25 Hours VW Fun Cup: Drie uur knallen!

Na twee confrontaties over 150 minuten staat er voor de derde confrontatie van het seizoen een race van 3 uren op het programma, nu zaterdag van 11h10 tot 14h10 in Francorchamps in het voorprogramma van de 25 Uren VW Fun Cup. Een verandering die niet zo onbeduidend is als het lijkt voor de tegenstanders van de Prospeed Porsche van de tweevoudige winnaars uit het seizoensbegin, die deze keer slecht door een van hen bestuurd zal worden. De zomerse temperatuur (28 graden) die aangekondigd wordt voor zaterdag en het toevoegen van een half uur aan de wedstrijd (3h00 in plaats van 2h30) in vergelijking met de eerste twee races van het seizoen, zou een niet onbelangrijke invloed kunnen hebben op het resultaat.

Het reglement van het Belcar Endurance Championship verplicht de teams om drie pitstops en pilotenwissels uit te voeren, in plaats van twee vroeger (die parameter kan een belangrijke rol spelen op het vlak van de strategie), maar er is geen minimaal aantal bandenwissels vereist. De teams zullen daarom zo goed mogelijk de voorziene drie setjes banden voor de volledige meeting moeten sparen (dus met inbegrip van de kwalificaties). Zij die het zich kunnen veroorloven om slechts een keer de banden te wisselen tijdens de race zonder met versleten rubbers in de problemen te komen, kunnen op die manier kostbare seconden winnen in de pits.

Die elementen kunnen, op papier, de strijd evenwichtiger maken tussen de Porsche 911 GT3 R van de leiders in het kampioenschap en de grote favorieten Marc Goossens en Maxime Soulet en de Audi's R8 LMS WRT van hun belangrijkste rivalen, enerzijds Anthony Kumpen en Greg Franchi en anderzijds Bert Longin en François Verbist. Toch een belangrijke verduidelijking met betrekking tot de titelkandidaten: Maxime Soulet zal dit weekend niet bijgestaan worden door Marc Goossens, die afgereisd is naar de Verenigde Staten in het kader van zijn contract met Jaguar, maar wel door de Brit Richard Westbrook, piloot van het "huis" Prospeed en regerend FIA GT2 kampioen!

Er zijn nog andere teams die revanche willen nemen op de twee Prospeed 911's (laat ons immers de wagen van Ruben Maes en de jonge Enzo Ide niet vergeten, want ze scoorden een grote maand geleden een podiumplaats), te beginnen met de Aston Martin DBRS9 van Eddy Renard en Tim Verbergt. Zij werden tot hiertoe veroordeeld tot sterke remontes, nadat ze telkens moeizaam van start gingen. We hopen dat de GT in de mythische kleuren van Gulf deze keer vooraan kan meedraaien tot de finish.

In de kopgroep mogen we ook de Lamborghini Gallardo Argo Racing - opnieuw met een extra ballast van 20 kg - van de jonge Niels Lagrange (hij bevestigde afgelopen weekend zijn snelheid door 5de te worden in de FIA GT3 in Castellet) en Danny De Laet verwachten, net zoals de Ferrari 430 Scuderia Chad Racing van de Britten Iain Dockerill en Johnny Kane en de Dodge Vipers (zeker die van Koen Wauters-Jeffrey Van Hooydonk en Jan Heylen-Kris Wauters). De ingenieurs van KRK hopen in elk geval de oplossing gevonden te hebben voor de epidemie van gebroken motoren. We vermelden ook nog dat het team van Vincent Vosse, net zoals in het voorprogramma van de 12 Uren, een derde wagen zal inzetten voor de Fransman Jean-Luc Blanchemain en onze landgenoot Christian Kelders.

Tot slot is het natuurlijk ook uitkijken voor de 430 van de vorige generatie van Francorchamps Motors-Delahaye, die altijd sterk voor de dag kan komen in een uithoudingsrace dankzij de ervaren piloten Fred Bouvy en Damien Coens. Deze wagen zal ongetwijfeld sneller zijn dan de snelste vertegenwoordigers van klasse 4, waarin we weer een mooie strijd verwachten tussen de Mosler van Van Oost-Van Elslander en een reeks Porsches, waaronder die van de familie Derdaele en Bruynoghe-Vanbeurden. In Divisie 2 zal de strijd weer hevig zijn tussen de BMW's. Lumbeeck-Smets krijgen versterking van "teambaas" Guino Kenis in de 130 van G&A, die het zal opnemen tegen de 120d's en M3's met verschillende motoren. Het zal weer knallen worden, met een veertigtal GT's en toerwagens op de grid, nu zaterdag in Francorchamps tijdens de derde race van het seizoen in het Belcar Endurance Championship. Niet te missen.

SW press


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op donderdag 08 juli 2010 om 10:33


Andere publicaties op Racingworld.be...