Portimao: Marc VDS - Bas Leinders: "Hopelijk worden we niet opnieuw slachtoffer..."

Het wereldkampioenschap FIA GT1 houdt dit weekend halt in het Zuid-Portugese Portimao, voor de zevende meeting van het seizoen. De Ford GT van Leinders-Martin en Palttala-Kuppens zullen er proberen de in hen gestelde verwachtingen in te lossen. Het circuit van Portimao ligt midden in de Algarve, ook wel eens de 'tuin van Portugal' genoemd. In deze tijd van het jaar een ideale locatie voor de zevende manche van het Wereldkampioenschap FIA GT1. De Ford GT van het Marc VDS Racing Team zullen er proberen de tegenslag van de vorige meeting op de Nürburgring te vergeten. "De omloop van Portimao is heel interessant voor een rijder, met drie blinde bochten en een relatief technische lay-out. Ondanks het feit dat het asfalt wat hobbelig is, zou dit de Ford meer moeten liggen dan de vorige twee circuits, Spa en de Nürburgring", analyseert Bas Leinders, die zoals steeds samen met Maxime Martin rijdt.

Voor de gelegenheid beschikken de Fords #40 en #41 over iets meer vermogen, dankzij een grotere luchthapper, vergroot met ... 1 millimeter. "De FIA wou er zelfs meer geven, maar onze kleine motor had er toch geen voordeel kunnen uit halen", stelt team manager Jean-Michel Delporte. "Bovendien gaat die kleine uitbreiding samen met een extra gewicht van 12 kilogram. We zullen dus niet ineens rondjes beginnen draaien rond de concurrentie, maar omdat alles op dit niveau nogal dicht bij elkaar ligt, is elk detail belangrijk."

Vooral omdat het hele team bij de vorige meetings kon vaststellen dat er niet veel nodig was om voorin mee te draaien. "We blijven benadeeld op het vlak van power en de hernemingen", aldus Renaud Kuppens, teammaat van Markus Palttala. "In de bochtige gedeeltes komen we dikwijls terug op onze concurrenten, maar bij de acceleraties kunnen we onvoldoende volgen om een aanval in te zetten. Frustrerend..."

Vorig jaar maakten Leinders en Kuppens nochtans indruk op deze omloop. "Klopt, maar toen duurde de wedstrijd twee uur", herinnert Leinders zich. "Zo hadden we in vergelijking met onze concurrenten bijvoorbeeld veel minder last van bandenslijtage, iets waar we echter pas in het tweede wedstrijduur konden van profiteren. Maar dit jaar duren de races slechts een uur..."

Iedereen is het er over eens dat op de Portugese omloop het de best afgestelde wagens en meest evenwichtige chassis zullen zijn die het verschil kunnen maken. "Dit wordt onze derde meeting met onze eigen ingenieur. Het loopt steeds beter en ik hoop dat Markus en ik eindelijk eens beslag kunnen leggen op de plaats waar we denken thuis te horen: tussen de zevende en tiende plek", stelt Renaud Kuppens.

Hoewel er een spannende strijd wordt verwacht, hoopt Bas Leinders dat het niet té spannend wordt. "Ik hoop maar dat onze wagens niet opnieuw het slachtoffer zullen worden van een paar wildemannen, zoals vooral in Francorchamps het geval is", stelt hij. "Dit zijn mooie wedstrijden omdat er goede rijders actief zijn, maar er zijn er een paar minder goede ook bij, en het mag vooral niet uit de hand lopen..."

Het valt te hopen dat iedereen dezelfde mening is toegedaan. Na dit weekend wordt de volgende wedstrijd op 25 oktober op het nieuwe Spaanse circuit van Navarra verreden, aangezien de Zuid-Afrikaanse manche in Durban is geannuleerd.

VDS press


   



Dit artikel werd gepubliceerd op donderdag 16 september 2010 om 17:19


Andere publicaties op Racingworld.be...