Francorchamps: Nieuwe teamgenoot voor Eddy Renard (BRS Aston)

Geen rust voor het team van Aston Martin Brussels Racing Service na hun deelname aan de Total 24 Hours of Spa begin augustus. In de nieuwe ateliers in Zaventem, bij de Brusselse concessiehouder, was het de afgelopen weken een drukte van jewelste. "We rondden onze verhuis af en hebben onze wagen van A tot Z gedemonteerd om zo alle onderdelen op slijtage te controleren en indien nodig te reviseren. Vorige dinsdag heb ik trouwens onze motor bij Prodrive afgehaald", stelt Eddy Renard, rijder en sterke man achter dit in februari ontstane schitterende project.

"Een team op poten zetten is niet eenvoudig. Naast de nodige centen moet er ook heel wat tijd en energie worden geïnvesteerd. Ik denk niet dat ik ooit al zo hard heb gewerkt! Nu we echter degelijk gehuisvest zijn en alles op zijn plaats begin te vallen, hoop ik dat de pechduivel die onze Aston sinds het begin van het seizoen achtervolgt ons nu met rust laat."

Een ongelooflijke pechreeks verhinderde tot nu toe dat het grote potentieel van de schitterende Britse GT in een degelijk resultaat werd omgezet.
"Hoewel de Aston qua concept één van de oudste GT3's is, is ze nog steeds heel competitief tegenover de Porsche, Audi of Ferrari, wagens die ze tijdens de kwalificaties voor de races in het voorprogramma van de 25 Uur trouwens wist voor te blijven, want we versierden er een plaatsje op de eerste startrij."

Het werk van Tim Verbergt, die echter vorige week zijn arm brak. Over pech gesproken...

"We moesten dus in allerijl een vervanger vinden", aldus Renard, die ondertussen een meester is geworden in het oplossen van problemen. "Ik ben eerst bij Prodrive gaan aankloppen, met de vraag of ze me geen officiële Aston-rijder konden lenen. Maar al die jongens rijden dit weekend in Portimao. Dus moest ik in België op zoek en kwam ik voor de 4 uur van Francorchampagne snel tot een deal met Michael Schmetz."

Een jonge kerel die in de Belgian Touring Car Series meer en meer van zich laat spreken en die dankzij een gemeenschappelijke sponsor (Gulf, wat een nieuwe decoratie van de wagen oplevert, een replica van de officiële Aston van Darren Turner tijdens Le Mans 2008) vanaf vrijdag van de Aston GT3 mag proeven.

"Een fysiek heel zware auto, en het is niet makkelijk om het onderste uit de kan te halen", aldus de rijder die, en niet alleen financieel, wordt ondersteund door de dynamische en gepassioneerde familie van de Aston Martin Brussels concessie. "Daarom hou ik liever beide voeten op de grond, hoewel Michael al heeft bewezen aan een stuur te kunnen draaien. Ons belangrijkste doel voor volgende zondag is de wedstrijd zonder problemen uitrijden. Een regelmatige race afwerken. Met een plaats bij de eerste vijf zijn we meer dan tevreden."

Een solide basis om de tweede helft van het seizoen te beginnen, een seizoen dat het team van BRS Aston Martin Racing in schoonheid wil besluiten. Met een podiumplaats bijvoorbeeld.

"We hebben een akkoord met de Zwitserse FIA GT1-rijder Henri Moser, om begin oktober samen met Eddy de twee manches van de Dutch Supercar Challenge tijdens het Racing Festival in Francorchamps af te werken", heet het binnen het BRS team. "Een week later zal hetzelfde duo zich in Zolder meten met de Europese top in FIA GT3, liever dan deel te nemen aan de Belcar-race. De Michelin S8-banden die in de FIA GT3 gebruikt worden passen immers beter bij de Aston dan de S9 die ons in België worden opgelegd. Alleen moeten we nog afwachten of we worden geselecteerd. Tenslotte willen we na een mogelijke GT Open-wedstrijd in Barcelona eind oktober onze wagen ook inzetten voor de grote finale tijdens de 10 Uur van Zolder, waar onze huisrijder opnieuw met Henri Moser en hopelijk ook met Tim Verbergt zal starten. Het hele BRS Aston Martin team wenst Tim in ieder geval een snel herstel toe."

Dat alles samen met de voorbereiding van de projecten en budgetten voor het programma voor 2011, een programma dat niet alleen in België zal worden afgewerkt. Maar dat is een ander verhaal, een verhaal dat we u in de nabije toekomst uit de doeken zullen doen...

BRS press


   



Dit artikel werd gepubliceerd in Belcar op donderdag 16 september 2010 om 17:17


Andere publicaties op Racingworld.be...