24 Hours of Zolder: Goossens: "We mikken op groter startveld dan vorig jaar!"

Met de 24 Uren van Francorchamps nog vers in het geheugen, zijn de blikken al meteen gericht op een andere Belgische klassieker, de Menzo 24 Hours of Zolder op 21 en 22 augustus. Slechts 13 jaar jonger dan de Ardeense sterrit, wierp de Zolderse etmaalrace zich vanaf de eerste editie in 1977 op als een gezond alternatief voor minder gefortuneerde rijders en, vooral, het toelaten van zowat alle mogelijke bolides. Het heet dan ook geen toeval dat er voor de Menzo 24 Hours of Zolder 2010 wordt teruggegrepen naar het basisconcept van weleer.

"In 2007 en 2008 werden door de toenmalige promotor van het nationale GT-kampioenschap de 24 Uren voorbehouden aan één bepaalde categorie, maar dat bleek nefast voor het waarborgen van een vol startveld," stelt Walter Goossens, marketing manager van Circuit Zolder. "De succesjaren van de 24 Uren waren het gevolg van het openstellen van de race voor de meest verschillende categorieën en kampioenschappen. Het is daarom dat we samen met promotor Speedworld hebben besloten terug te keren naar de roots van onze 24 Uren: een open wedstrijd. Met het opentrekken van de wedstrijd willen we ook opnieuw buitenlandse formaties aantrekken. Of we hiermee een juiste keuze maken, zal de toekomst uitwijzen. Alles te samen durven we dit jaar mikken we op een startveld dat groter is dan dat van vorig jaar. Meer nog: we kijken al uit naar de editie van 2011."

Van bij de geboorte van de Zolderse etmaalrace - er kon dat jaar 's nachts gereden worden dankzij een nog geldende toelating voor de passage van de rally-Ronde van België! - probeerde men van de wedstrijd een groot feest voor de hele familie te maken. En de aanwezigheid in de jaren negentig van "racende BV's" was zeker niet vreemd aan de komst van een breder publiek dat niet alléén naar Circuit Zolder afzakte om auto's te zien racen.

"Het grote effect van de racende BV's is al een tijd verdwenen en Koen Wauters is ondertussen meer piloot dan zanger als hij achter het stuur kruipt," glimlacht Walter Goossens. "Nu, de Menzo 24 Hours of Zolder hebben nooit de ambitie gehad om een kopie te zijn van Le Mans en voor constructeurs was het evenmin een prioriteit. Wij hebben daarom steeds een zo breed mogelijk publiek geviseerd en hen ook, naast de race, een bredere waaier aan entertainment aangeboden. Er zijn in de rand van de Menzo 24 Hours of Zolder dit jaar bijvoorbeeld twee party's, respectievelijk voor jong en voor oud, er zijn acties op de grond en in de lucht en de pitwalk tussen 14.00 en 15.00 uur staat open voor alle aanwezige toeschouwers. Het partnership met de bladen van Think Media zoals Menzo, P-Magazine, Che en portaalsite Clint.be zal zeker een effect hebben bij het publiek dat deze bladen leest en dat is de markt van mannenadvertenties: doelgerichter kan haast niet!"

Dat de Menzo 24 Hours of Zolder plaatsvinden tijdens het weekend van 21 en 22 augustus is dan weer een pluspunt voor de jeugd die nog niet hoeft te denken aan de schoolbanken.

"De keuze van de datum hing dikwijls af van die van de Grote Prijs van België. Het noopte ons meermaals tot het verschuiven naar bijvoorbeeld het eerste weekend van september en dat vertaalde zich inderdaad in minder jeugd, minder toeschouwers. Eind augustus is het nog vakantie en dat is ideaal voor de organisatie en de promotie van de Menzo 24 Hours of Zolder. Dat de F1 dit jaar één week na de Menzo 24 Hours of Zolder aantreedt, zal ons geen toeschouwers kosten. Alleen al op basis van de prijs van een ticket in voorverkoop heb je vlug een keuze gemaakt: 25 € voor het weekend, 20 € voor zaterdag en 10 € voor zondag, maar via acties met bijvoorbeeld VT4 kan het zelfs goedkoper. Tegen die acties loop je nog wel aan."

CZ press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 05 augustus 2010 om 10:32


Andere publicaties op Racingworld.be...