. Ik verlies nu de leiding in Klasse 2 aan Jan Schippers en kan me nu opmaken voor een inhaalbeweging. We gaan nog spannende races tegemoet". Bij de familie Van Elderen is men trouwens bezig aan een Ford Escort met een Cosworth in het vooronder om in de komende wedstrijden zoon Bas te laten debuteren in de Belgian Historic Cup.
Tijdens race 1 was het reeds na enkele meters over voor Guy François die meer dan waarschijnlijk met een defecte koppeling huiswaarts moest. Ook Serge Lebeau, die een schitterende race afwerkte en in 4de stelling over de meet bolde, moest forfait geven voor de tweede heat met een defecte krachtbron. Hij houdt wel de leiding in Klasse 1. Ook de Brit Wright, die zijn Escort naar een prachtige derde plaats loodste, kregen we op zondag niet meer te zien met mechanische schade. De roll out van de Studebaker van Geert Boels verliep volgens schema en dit resulteerde in een vijfde plaats voor de Amerikaanse krachtpatser. Van Sprundel eindigde zesde voor Van Elderen, Moortgat, een puike Van Doorslaer en Audrey Van Ham die een top 10 haalt tijdens haar maidentrip in Spa-Francorchamps.
Pauwels en Visser mochten mee met Lebeau op het podium in Klasse 1. Klasse 2 was voor Jan Schippers. De preparateur uit Sluis kreeg les van fabrieksrijder Jaap van Lagen en heeft duidelijk de limieten van de Camaro verlegd. Boels en Van Elderen vervolledigden het ereschavot. Van Sprundel tenslotte won de Klasse 3 voor Moortgat en Van Doorslaer.
De tweede manche op zondag startte in een complete chaos. En dat had verschillende redenen. Geert Boels (P2) was na de formatieronde binnengekomen met een onheilspellende rookpluim achter de Studebaker. En dat terwijl Lebeau en Wright ook niet op de startgrid stonden. Zo ontstonden enkele gaten op de eerste drie startlijnen. Ook de safety car was te snel onderweg tijdens de opwarmronde waardoor het grote veld op een langgerekt lint werd getrokken. De wagens kwamen daardoor niet in de juiste formatie richting start. De koersdirectie besliste om de lichten op rood te laten en een extra opwarmronde in te lassen. Maar daar hadden de meesten niet op gelet en gingen recht op het gas. Gevolg was dat er zich reeds veel positiewissels voordeden en men besliste om de safety car te laten uitrukken. Zodoende kwam ondermeer Schippers in plaats van Van Sprundel op de pole voor de rollende start. Na een eindeloze en onnodige safety car van 15 minuten mochten de heren uiteindelijk dan toch vertrekken voor nog 15 minuten wedstrijd. Het was kort, maar wel krachtig met zeer gesmaakte duels.
De Camaro van Jan Schippers kwam als leider uit de Source voor Wellhouse en Van Elderen. Maar lang zou het niet duren voor de Lister opnieuw zijn kop aan het venster stak en autoritair de leiding overnam, kort gevolgd door Schippers, Van Elderen, Moortgat, Van Sprundel, Van Ham en de rest van het indrukwekkende veld. De Brit nam een kleine voorsprong en consolideerde nadien de situatie. Achter de Lister kwam het tot een mooi gevecht voor de overige podiumplaatsen en vooral voor de punten. Het werd een prachtige strijd tussen de tenoren van het kampioenschap. Er werd regelmatig van stuivertje gewisseld, maar uiteindelijk trok Schippers opnieuw aan het langste eind voor een gelukkige Luc Moortgat die in het laatste deel van de race vakkundig Van Elderen achter zich hield. Achter dit trio had Freddy van Sprundel meer dan zijn handen vol met Audrey Van Ham die haar Porsche flink de sporen gaf. Eerst kon ook de BMW van Van Doorslaer zich in het gevecht mengen, maar moest terrein prijsgeven en werd eenzaam 7de voor zijn merkgenoot Mathay en het TVR-duo Selders en Wijmeersch die samen een schitterend duel leverden. Typisch voor de Belgian Historic Cup is dat er zich tijdens de race mooie groepjes vormen die ongeacht de Klasse waarin ze uitkomen vechten voor elk plaatsje. Zo kregen we een groepje met ondermeer Jerry de Weerdt (Jaguar XJS), Etienne De Weerdt (Ford GT40), Pauwels (Porsche), Van de Plasse (Peugeot) en Visser (Hillman) die vochten voor elke meter asfalt. In de buik van het peloton kwam het ook tot een mooie strijd tussen de Alfa's van De Cock en Van Vollenhoven, de Jaguar van Dierick, Isabelle Storme in de ex Boels-Peugeot en de Sunbeam Talbot van Van Muylwijck. Vooral mooi om zien was hoe een puike Dierick zijn logge Jaguar door de bochten liet glijden om het gevoel met de rest niet te verliezen. Na de wedstrijd kreeg Cryns (Porsche) nog 30 seconden aan zijn broek nadat hij merkgenoot Geebelen onder geel had ingehaald. Geert Boels mocht na zijn interventie tijdens de formatieronde niet meer de piste op omdat hij volgens de koersdirectie de kleine reparatie niet in de pitlane, maar in de paddock herstelde.
De dames in het veld verdienen ook een pluim. Vooral Audrey Van Ham, die autosport met de paplepel meekreeg, gaf een goede indruk en vertelde dat ze ook de rest van het seizoen zal afwerken. Benieuwd of ze nog concurrentie zal krijgen van vader Cor die nog geen zin heeft om de helm aan de haak te hangen. Isabelle Storme heeft na haar maidentrip dit seizoen ook de smaak flink te pakken en verbetert constant haar chrono's in haar Peugeot. Hélène Dielen tenslotte draaide met haar Austin Healy Sprite goed mee in race 1, maar gleed in de 2de wedstrijd uit over een oliespoor en moest vroegtijdig richting opgavepark.
BRAVO press
Spa Summer Classic: Wellhouse de overwinningen - Schippers de jackpot!
Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 07 juli 2010 om 11:48