25 Hours VW Fun Cup: Stephan Polderman wilt de leiding heroveren

Stephan Polderman is bezig aan een mooie inhaalbeweging. Nadat hij Circuit Zolder verliet en als leider richting Dijon afzakte, kreeg hij door pech in de Bourgogne een dreun in het klassement. Samen met de supersnelle Jaap van Lagen zette de restauranthouder uit Sluis de scheve situatie reeds gedeeltelijk recht tijdens de 12 Hours of Spa. Het Nederlandse duo ging als een pletwals over de concurrentie en pakte de jackpot. Op gebied van puntendeling zijn we nu net halfweg het kampioenschap en is Polderman terug opgeklommen naar de tweede positie na zijn landgenoten Grouwels/Grouwels. Momenteel is de achterstand amper drie punten op het leidende broederpaar en heeft de Monster Energy-rijder een voorsprong van vier punten op Xavier Stevens. Het wordt dus ongemeend spannend komende zaterdag voor de leidersplaats in de Klasse T2.

"Samen met Jaap van Lagen hebben we er inderdaad een superrace opzitten", aldus de snelle Nederlander. "We hebben er een moordend tempo op nagehouden, niets gespaard en de volle buit binnen gehaald. Het was echter niet zonder risico voor de mechaniek, maar deze bleef overeind. Een dikke pluim dus voor Jaap en de meccano's die de Clio klaarstoomden. Voor deze race is de wagen opnieuw volledig gereviseerd na de loodzware 12 Hours of Spa".

In tegenstelling tot de andere races van 90 minuten, krijgen we ditmaal twee wedstrijden van 60 minuten. "Voor ons hoeft dit niet bepaald een nadeel te zijn. Vooral voor de banden, omdat ik met mijn Clio maar over één soort gom kan beschikken tegenover de concurrentie. Het is een zachte gom die bij hoge tempraturen smelt als sneeuw voor de zon. Ik zal wel twee setjes nodig hebben om probleemloos de twee races af te werken. Aan mijn strategie ga ik niet veel veranderen. Tijdens de beide kwalificaties ga ik er flink de pees opleggen en opnieuw trachten om tussen de Klasse 3-wagens te staan. Zodoende kan ik bij de start reeds een gat trekken met de rest van het T2-veld. Ik start met dezelfde set up als tijdens de 12 Hours. Niet de snelste afstelling, maar de banden ondervinden minder wrijving".

Tijdens korte wedstrijden zal de concurrentie ongetwijfeld dichter in de buurt blijven dan bij races over 90 minuten. "Het wordt zeker geen gezondheidswandeling. De andere teams staan niet stil inzake ontwikkeling. Ook de Clio's van Grouwels, Stevens en Bonneel gaan loeihard, terwijl de Honda van Surinx op papier ook een zware concurrent is. En vroeg of laat zal de krachtige Toyota Altesa van Plennevaux en Katsers zijn neus aan het venster steken. Zonder technische tegenslag moet ik in staat zijn om opnieuw de leiderspositie over te nemen. Maar de wedstrijd moet altijd gereden worden. Ook in Dijon beschikte ik na de kwalificaties over de beste papieren en ging ik pijnlijk kopje onder."

Als we nu reeds rekening houden met het verplichte schrapresultaat staat de Clio van Polderman virtueel aan de leiding. "Daar hou ik momenteel nog geen rekening mee. Er volgen nog drie meetings of zes races. We zijn pas halfweg. Pas net voor de laatste meeting zullen we rekenen hoeveel punten we moeten scoren om eventueel de titel te pakken", besluit een strijdvaardige Stephan Polderman.

PollyS Racing press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op woensdag 07 juli 2010 om 22:27


Andere publicaties op Racingworld.be...